Lord of Evil Skrevet 17. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2017 Jeg fant en super nettside: http://www.skrivesenteret.no/ressurser/skriverammer/ 9 Lenke til kommentar
Populært innlegg Lord of Evil Skrevet 17. mai 2017 Forfatter Populært innlegg Del Skrevet 17. mai 2017 Det er mange måter å starte argumenterende tekster, og et tips kan være at når du skal presentere for eksempel tre arguementer kan du arbeide slik: Blablablabla og i de neste avsnittene jeg vil peke på tre gode grunner til at Manchester United er englands beste fotballag, og jeg vil også forsøke å undersøke deres svakheter, for så å gjøre en tilsvarende analyse av Chelsea, Man Utds største konkurrent, for å få et bedre bilde av engelsk fotball. For det første vil jeg si at blablabla For det andre har Manchester United blablabla Det tredje poenget jeg vil trekke frem i denne debatten er at Som gjennomgagen min har vist har det flere gode grunner til at blablabla, og videre vil jeg som sagt forsøke å å trekke frem noen svakheter ved Manchester Uniteds førstelag. --- Det jeg vil frem til er at det du gjør er at du forklarer hva som skal skje med et innledende avsnitt, for så å presentere for- og motargumenter på en ryddig måte. 10 Lenke til kommentar
Teenage Dirtbag Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Kjempebra at vi har en side der vi kan hjelpe hverandre før eksamen så, hva tror du årets tema blir? Eg trur det blir noe tilknyttet til samer i Noreg :/ 6 Lenke til kommentar
Teenage Dirtbag Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Kjempebra at vi har en side der vi kan hjelpe hverandre før eksamen så, hva tror du årets tema blir? For å være ærlig vet jeg ikke, men jeg tipper det blir noe med språk, altså låneord, engels-norsk osv... ja, det har vi faktisk lært om... Hvis man ser på de tidligere eksamen, så har de hatt emner knyttet til et jubeleum... Eksempel i 2014, så hadde vi 200 års jubileet, og tekstene var knyttet til Norge... Kanskje det blir da tekster om det, låne ord og norsk språket! Alle eksamener (i alle fall sidan 2014) har hatt tilknyttning til et jubileum. For eks. Hamsun, Ivar Aasen og grunnloven. I år trur eg det berre er Tråante som står sentralt... 6 Lenke til kommentar
Teenage Dirtbag Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Her finner dere gamle eksamener og annet snadder https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/finn-eksamensoppgaver/ Passordet på dei låste filene er enten: Eksamen (Med stor E) Eller: Eksempel 6 Lenke til kommentar
Norsksug Skrevet 18. mai 2017 Del Skrevet 18. mai 2017 Norsk, folkens! Yeey....Men korleis har de tenkt å forberede dykk no? 6 Lenke til kommentar
Lord of Evil Skrevet 20. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2017 Kjempebra at vi har en side der vi kan hjelpe hverandre før eksamen så, hva tror du årets tema blir? Eg trur det blir noe tilknyttet til samer i Noreg :/ Helt sikkert det! 2 Lenke til kommentar
Unos- Dos- Tres... Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Noen tips til hvordan jeg kan forbedre tegnsettingen i en tekst? 1 Lenke til kommentar
Lord of Evil Skrevet 21. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2017 (endret) Noen tips til hvordan jeg kan forbedre tegnsettingen i en tekst? Bruk av tegn Flere spørsmålstegn etter hverandre (???) kan forsterke den spørrende effekten eller understreke at spørsmålet som stilles er dumt eller opplagt. Mange utropstegn (!) kan få teksten til å virke følelsesladd og/eller pågående. Flere punktumer etter hverandre (…) gir et uavsluttet preg. Avsenderen overlater til leseren å trekke konklusjonen. Bruk av tankestreker kan gi et ettertenksomt preg (–). Endret 21. mai 2017 av Lion of Palestine 2 Lenke til kommentar
Lord of Evil Skrevet 21. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2017 «Mobbing skaper problemer for barna senere i livet.» «Barna får problemer senere i livet på grunn av mobbingen.» Innholdet i de to setningene er det samme, men hva som vektlegges er forskjellig. Vanligvis er det slik at vi plasserer det viktigste leddet først i setningen. I det første eksemplet legges det særlig vekt på mobbing som tema, mens i det andre eksemplet er det barna og deres velferd som er i fokus. 2 Lenke til kommentar
Lord of Evil Skrevet 21. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2017 Jeg tror temaet kommer til å handle om språkendring. Språkendringene kan deles inn i to typer: Endringer i selve språket: Slike endringer påvirker ...... Endringer som følge av samfunnsutvikling: Også ..... Hva tror dere andre??? 2 Lenke til kommentar
Smil:) Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 (endret) Har noen tanker om eventuelle tema? Her er to som jeg kan tenke meg at kommer etter å ha lest deler av denne tråden og søkt litt rundt: - Språk i endring - (Norges) mangfold Endret 21. mai 2017 av Smil:) 1 Lenke til kommentar
Lord of Evil Skrevet 21. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2017 Har noen tanker om eventuelle tema? Her er to som jeg kan tenke meg at kommer etter å ha lest deler av denne tråden og søkt litt rundt: - Språk i endring - (Norges) mangfold Det er det jeg tror også! 2 Lenke til kommentar
Teenage Dirtbag Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Jeg tror temaet kommer til å handle om språkendring. Språkendringene kan deles inn i to typer: Endringer i selve språket: Slike endringer påvirker ...... Endringer som følge av samfunnsutvikling: Også ..... Hva tror dere andre??? Helt enig! 1 Lenke til kommentar
Smil:) Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 (endret) Kjempebra at vi har en side der vi kan hjelpe hverandre før eksamen så, hva tror du årets tema blir? Eg trur det blir noe tilknyttet til samer i Noreg :/ Helt sikkert det! Hvordan og hvorfor kan det være helt sikkert? Endret 21. mai 2017 av Smil:) 1 Lenke til kommentar
Smil:) Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Jeg syntes det er litt for få personer som diskuterer her på tråden. Dere som leser her, kan enkelt registrere dere, og få en bruker så dere også kan poste, svare, kommentere og diskutere. Nå er det ikke lenge til vi får temaet, og da er det viktig å dele egne synspunkter så andre kan komme med innspill og videreutvikle idéene deres. Håper virkelig flere engasjerer seg nok til å poste litt her frem til og etter eksamen. Det er også fint om dere deler linken med medelever som også kom opp i norsk. 2 Lenke til kommentar
Frida4678 Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Hva tror dere at temaet kommer til å bli? Føler ikke helt at jeg får "øva" uten å vite hva det er... 1 Lenke til kommentar
Smil:) Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Hva tror dere at temaet kommer til å bli? Føler ikke helt at jeg får "øva" uten å vite hva det er... Regner med noe relatert til språk, teknologi, utvikling, mangfold og/eller samekulturen. Tema og oppgaver har ofte sammenheng med jubileer det aktuelle året. 1 Lenke til kommentar
Lord of Evil Skrevet 21. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2017 (endret) Hva tror dere at temaet kommer til å bli? Føler ikke helt at jeg får "øva" uten å vite hva det er... Samme her ass, men tror det handler om språkendring, altså engelsk-norsk, arabisk-norsk osv... Endret 21. mai 2017 av Lion of Palestine 2 Lenke til kommentar
Lord of Evil Skrevet 21. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2017 Jeg syntes det er litt for få personer som diskuterer her på tråden. Dere som leser her, kan enkelt registrere dere, og få en bruker så dere også kan poste, svare, kommentere og diskutere. Nå er det ikke lenge til vi får temaet, og da er det viktig å dele egne synspunkter så andre kan komme med innspill og videreutvikle idéene deres. Håper virkelig flere engasjerer seg nok til å poste litt her frem til og etter eksamen. Det er også fint om dere deler linken med medelever som også kom opp i norsk. Sant det! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå