AnonymDiskusjon Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Jeg jobber et sted hvor vi har 25 dagers ferie, opparbeidet fra året før. Slik har jeg hatt det i mange år Men i år økte jeg i lønn, og de sier at da må de trekke meg noe ferie dager altså at jeg eks. bare får 22 betalte feriedager, eller at jeg må trekkes i lønn i tre dager dersom jeg ønsker å ta ut 25 dager ferie. Hvordan kan blir det riktig? Det ser jo ut som jeg taper på å ha fått lønnsøkning. Anonymous poster hash: 06eb7...a07 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Tja, med forbehold om at jeg har forstått det riktig - det høres nemlig ut som du eller de har misforstått noe. - Du får aldri betalte feriedager. - Alle feriedager trekkes i lønn. - Det er dette feriepengene skal dekke. - Dersom du hadde lavere lønn i fjor så blir det jo på en måte slik at du går ned i lønn feriedagene i går siden du ble trukket mindre i fjor, men du får jo bare utbetalt det som er trukket i feriepenger i fjor uansett. - Du skal altså ikke ha lønn i feriedagene, men feriepenger. - Og du får bare de feriepengene som ble trukket i fjor uansett hva du har i lønn i år. 3 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 25 dager ferie skal du uansett ha. Vist det er slik jeg tror du mener tjente du da ikke nok i fjor for å dekke opp full lønn de 25 dagene du skal ha i år. Dette er skujt sin kan oppstå om du går opp i lønn. Kort oppsumert av lovvverket rundt dette. (Ferieloven) §5 Du skal ha 25 dager, men noen untak. (Ekstra dager for personer over 60år, mulighet for å hente eller flytte dager til tidligere eller senere år osv.) §10 Arbeidstaker sparer opp en pott på 10,2% av det du tjener året før som skal benyttes til lønn det påfølgende året. (Kan vcære høyere prosent gjennom tariff og noen andre grunner.) Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2017 Takk for svar, tror jeg skjønner det nå etter forklaringen til Kjetilkl. Da tenker jeg at jeg kun tar ut 22 dager og benytter anledningen til å tjene inn noen ekstra kroner Anonymous poster hash: 06eb7...a07 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Så vidt jeg husker må alle ta ut den lovfestede ferien, 4 uker og 1 dag, mens det overskytende er det ikke en plikt til å ta ut. Men merk at du nepppe kan bestemme deg for kun å ta ut 22 dager uten at arbeidsgiver godkjenner det. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 (endret) Jeg jobber et sted hvor vi har 25 dagers ferie, opparbeidet fra året før. Slik har jeg hatt det i mange år Men i år økte jeg i lønn, og de sier at da må de trekke meg noe ferie dager altså at jeg eks. bare får 22 betalte feriedager, eller at jeg må trekkes i lønn i tre dager dersom jeg ønsker å ta ut 25 dager ferie. Hvordan kan blir det riktig? Det ser jo ut som jeg taper på å ha fått lønnsøkning. Anonymous poster hash: 06eb7...a07 Det de mener, er at du trekkes 3 dager i lønn fra feriepengene. Du trekkes egentlig ikke. Det er bare det at du får disse disse dagene utbetalt i en annen måned, siden det ikke er 25 arbeidsdager i noen måned. Endret 15. mai 2017 av RRhoads Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Så vidt jeg husker må alle ta ut den lovfestede ferien, 4 uker og 1 dag, mens det overskytende er det ikke en plikt til å ta ut. Men merk at du nepppe kan bestemme deg for kun å ta ut 22 dager uten at arbeidsgiver godkjenner det. Fra Arbeidstilsynet sin side: Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Så vidt jeg husker må alle ta ut den lovfestede ferien, 4 uker og 1 dag, mens det overskytende er det ikke en plikt til å ta ut. Men merk at du nepppe kan bestemme deg for kun å ta ut 22 dager uten at arbeidsgiver godkjenner det. Fra Arbeidstilsynet sin side:Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie. Ja, men hva er definisjonen på full ferie? Jeg trodde det her mentes den lovfestede og ikke den tilleggsavtalte. Er på ingen måte sikker selv, men interessert dersom noen har en kilde som sier hva som menes her. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Eneste kilde jeg har funnet er ledernytt.no (ja, vet det er en dårlig kilde) men der står det: "Ferie etter ferieloven er som tidligere nevnt 4 uker og 1 dag. I dag har svært mange arbeidstakere rett til 5 uker ferie på bakgrunn av tariffavtale eller individuell arbeidsavtale. Denne ekstraferien på 4 dager reguleres ikke av ferieloven og omfattes derfor ikke av bestemmelsene i denne. Arbeidsgiver og arbeidstaker står her fritt til å avtale overføring av feriefritiden eller utbetaling av feriepenger for den avtalte delen av ferien." Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 (endret) Så vidt jeg husker må alle ta ut den lovfestede ferien, 4 uker og 1 dag, mens det overskytende er det ikke en plikt til å ta ut. Men merk at du nepppe kan bestemme deg for kun å ta ut 22 dager uten at arbeidsgiver godkjenner det. Fra Arbeidstilsynet sin side: Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie. Ferieloven, §5, 5.ledd: Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Altså, i dette tilfellet, hvor opptjente feriepenger fra i fjor bare dekker (med dagens høyere lønnsnivå...) 22 av de lovfestede 25 dagene, så kan trådstarter "motsette seg" å ta ut de siste tre dagene. Det samme gjelder også ferie som ikke er lovfestet, men avtalt i tariffavtale ("eventuell tilleggsfritid"). Endret 16. mai 2017 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Var klar over den delen angående manglende dekning i feriepenger. Men trodde faktisk arbeidsgiver kunne pålegge deg å ta ut alle fem uker hvis det er det som er avtalt og ikke bare den lovfestede hvis feriepengene strekker til. Har forøvrig også hørt arbeidsgiver påstå at man MÅ ta ut tre sammenhengende uker ferie mellom 1. mai og 30. september. Det har jeg ikke klart å finne noe hold i bortsett fra at arbeidstaker har rett til det. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Man er ikke pliktig til å ta ut tre uker sammenhegende nei, men man har, som du sier, rett på det. 1 Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 (endret) Var klar over den delen angående manglende dekning i feriepenger. Men trodde faktisk arbeidsgiver kunne pålegge deg å ta ut alle fem uker hvis det er det som er avtalt og ikke bare den lovfestede hvis feriepengene strekker til. Har forøvrig også hørt arbeidsgiver påstå at man MÅ ta ut tre sammenhengende uker ferie mellom 1. mai og 30. september. Det har jeg ikke klart å finne noe hold i bortsett fra at arbeidstaker har rett til det. Arbeidsgiver kan forsåvidt kreve at 3 sammenhengende uker tas ut mellom 1. juni og 30. september. Arbeidsgiver har styringsrett. Se også ferieloven § 6. Det må foreligge en saklig grunn for at arbeidsgiver krever dette dersom arbeidstaker heller ønsker å ta ferie på annet tidspunkt. Tre sammenhengende uker i mai ville vært problematisk å kreve dersom arbeidstaker ønsker å ta ut 3 uker i hovedferieperioden. Endret 17. mai 2017 av emeritus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå