kengen Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Jeg leste i en omtale av ATI Radeon 9200 og 9600 her på barbara, at Radeon 9600 i motsetning til 9000 (som også 9200 baserer seg på) støtter DirectX9. Dette sier jo implisitt at ATI Radeon 9200 ikke støtter DirectX9. Men nå leser jeg i spesifikasjonene på en Acer maskin hos MPX følgende: ATI MOBILITY™ RADEON™ 9200 with 64 MB of external DDR video RAM, supporting Microsoft DirectX 9.0b Er det noen som kan bekrefte om Radeon 9200 støtter DirectX9 eller ikke? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Det er forskjell på supporting (Markedsutrykk), og at kortet støtter Dx9 fullt ut. Dvs at kortet ikke støtter i hardware, men at driverene gir de mulighet til en viss DX9-funksjonalitet allikevel. (Skyt meg hvis jeg tar feil her, da jeg ikke er 100% sikker i min sak) Lenke til kommentar
Raider Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 altså R9200 støtter ikke DX9 på HW men i software som alle andre kort gjør. er snakk om r9500 og oppopver som støtter DX9 i HW god jul Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Litt off topic, men når det står "64 MB of EXTERNAL DDR video RAM", betyr ikke det at skjermkortet bruker pc'ns vanlige minne til video RAM? Hadde vel stått "integrated" eller "internal" ellers? Ellers så står det også hos ATI: "RADEON™ 9200 series is the first mainstream graphics solution to combine Microsoft® DirectX® 8.1 support with AGP 8X. Twice the bandwidth of other graphics processors provides substantial horsepower for the most demanding desktop 3D applications. " Mye tyder vel på at den ikke støtter DirectX9 direkte, men støttes via drivere. Tror uansett ikke dette vil by på store problem, da du må regne med å måtte skru av de fleste DX9-funksjonene uansett dersom du skal bruke den mye til spilling. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Litt off topic, men når det står "64 MB of EXTERNAL DDR video RAM", betyr ikke det at skjermkortet bruker pc'ns vanlige minne til video RAM? Hadde vel stått "integrated" eller "internal" ellers? Nei, det betyr akkurat det motsatte, at kortet har 64MB ram til eget bruk, på sitt eget kort. Lenke til kommentar
snowbaard Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Tror uansett ikke dette vil by på store problem, da du må regne med å måtte skru av de fleste DX9-funksjonene uansett dersom du skal bruke den mye til spilling. Vel, nå er det jo egentlig ikke så mange spill som benytter DX9 for øyeblikket... Har selv et 9200 og det fungerer glimrende til de litt eldre 3d spillene (f.eks. HL) , forvent imidlertid ingen spesielt god ytelse nyere spill ala Halo. For de kommende spillene som benytter seg av DX9 tror jeg ikke 9200 har så mye å farte med. Kortet er rett og slett ikke kraftig nok, uavhengig av DX9-støtte... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå