ripper329 Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Hei bare lurte på om noen har testet å bruke DVDx til å rippe dvd til svcd?? Jeg har gjort det med et par filmer og er MEGET fornøyd med resultatet!! Her er det jeg lurer på: De filmene jeg har rippet er sone 2 ; derfor så skal jeg oxo rippe sone 1, men hva bruker man output frame rate?? På sone 2 er det jo 25 men det er fler å velge på når man skal rippe sone 1. Er det noen måte å finne ut hvilken frame rate man skal bruke? Et program kanskje? Har sett på vcdhelp.com men jeg fant ikke no fasit der så jeg ble usikker.:?: The Ripper Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Sone 1, som er NTCS eller.no fargesystem, bruker 29.72 fps. Lenke til kommentar
JSS Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Hvor laster jeg ned det programmet du bruker? Kan det brukes til å lage SVCD av *.avi, *.mpg og *.m2v filer? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Quote: On 2002-02-28 18:10, ripper329 skrev:Hei bare lurte på om noen har testet å bruke DVDx til å rippe dvd til svcd?? Jeg har gjort det med et par filmer og er MEGET fornøyd med resultatet!!Her er det jeg lurer på: De filmene jeg har rippet er sone 2 ; derfor så skal jeg oxo rippe sone 1, men hva bruker man output frame rate?? På sone 2 er det jo 25 men det er fler å velge på når man skal rippe sone 1. Er det noen måte å finne ut hvilken frame rate man skal bruke? Et program kanskje? Har sett på vcdhelp.com men jeg fant ikke no fasit der så jeg ble usikker.:?:The Ripper Er 30Hz et av alternativene ? Mener det var det skjønner du... Tok det lang tid å rippe/klargjøre cd'n(e)? Brukte du noen andre programmer også ? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Quote: On 2002-02-28 18:18, JarleW skrev:Er 30Hz et av alternativene ? Mener det var det skjønner du...Tok det lang tid å rippe/klargjøre cd'n(e)?Brukte du noen andre programmer også ? Slik som "amd_guru" sier det, så er NTSC ~29,72 bilder/sekundet. Mer korrekt er det 30 * 1000/1001 (av en eller annen grunn - noen som kan forklare hvorfor?). Lenke til kommentar
ripper329 Skrevet 28. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2002 ok hvis sone1 bruker 29.72 fps. Gjelder det alle filmer? Jeg har tatt feil der og da sier den at den skal bruke "pulldown" eller no sånt. Hva betyr det?? Og til JarleW: Jeg tror den bruker ca 9 timer man jeg har bare en 900Mhz prosessor. På dinside.no så brukte de vel ca 4timer med en 1.4Ghz hvis jeg ikke husker feil. Her står det åssen man skal gjøre forresten : http://www.dinside.no/page/artf/28926.shtml? The Ripper Lenke til kommentar
DDuck Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 eller du kan bruke 23.ett eller annet som også er sone 1. men med litt bedre komprimering Lenke til kommentar
ripper329 Skrevet 28. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2002 Quote: On 2002-02-28 18:30, DDuck skrev:eller du kan bruke 23.ett eller annet som også er sone 1. men med litt bedre komprimering Hva skjer hvis man bruker feil?? Blir det ikke riktig sync?? Lenke til kommentar
decibel Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Hei Jeg foreslår at du tar en titt på http://www.doom9.org Her finner du enkle og mer avanserte guider for hvordan du lager SVCD fra DVD. Når det gjelder sone 1 filmer med NTSC så vil det lønne seg stort å bruke et såkalt inverse telecine filter, og deretter kjøre pulldown. Kort fortalt innebærer dette at du encoder mpg fila med 23.9xx fps istedenfor 29.9xx fps. Ved å sette pullodown flagget vil dekoderen "konvertere" filmen til 29.9xx fps under avspilling. De aller fleste NTSC DVD titler er også laget på denne måten, så jeg vil anbefale deg dette (du har kanskje også lagt merke til at mange divx filmer har framerate tilnærma lik 24 fps, noe som vil si at samme teknikk er brukt her..) Fordelen med teknikken er at du får 5 frames mindre å enkode pr sekund, noe som gir mer bitrate til de resterende 24 frames = høyere kvalitet! Selv bruker jeg følgende programmer i konvertering fra DVD -> SVCD: - SmartRipper - DVD2AVI - Avisynth - MPEG2DEC Avisynth plugin - Inverse Telecine Avisynth plugin (det finnes mange alternativer....) - MS Calculator (dårlig i skalleregning..) - Notepad (!) ..for å lage Avisynth scripts - En MPEG2 encoder (f.eks. Cinema Craft MPEG2 Encoder SP v2.50... sinnsyk dyr, men best!) - Pulldown (kun for sone 1 titler) - BeSweet (Azid, Toolame, SSRC..) (for å lage mp2 lyd) - bbMPEG (for multiplexing) - Easy VCD Imager (eventuelt Nero) - CDRWin / Fireburner Som du ser er det ganske mange programmer man bruker hvis en ønsker å gjøre alt "manuelt". Jeg foretrekker å gjøre det slik, men det finnes mange andre alternativer som oppleves enklere. Alle programmene over er gratis minus Cinema Craft MPEG2 enkoderen og brennerprogrammene. Det finnes noen gratis MPEG2 enkodere der ute, men jeg synes ingen av dem matcher kvaliteten til Cinema Craft sin. Lykke til! - decibel Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 proffene sier at 23.976fps på ntsc er mye bedre kvalitet enn 29.97fps samt det går fortere å rippe med 23.976 enn 29.. dem sier også at viss du har en ntsc film i 29.76 så bør du redusere frameraten til 23. Jeg bruker denne guiden http://www.dvdripguides.com/dvdmenu.html til alt av mine dvd rip, fungerer veldig greitt etter min mening. Lenke til kommentar
decibel Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Guiden på http://www.dvdripguides.com/dvdmenu.html har en svakhet. Den bruker VFP. Jeg vil anbefale deg å bruke Avisynth med MPEG2DEC istedenfor VFP-plugin. Det vil gå mye raskere fordi VFP kun takler RGB. Avisynth med MPEG2DEC kan bruke YUV2, noe som speeder opp prosessen ganske dramatisk. Det som skjer når du bruker VFP er først konvertering fra YUV -> RGB -> resize -> YUV -> enkoding. Som du kanskje har forstått konverterer enkoderen til YUV internt uansett, slik at du får ganske mye overhead ved å konvertere til RGB. Dessuten skal resizing i teorien YUV være raskere enn i RGB (færre bits). Konvertering fra RGB -> YUV er strengt tatt heller ikke lossless. - decibel Lenke til kommentar
Akke Skrevet 2. mars 2002 Del Skrevet 2. mars 2002 LOTR screeneren brukte DVD2SVCD med cinemacraft encoder. Dette skal visst være beste måte for tia. Quote: On 2002-02-28 18:16, JSS skrev:Hvor laster jeg ned det programmet du bruker? Kan det brukes til å lage SVCD av *.avi, *.mpg og *.m2v filer? Til d bruker du TmpgEnc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå