Gå til innhold

Utsatt skattefordel og skyldig skatt fra tidligere


Anbefalte innlegg

Jeg hadde et lite enkeltmannsforetak som gikk med dundrende minus i siste regnskapsår.

Det var derfor ikke mulig å betale alle terminene med forskuddsskatt. De er nå blitt til et utleggstrekk. I slutten av året viser regnskapet et negativt resultat på minus 25000kr som skal gi meg en utsatt skattefordel. Vil denne fordelen måtte vente til neste skatteoppgjør eller kan den trekkes fra direkte på utleggstrekket?

Hvis jeg hadde fått bare rene penger igjen på skatteoppgjøret ville det siste vært en selvfølge.

Nå har jeg jo faktisk utleggstrekk på penger jeg ikke skulle ha betalt i skatt. Hadde de vært betalt hadde jeg jo fått dem tilbake.

Endret av rillto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utsatt skattefordel er enhver fordel som innebærer redusert skatt i et senere inntektsår. Du får derfor ikke utbetalt underskuddet ditt - du får føre det frem til neste år (alternativt, hvis du har andre inntektskilder som f.eks. lønn, får du redusere skatten fra disse kildene).

 

Når skatteavregningen gjøres vil den ubetalte forskuddsskatten frafalles, jf. skattebetalingsloven § 7-1 tredje ledd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...