Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

beskatning av pensjon fra utlandet

LH-

Anbefalte innlegg

Hej,

Jeg er dansk statsborger, som i 2014 flyttede til Norge. Inden da havde jeg modtaget dansk førtidspensjon i nogle år, på grund af sygdom. Jeg flyttede til Norge da jeg fik tilbudt et job med mulighed for en stor del distancearbejde. Jeg modtog i en periode stadig førtidspensjon fra Danmark, og da den pensjon blev beskattet i Danmark (jeg havde fået at vide, at det var udbetalingslandet, som havde beskatningsretten), havde jeg opfattelsen af, at det ikke skulle med i min norske selvangivelse. Ved et tilfælde opdagede jeg for nylig at det skulle have været medtaget, og jeg kontaktede da Skatteetaten om fejlen. Jeg skulle så ændre selvangivelsen for den pågældende periode, og så ville den norske skat blive beregnet, og den danske skat, som allerede var betalt, ville blive fratrukket.

Jeg har endnu ikke fået nogen opgørelse fra Skatt her endnu, men har forsøgt at finde ud af, hvor meget der skal betales resterende, da jeg gerne vil kunne lave et budget. Men under min læsning af de forskellige informationssider på Skatteetaten, Altinn, etc., er jeg blevet mere forvirret end oplyst. Nogle steder er f.eks. angivet at pensjon fra udlandet er fritaget for trygdeavgift, når man ikke modtager norsk pensjon i tillæg. Jeg har ikke kunnet finde noget omkring beskatning af en udenlandsk pensjon, når man samtidig modtager lønn.

Jeg fik oplyst, at jeg skulle føre den udenlandske pensjon under selvangivelsens punkt 2.2.2 - men efter at se på den pågældende sektion hos Skatteetaten, fandt jeg ingen uddybninger omkring trygdeavgiften. Den website, hvor jeg så oplysningen om fritagelse for trygdeavgift af udenlandsk pensjon er følgende: https://www.nordisketax.net/main.asp?url=files/nor/nor/021.asp

Er der nogen, som kan hjælpe med at skabe klarhed i denne sag? På forhånd takk.

Vennlig hilsen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...