VRK18 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 (endret) Er dette bildet stort nok og av god nok kvalitet til at det kan blåses opp på et ca 150x100 cm stort lerret? Hvis ja, ville dere gjort noe med fargene før dere sendte det til fotobutikk/trykkeri? Hvis nei, vet dere om et sted hvor jeg kan finne en bedre fil? https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Raphael_School_of_Athens.jpg Endret 14. mai 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 (endret) Søk etter bildet på Google. Der kan du velge at bildet skal være så og så stort. Ta det største du finner og hør med trykkeriet om de er fornøyd med det. Kjent maleri er det uansett så er sikkert mer enn nok å velge i. Ingen vits i å finjustere fargene nå da resultatet kan variere mye i forhold til hva slags materiale det trykkes på, preferansene satt på programvarene til han som skal trykke etc. slik at det uansett ikke blir helt likt (som regel). Dessuten skal det vel uansett være "originalt" i utseendet? Typ 4000x6000 pixler burde være bra for et lerret på 150x100cm vil jeg tro, men er ikke alltid noe fasitsvar. Går jo på ppi også. Men har du sett litt på nett om det kanskje finnes ferdige versjoner av dette på lerret? Blir vel en hel del billigere enn å få det printet selv hvis du finner noe masseprodusert. Endret 15. mai 2017 av Slettet-2spvYRBZtB Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 15. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2017 Søk etter bildet på Google. Der kan du velge at bildet skal være så og så stort. Ta det største du finner og hør med trykkeriet om de er fornøyd med det. Kjent maleri er det uansett så er sikkert mer enn nok å velge i. Ingen vits i å finjustere fargene nå da resultatet kan variere mye i forhold til hva slags materiale det trykkes på, preferansene satt på programvarene til han som skal trykke etc. slik at det uansett ikke blir helt likt (som regel). Dessuten skal det vel uansett være "originalt" i utseendet? Typ 4000x6000 pixler burde være bra for et lerret på 150x100cm vil jeg tro, men er ikke alltid noe fasitsvar. Går jo på ppi også. Men har du sett litt på nett om det kanskje finnes ferdige versjoner av dette på lerret? Blir vel en hel del billigere enn å få det printet selv hvis du finner noe masseprodusert. Har funnet dette. Vet ikke om fargene er så fine? https://www.icanvas.com/schoolofathenraphaelposterart.html#1PC6-60x40 600 dollar er ganske stivt, men det er kanskje det man må ut med for sånne store lerreter? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 (endret) Så fint ut sånn sett. Prisen er jeg ikke helt sikker på da jeg aldri kjøper sånt selv, så er ikke oppdatert på normale markedspriser. Vet ikke så mye om denne siden men her er et litt mindre enn hva du ønsker, dog til under 2 løk: http://www.allposters.no/-sp/School-of-Athens-plakater_i2563549_.htm Eventuelt: http://www.art.com/products/p12016807-sa-i1452806/raphael-the-school-of-athens.htm Får vel bare browse litt og se om du finner noe til greiere pris. Er jo opp til deg hva du ønsker å gi og hva du synes det er verdt. Endret 15. mai 2017 av Slettet-2spvYRBZtB 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Er dette bildet stort nok og av god nok kvalitet til at det kan blåses opp på et ca 150x100 cm stort lerret? Hvis ja, ville dere gjort noe med fargene før dere sendte det til fotobutikk/trykkeri? Hvis nei, vet dere om et sted hvor jeg kan finne en bedre fil? https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Raphael_School_of_Athens.jpg Hvor mange piksler som skal til avhenger ikke bare av størrelsen du bestiller, men også av hvor mye detaljer som er i bildet. For eksempel vil et bilde uten mye små detaljer tåle mer forstørrelse (uten å se dårlig ut) enn et bilde med masse fine detaljer som bare blir grums hvis man ser det på kort avstand. Når det gjelder dette så er det aldri like mye små detaljer i et maleri som i et foto og slik sett tåler nok dette en god del forstørrelse før det det ser dårlig ut. Utskrift på lerret krever også mindre av bildet fordi det er litt struktur i lerret som uansett skjuler små detaljer. En ting du kan gjøre er å forstørre den største versjonen du linket (3697 × 2414 piksler) til ønsket størrelse, og så printe et lite, men representativt utsnitt. A5- eller A4-størrelse burde holde lenge for å vurdere om det blir bra nok til å lage hele bildet. Japan Photo printer på lerret i mange størrelser. Når det gjelder farger på bildet virker de litt daffe, særlig i senter der det er lysest, men jeg vet ikke hvordan det burde se ut... 1 Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Er dette bildet stort nok og av god nok kvalitet til at det kan blåses opp på et ca 150x100 cm stort lerret? Hvis ja, ville dere gjort noe med fargene før dere sendte det til fotobutikk/trykkeri? Hvis nei, vet dere om et sted hvor jeg kan finne en bedre fil? https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Raphael_School_of_Athens.jpg Bruker du originalstørrelsen, er det mer enn godt nok. Jeg har kun brukt Japan Photo for å printe på lerret. Det har vært godt nok for meg. Det du må være klar over, er at en del av ytterkantene ( ca 2cm) blir brukt til å brette rundt trerammen som lerretet er spent over. Vet ikke om andre leverandører gjør det på samme måte. I tilfelle mister du en del av originalbildet. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 16. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2017 Enig i at fargene ser litt daffe ut. Kunne kanskje forsøkt å øke kontrast og metning i Photoshop e.l.? Lenke til kommentar
se# Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Mulig du har sjekket allerede, men du finner dette bildet som ferdig poster også. Vet ikke om du finner akkurat denne versjonen, men for eks AllPosters har flere versjoner av bildet, og i hvert fall ett av dem kan bestilles i stort nok format. Hvis du liker deres versjon er det en enklere måte å få bildet i stort format enn å fikse alt selv. Går du for å gjøre alt selv er det ikke vanskelig å justere bildet i PS for å få mer kontrast osv. Hvis du ønsker å ikke miste noe av bildet slik eriknor beskriver kan du også legge på en hvit kant (eller annen farge) rundt bildet, men da bør du tenke deg godt om slik at du får et utseende som ser bra ut. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 19. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2017 Innrammet poster er jo også en mulighet, men det er kanskje ikke like fint som lerret? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå