Pop Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Jeg tror denne disken, en WD Green 3TB hadde passert 2 år med 1 dag da det kom en bråte med IO-feil på den. Logget meg inn på NASen (Synology DS211j) og sjekket Storage Manager. Der så det slik ut: Disken er fortsatt lesbar og står i øyeblikket med backup-programmet og lemper over på en usb-disk. Ser ut som alt kan leses foreløpig. Men får ikke skrevet noe nytt til disken. Vanskelig å lagre endringer i DSM. Hva bør jeg gjøre av sjekk på disken, før jeg evt sender RMA-forespørsel? Er det egentlig noe håp om å kunne fikse denne? Tenker jeg uansett bytter den fra NASen, men om den kan fikses noenlunde kan jeg fortsatt ha den i en pc for filmer til ungene etc. Takk for alle råd. Lenke til kommentar
Dreamfault Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Tøm den og sett den i en PC der du kan kjøre wD sin disktest. Viser den noen feil kan du poste det her, også kan RMA vurderes. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Hva er disken flagget som i "HDD/SSD" menyen? Og fra denne menyen kan du åpne SMART. Jeg opplevde selv en disk med I/O feil/skadde sektorer, ganske så mange og. SMART meldte om feil, det økte ikke så veldig fort, men til slutt ble det for mye for NAS så den ble avvist av Synology. Denne disken feilet alle diagnosetester i WD sitt eget diagnoseprogram så jeg sendte den inn på RMA og fikk en ny. Sånn FYI, ikke bruk Green/Blue disker i NAS. De er ikke laget for 24/7 aktivitet. Og kjøp to disker og sett de i RAID. SHR/SHR2 fungerer veldig bra. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Jeg har ofte pleid å kjøre en HDTune-test av HDD'er jeg har mistenket feil på. Får RMA hver gang det er noe tøys der. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 13. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2017 Ok får plukke den ut av NASen og teste den på PC. Ser WD har et diagnoseverktøy på sidene. SMART melder alt normalt. Satte inn WD Green siden NASen ikke er mye brukt. Den kjører filmer på kveldstid, for oss og ungene og det er langt ifra daglig. Musikk til alle mobiler og pcer ellers i huset, men det er også bare et par kvelder i uka. Så hadde fokus på støy og varme, men det blir vel en NAS-disk nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå