Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken olje til en Mazda 6?


Anbefalte innlegg

Tenker at det er på tide med en olje bytt siden bilen likavel må ordnes litt på. Men hvilken olje skal jeg bruke?

 

Dette er en diesel bil, Mazda 6 2007 2.0 CiTD DPF, med problemer med DPF disko til tider.

 

Jeg har snakket med folk på verksted, venner og sjekket castrol.no

 

Noen sier 5W-40, andre sier 10W-40 og castrol.no mener jeg bør velge "Castrol EDGE Professional C1 5W-30"

 

 

Har valg av olje noe invrikning på hvor mye partikel filter problem jeg vil komme til å få? Om ja så gjør det meg fint lite å betale mer for "rett" olje.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter litt googling sier de fleste resultatene at 5W-30 er rett type. Det skal stå i brukerhåndboken til bilen (om du fremdeles har den) hvilke olje som er best egnet, men 5W-40 vil virke fint også. Valg av olje har liten til ingen innvirkning til hvor mye partikkelfilteret fanger opp. Bare sørg for å bytte det ved hvert oljeskift da det ikke koster stort mer enn hundrelappen :)

Velg en halvsyntetisk olje om du ønsker å bytte olje hver 9. - 12. måned, og en helsyntetisk om du vil bytte hver 12. - 24. måned.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Partikkelfilter koster flere tusenlapper. Jeg ville brukt motoren ordentlig en gang i blant, for å slipper problemer med partikkelfilteret. Bør vel også kunne gå an å kjøre en regenerering på det.

Oljefilter derimot, koster noen hundrelapper, og bør byttes hver gang man bytter olje.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter litt googling sier de fleste resultatene at 5W-30 er rett type. Det skal stå i brukerhåndboken til bilen (om du fremdeles har den) hvilke olje som er best egnet, men 5W-40 vil virke fint også. Valg av olje har liten til ingen innvirkning til hvor mye partikkelfilteret fanger opp. Bare sørg for å bytte det ved hvert oljeskift da det ikke koster stort mer enn hundrelappen :)

Velg en halvsyntetisk olje om du ønsker å bytte olje hver 9. - 12. måned, og en helsyntetisk om du vil bytte hver 12. - 24. måned.

Biler med partikkelfilter skal ha såkalt "Low-Saps" olje, C2/C3, fyller man annen olje uten disse spesifikasjonene så vil det sette seg fast partikler fra olja i dieselpartikkelfilteret som ikke vil kunne brennes bort ved regenerering. På min Honda står det til og med C2 på oljepåfyllingslokket :)

 

C1 og C4 er også Low-Saps, og jeg mener C1 overgår både C2 og C3. Men jeg tror nok C2/C3 er vanligst ut fra det jeg har sett, og det er det både Mobil 1 ESP og Castrol EDGE opererer med på sine 0W-30/5W-30 oljer.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Partikkelfilter koster flere tusenlapper. Jeg ville brukt motoren ordentlig en gang i blant, for å slipper problemer med partikkelfilteret. Bør vel også kunne gå an å kjøre en regenerering på det.

Oljefilter derimot, koster noen hundrelapper, og bør byttes hver gang man bytter olje.

 

Var en periode hvor jeg sleit voldsomt med dette. Flere ganger pr uke og kunne like godt få denne lampa dagen etter en lang tur (kjørte til neste by) som ved by kjøring. Vart da anbefalt noe jeg skulle tilsette drivstoffet. Det endte med ødlagt diesel dyse, potte tett filter og blåste ut alt av pakninger...

 

Har også tatt regenering 2-3 ganger med det var kun en kort fix. Problemet kom alltid tilbake. Verksted sa det ikke var noe hensikt å bytte filter da de ikke kunne vite med sikkerhet hvor feilen lå (kunne like godt ligge i motoren). Dette var noe jeg sleit med i over 2 år.

 

Etter jeg flytte til byen, bestemte meg for å selge bilen så har problemet merkelig nokk forsvunnet. Ikke hatt en DPF lampe på et halvt år. Hvorfor vet jeg ikke, kjører mye mer små kjøring nå da jeg i hoved sak bruker bil til og fra barnehagen.

 

Men da blir 5w-30 helsyntetisk og nytt olje filter.

Lenke til kommentar

 

Etter litt googling sier de fleste resultatene at 5W-30 er rett type. Det skal stå i brukerhåndboken til bilen (om du fremdeles har den) hvilke olje som er best egnet, men 5W-40 vil virke fint også. Valg av olje har liten til ingen innvirkning til hvor mye partikkelfilteret fanger opp. Bare sørg for å bytte det ved hvert oljeskift da det ikke koster stort mer enn hundrelappen :)

Velg en halvsyntetisk olje om du ønsker å bytte olje hver 9. - 12. måned, og en helsyntetisk om du vil bytte hver 12. - 24. måned.

Biler med partikkelfilter skal ha såkalt "Low-Saps" olje, C2/C3, fyller man annen olje uten disse spesifikasjonene så vil det sette seg fast partikler fra olja i dieselpartikkelfilteret som ikke vil kunne brennes bort ved regenerering. På min Honda står det til og med C2 på oljepåfyllingslokket :)

 

C1 og C4 er også Low-Saps, og jeg mener C1 overgår både C2 og C3. Men jeg tror nok C2/C3 er vanligst ut fra det jeg har sett, og det er det både Mobil 1 ESP og Castrol EDGE opererer med på sine 0W-30/5W-30 oljer.

 

 

Vart litt for "teknisk" dette for meg :s

 

Hva kom du fram til at du anbefaler? C1 eller C2/C3? Har sån halveis bestemt meg for "Castrol EDGE Professional C1 5W-30"

 

edit:

Ser at det er en relativt stor prisforskjell på C1 og C2. Ikke noe imot å betale ekstra om det har noe effekt. Så hva anbefaler dere:

 

http://bilxtra.no/edge-prof-5w-30-c1-1l 1L 279

http://bilxtra.no/pro-tech-5w-30     5L 599

 

Trenger vel enn 4-5 liter ved bytte?

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Først å fremst, hva står det i instruksjonsboka? Der skal det stå både viskositet og annen info. Kan godt hende du skal bruke den litt bedre C1 spesifikasjonen, men jeg vil tro både C2 og C3 vil gå helt fint. Noen oljer har kun C2 eller C3 mens andre igjen kan ha begge.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...