Gå til innhold

Hijab til bunad

Anbefalte innlegg

En muslimsk kvinne har fått sydd hijab til bunaden sin, og det koker i sosiale medier. Men hva er egentlig problemet? Rom ble ikke bygget på en dag. Hun prøver å være så norsk hun klarer. Det er vel bedre enn at hun går i burka i 17. mai-toget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bunaden er egentlig et tåpelig tilfelle av etnisk entreprenørskap, men hvis det som her kan brukes til å fremme inkludering ved å bake noe utenfra inn i et kjent visuelt uttrykk, kan jeg nesten gå med på at den har en verdi. Ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Nå er det vel bare å velge en bunad som originalt har sømmelig hodeplagg? Så slipper man også bunadsmafiaen, som pisser på seg i drittsinne av alle avvik fra solbriller til håndvesker og regnjakker...

Edit: 850_850_True_True_1_30_0_85__fileshare_f

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

"Sahfana M. Alis bilde av sin Frafjord-bunad med spesialsydd hijab har utløst et skred av hatmeldinger på islamfiendtlige Merete Hodnes Facebook-vegg."

Man blir liksom ikke direkte overrasket over at Norges søppel river seg i håret over slik sak.

Se så saklige folk:

«Du er faan ikke norsk jævla Muslimsvin. Kommer aldri til å bli det heller. Fuck you. Pell deg hjem», skriver en mann.

«Som å plassere en gull ring i tryne på en gris!!!!!!» skriver en annen.

«Få av fandenskapet våre nationaldrakter», lyder en tredje.

De stakkarslige folka på Hodnes veggen må jo både mangle oppdragelse og skolegang.

Norges sosiale media versjon av IS?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri hatt noe forhold til bunad så jeg har ikke noe problem med kombinasjonen, pluss at det er flott at innvandrere ønsker å bli mer norsk.

Men hijab er og blir et symbol på kvinneundertrykkelse og en menneskefiendtlig ideologi, dermed er jeg av prinsipp imot alt som har med hijab å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[...]Men hijab er og blir et symbol på kvinneundertrykkelse og en menneskefiendtlig ideologi, dermed er jeg av prinsipp imot alt som har med hijab å gjøre.

Også de norske tradisjonelle bunadshodeplaggene med samme funkjson?

Lenke til kommentar

Men hijab er og blir et symbol på kvinneundertrykkelse og en menneskefiendtlig ideologi.

Det er jo ikke meislet i sten. Symboler endrer seg over tid, kan miste sin opprinnelige betydning og får ny. Folk har gått med sjal på den måten både før, etter og utenfor islam - det er bare i en bestemt sammenheng at det betyr det du sier det betyr. Kanskje det å ønske hijab velkommen i bunaden kan bidra til å svekke det negative. Noen skade gjør det nok uansett ikke, i hvert fall ikke for folk det er verdt å høre på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[...]Elsker de som sier: "Jeg går med hijab frivillig"[...]

Tja, tradisjonell bekledning skal man være litt forsiktig med uansett... En mann i kvinnebunad eller en kvinne i herrebunad hadde vært antakelig risikert voldelige "lokale helter" i store deler av Norge... 

Lenke til kommentar

Men hijab er og blir et symbol på kvinneundertrykkelse 

Man prøver nå å endre på dette, og gjøre hijab til et symbol på feminisme og kvinnefrigjøring.

Tja... Om man skulle prøve å endre hidjab'ens symbolske kraft måtte det nok litt mer til.. Hva med at vanlige, hvite, menn går i hidjab ett års tid? etter inspiration fra http://www.aftenposten.no/kultur/Nederlendere-mot-homofobi-Menn-over-hele-landet-gar-hand-i-hand-i-protest-mot-vold-618650b.html

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Kvinner som frivillig tar på seg hijab er en form for Stockholm-syndrom.
Feminister som omfavner kvinneundertrykkelse fordi de fleste av dem har brun hud og er minoriteter, er rasisme.

Men når en kvinne i hijab tar på seg bunad, så er det neppe bunaden som er problemet.
Det folk reagerer på er vel at man forsøker å innlemme moderne islamsk undertrykkelse i norsk kultur.

Forøvrig synes jeg bunader også er tåpelige og har ikke noe sans for meningsløse tradisjoner som er bortkastede penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...