Gå til innhold

Oppgradere gamer pc'n

Anbefalte innlegg

Hei sann.

Vurderer å kjøpe meg en i7 7700k prosessor. Trenger da hjelp til valg av bra hovedkort. Skal være til en gaming pc. Gi meg gjerne et tips til valg av ram brikker og bra cpu kjøler også. Skal ikke ha vannkjøling. Er heller ikke interessert i hovedkort som har sånn RGP synkronisering eller hva det er.

Tittet på: ASUS ROG Maximus IX Hero.

Men føler at det inneholder kanskje mye jeg ikke trenger, eller?

Overclocking kan være aktuelt, bør gjerne ha mulighet for det, da det kan være mulighet for at jeg skal gjøre dette. Gjerne et hovedkort som jeg kan ha noen år og oppgradere evt på.

Bør ha usb 3.0 ihvertfall, lydkort bør være greit, men kjører bare to høytalere pr.idag.

Har idag Gigabyte z97x gaming 3 hovedkort.

Har et EVGA FTW 1080 8GB skjermkort jeg tenkte å bruke, samt samsung ssd disk.

Bør ha UEFI bios.

Helst ATX kort, har et stort kabinett.

Og strømforskyning på 850w fra cooler master.

Tower er: Corsair Graphite 760T Big Tower Sort.

Lurte litt på dette oppsettet:

Hovedkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING

Ram: HyperX Savage Black DDR4 2x8 3000mhz

Prosessor: Intel Core i7 7700K 4.2Ghz

CPU kjøler: Noctua NH-D15

Eller bør jeg velge/ er bedre: Asus Rog Maximus IV Hero?

Hva mener dere om dette? Burde jeg byttet ut noe? F.els hovedkort? Kjøler? Ram? Tips og erfaringer mottas med stor takk. Vet dette er en stor cpu kjøler, vil den passe på hovedkortet? Skal som sagt ha inn et EVGA FTW 1080 kort også som jeg har fra før

Endret av lasse_hansen87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller bør jeg velge/ er bedre: Asus Rog Maximus IV Hero?

Hva mener dere om dette? Burde jeg byttet ut noe? F.els hovedkort? Kjøler? Ram? Tips og erfaringer mottas med stor takk. Vet dette er en stor cpu kjøler, vil den passe på hovedkortet? Skal som sagt ha inn et EVGA FTW 1080 kort også som jeg har fra før

Er isåfall ASUS ROG Maximus IX Hero, og ikke IV versonen du bør ha (du trenger Z270 chipset). Eller velge Strix utgaven du nevnte. Forskjellen er at Hero kortet har fler funksjoner da, som flere USB porter. Om det er verdt nesten 1000 kr mer er opp til deg å vurdere. Personlig hadde jeg gått for Hero kortet eller Apex (Apex er dyrere, men bedre til RAM overklokking).

Anbefaler Noctua D15kjøleren da den er mer komptatibel med hovedkort og høye RAM brikker.

Angående RAM brikker, så er disse bra da :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Oki. Er dette en vanlig M2 disk?

https://www.komplett.no/product/903116/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-960-evo-500gb-m2-pcie-ssd#

Kan den monteres i Maximus Hero hovedkortet f.eks?

Ser ikke noen fester på den, settes den inn og bare blir stående der uten noe feste greier?

Tenkte egentlig bare den i maskinen, til windows og mest spill.

Og kan jeg f.eks montere en vanlig SSD 2.5 disk også til hovedkortet, til f.eks bilder og musikk?

Endret av lasse_hansen87
Lenke til kommentar

Oki. Er dette en vanlig M2 disk?

https://www.komplett.no/product/903116/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-960-evo-500gb-m2-pcie-ssd#

Kan den monteres i Maximus Hero hovedkortet f.eks?

Ser ikke noen fester på den, settes den inn og bare blir stående der uten noe feste greier?

Tenkte egentlig bare den i maskinen, til windows og mest spill.

Og kan jeg f.eks montere en vanlig SSD 2.5 disk også til hovedkortet, til f.eks bilder og musikk?

Ja. Du setter M.2 SSD'n inn i en slot på hovedkortet og fester den med en skrue, som følger med. Er du i tvil så les i manualen :)

Lenke til kommentar

Ja du merker forskjell særlig blender\gimp programmer en del annet også.

Men i spill så merker man vel ofte ikke særlig veldig god forbedring, ofte selv om man har 1 TB SSD er det ofte for lite for en hel spill samling for en del.

SSD sata disk kan også brukes ja, enkelte hovedkort er begrenset til hvis antall sataporter hvis m.2 brukes.

Men det merker du fort.

Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at det finnes to standarder for M.2 som begge bruker samme type kontakt, men ikke nødvendigvis er kompatible med hverandre. Den Samsung 960 EVO-en du har funnet benytter PCIe/NVMe, mens eksempelvis denne er SATA-basert. Slik jeg forstår Komplett sine spesifikasjoner for Asus Maximus Hero har den to stk M.2-kontakter, hvorav den ene støtter kun PCIe mens den andre støtter begge deler. Skyt meg om jeg tar feil.

Jeg har et litt eldre Asus Maximus VII Ranger, to vanlige 2.5" SATA-SSDer og en Intel 600p 256GB M.2 PCIe SSD. Jeg har såvidt vært innom benchmarking for diskene, og det virker som om Intel-SSDen kun yter marginalt bedre enn de to andre, på tross av at den har oppgitt ca tredobbel lesehastighet kontra de andre.

Lenke til kommentar

For å si det slik, i en gamer PC bør du legge mest vekt på skjermkortet. En god og rask skjerm er selvfølgelig viktig også (144 Hz). En Samsung 850 EVO SATA SSD er rask nok for de fleste. Men skal du først kjøpe deg en M.2 SSD, så er Samsung 960 EVO eller SM961 du bør se på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at skjermkort og en bra kombinasjon av hovedkort og cpu er kritisk for å få maks ytelse ut av pcen, noen hovedkort er rett og slett såpass dårlige at funksjoner som audio , lan , wifi  rett og slett er helt elendig.

Det går heller ikke på å bruke mest penger på enkelte komponenter men å velge de komponentene som vil gi deg mest for pengene over tid og en ytelse som passer i forhold til hva du har som behov.

Eksempelvis skriver du jo at du skal game , er det da helt grunnleggende gaming eller kommer du til å kjøre flere prosesser samtidlig som å streame økten mens du gamer , ha noen programmer som hjelper til i bakgrunnen mens du kanskje har nettleseren oppe og går?

Min tidligere anbefalning når det gjelder Amd sine nye Cpu, er hovedsakelig pga antall kjerner og at man får mye ytelse for pengene, dog litt etter Intel sin i7 7700k, men tar igjen dette på mange andre områder.

Lenke til kommentar

Hva mener folket her inne om PSU æ? Hvilken type bør man evt gå for? Vil ha en sånn modul basert, slik at kabler jeg ikke bruker kan fjernes. Bør også ha kabler som er mulig å bøye, synes mange strømforskyninger jeg har hatt før har stive kabler ?

Og hvor mye watt? Blir Maximus ix hero kort med i7 7700k og evga ftw 1080 skjermkort. Samt to SSD disker og en cd-rom faktisk ?

Endret av lasse_hansen87
Lenke til kommentar

Hva mener folket her inne om PSU æ? Hvilken type bør man evt gå for? Vil ha en sånn modul basert, slik at kabler jeg ikke bruker kan fjernes. Bør også ha kabler som er mulig å bøye, synes mange strømforskyninger jeg har hatt før har stive kabler

Og hvor mye watt? Blir Maximus ix hero kort med i7 7700k og evga ftw 1080 skjermkort. Samt to SSD disker og en cd-rom faktisk

Du kan sikkert klare deg med en god 500W, men da vil PSU vifta spinne opp oftere og da lage mer støy. I et slikt oppsett ville jeg sett på en 750W. En av de beste du kan få kjøpt er Seasonic Prime SSR-850TD (850W), men den koster penger... EVGA SuperNOVA G3 750W er et alternativ.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...