Gå til innhold

Windows XP Upgrade / Windows XP OEM

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har to spørsmål ift. Windows XP Home.

Jeg har pr. i dag Windows 98SE på min PC. Ønsker nå å oppgradere til XP Home, og siden Upgrade-versjonen bare koster ca. halvparten av fullversjonen, er jo denne et naturlig valg. MEN; Krever Upgrade-versjonen at Windows 98 ligger i bunn? Eller er det mulig å installere denne Upgrade-versjonen på en helt blank (formatert) HDD? (Jeg har original Win98SE CD med godkjent lisens.)

OG: OEM-lisensiert programvare kan som kjent kun selges sammen med en ny PC eller ett nytt PC-komponent. Når det gjelder Office XP, må denne registreres elektronisk før man kan ta denne i bruk. Det vil si at når man først har installert og registret Office XP på én PC, er det ikke mulig å få registrert og brukt samme OEM-versjon på en PC nr. 2. Er det noen som vet om dette også gjør seg gjeldene for Windows XP OEM? Eller lar denne seg installere og bruke på flere PCer?

Som dere skjønner, synes også jeg at Mr. Gates har tjent nok, og prøver å få mest mulig ut av pengene jeg legger igjen hos Microsoft.

På forhånd takk for evt. svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke ha Windows 98 installert for å oppgradere. Cd'en inneholder hele XP. Installasjonen ber deg bare om å sette inn Win'98 cd-romen underveis. Så jeg anbefaler å legge inn en ren installasjon istedet, da får du mindre problemer. Oppgradering er absolutt ikke å anbefale sånn sett.

XP har denne gangen en aktiveringskode som kreves for at du kan få brukt den. Den den gjør er å lage en unik kode for den maskinvaren som maskinen din består av og sender den og da får du en aktiveringskode tilbake. Derfor kan du ikke bruke den aktiveringskoden på en annen maskin. Hvordan det fungerer når du installerer med samme cd på en annen maskin er jeg ikke sikker på, men det går an å kjøpe seg flere lisenser.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar.

Nettopp noe av grunnen til at jeg postet dette spørsmålet, er fordi jeg IKKE vil ha det gamle OS'et (Win 98) liggende i bunn. (Stikkordet 'Stabilitet' kommer stadig vekk frem og slenger i ansiktet på meg.) Dersom jeg skal oppgradere, vil jeg installere XP på en helt clean, formatert C: stasjon. Det er nettopp derfor jeg ville ha bekreftet at det faktisk lar seg gjøre. Men denne Upgrade CDen er vel ikke bootbar?

Lenke til kommentar
Takk for utfyllende svar.

Nettopp noe av grunnen til at jeg postet dette spørsmålet, er fordi jeg IKKE vil ha det gamle OS'et (Win 98) liggende i bunn. (Stikkordet 'Stabilitet' kommer stadig vekk frem og slenger i ansiktet på meg.) Dersom jeg skal oppgradere, vil jeg installere XP på en helt clean, formatert C: stasjon. Det er nettopp derfor jeg ville ha bekreftet at det faktisk lar seg gjøre. Men denne Upgrade CDen er vel ikke bootbar?

Om cd'n er bootbar er jeg ikke sikker på. Men du kan lett sjekke. Bare sett i biosen at du booter fra cd'romen. Dersom deg ikke går tror jeg du kan overstyre dette ved at du velger "ren installasjon" når du setter inn cd'en i Win'98 og velger å formatere c:. For installasjonen søker etter tidligere Windows versjoner. Der kan du velge å ikke oppgradere. Og når du velger partisjonen (c:) så får du spørsmål om du vil formatere.

Lenke til kommentar

Hos komplett.no koster den 541 kroner, se link.

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...21&GrpID=5&s=pl

http://www.microsoft.com/norge/license/academic/student.asp

Er litt usikker på hva du må igjennom for å få den registrert hos MS.

Teleutikken har den til 494. Så hvis du har en butikk i nærheten, kan det fort lønne seg å dra innom.

EDIT: Kan se ut som om det kun er pro utgavene som finnes i student versjon.

EDIT2: Hvis du er student ved en høgskole eller universitet kan det godt være at de har en avtale der du får WindowsXP gratis. På UiT får vi låne cdplater. Reg. nøkkel får vi. Kun engelsk versjon da riktignok.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Så ut til at det kun var Proffessional man kunne på studentlisens på hos Komplett.

Dessuten var også dette kun Upgrade. Men på Microsoft sine sider står det at man også kan få kjøpt XP Standard med studentlisens. Skal prøve å spore opp noen forhandlere som kan skaffe denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...