Gå til innhold

Er dagens unge den mest høyrevridde generasjonen på lenge?


  

44 stemmer

  1. 1. Er dagens unge mer høyrevridde enn milenniumsgenerasjonen?

    • Ja
      12
    • Nei
      32


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

 

 

 

Det fører riktignok at de må jobbe 12-15 timer for slavelønn og om de blir syke, kan de havne på gata, men de verdsetter nok at de lever i et liberalistisk drømmesamfunn allikevel

Er utgangspunktet!

Konsumerer du mer enn dem?

 Hva må man konsumere for å leve? ... og siden vi alle er her nå, får vi vel akkurat nok alle sammen, så hva mangler sa du?
Livskvalitet?

Er livskvaliteten din høyere/lavere enn livskvaliteten til dem på bildet?

Konsumerer du mer/mindre enn dem på bildet?

 

Jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg konsumerer akkurat nok til at jeg er i samsvar med rådende betingelser og bevisste behov. kvalitet er bare et konsept, og det står en fritt å fylle det med akkurat hva man vil, så dermed er ikke det egnet å bruke som rettesnor for hva som skal til for å erfare at man har det bra nok 

 

De på bildet ser for meg ut til å være levende og eksisterende, og det er akkurat det samme jeg antar om meg selv her jeg er nå.

Forsøk å jobbe 15 timer hver dag i 40 år og se om du mener det samme. Makan.

 

 

Hva vet du om hvor mye jeg til nå har jobbet og hvor lenge, og hvor får du det fra at det er spesielt skadelig å jobbe??

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Livskvalitet?

 

Er livskvaliteten din høyere/lavere enn livskvaliteten til dem på bildet?

 

Konsumerer du mer/mindre enn dem på bildet?

Jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg konsumerer akkurat nok til at jeg er i samsvar med rådende betingelser og bevisste behov. kvalitet er bare et konsept, og det står en fritt å fylle det med akkurat hva man vil, så dermed er ikke det egnet å bruke som rettesnor for hva som skal til for å erfare at man har det bra nok 

 

De på bildet ser for meg ut til å være levende og eksisterende, og det er akkurat det samme jeg antar om meg selv her jeg er nå.

 

"rådende betingelser og bevisste behov. kvalitet er bare et konsept"???

 

Så hvis noen ønsker økonomisk vekst/høyere levestandard ol., så står de fritt til å gjøre det?

 

 

Hvis de ønsker så står det dem vel relativt fritt, men et annet spørsmål er om noen andre må lide for at de skal få det slik de ønsker seg det ...?!?

Lenke til kommentar

Hva vet du om hvor mye jeg til nå har jobbet og hvor lenge, og hvor får du det fra at det er spesielt skadelig å jobbe??

I Norge er det ingen som jobber så mye over lengre tid. Og man får godt betalt.

 

Det er neppe særlig kontroversielt å hevde at en slik arbeidsmengde er helseskadelig. Har du jobbet i ditt liv i hele tatt? Sommerjobb? ☺

Endret av Quote
Fjernet sitatpyramider.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I Norge er det ingen som jobber så mye over lengre tid. Og man får godt betalt.

Det er neppe særlig kontroversielt å hevde at en slik arbeidsmengde er helseskadelig. Har du jobbet i ditt liv i hele tatt? Sommerjobb? ☺

 

 

Nå er du helt på grensen av det å være seriøs, og jeg ser ikke noe poeng i å konkretisere det helt åpenbare i det jeg skriver. Du får ha fin jakt videre og lykke til med neste tre du vil bjeffe opp etter

Endret av Bruker-95147
Fjernet sitatpyramider.
Lenke til kommentar

Nå er du helt på grensen av det å være seriøs, og jeg ser ikke noe poeng i å konkretisere det helt åpenbare i det jeg skriver. Du får ha fin jakt videre og lykke til med neste tre du vil bjeffe opp etter

 

Kanskje du burde dra til Bangladesh og lære arbeiderne der at de har det helt fint. Å jobbe 15-timers dager har null å si, arbeid er ikke skadelig og de bør være takknemlige for at får lov å eksistere, slik du er.

Endret av Quote
Fjernet sitatpyramider.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kanskje du burde dra til Bangladesh og lære arbeiderne der at de har det helt fint. Å jobbe 15-timers dager har null å si, arbeid er ikke skadelig og de bør være takknemlige for at får lov å eksistere, slik du er.

 

Hvorfor trekker du inn Bangladesh? Du VET at Bangladesh er et av verdens mest korrupte land der politikerne grafser til seg det de kan av folkets verdier? 

 

Ellers: vær så snill å ikke legge ved enorme sitatpyramider.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Kanskje du burde dra til Bangladesh og lære arbeiderne der at de har det helt fint. Å jobbe 15-timers dager har null å si, arbeid er ikke skadelig og de bør være takknemlige for at får lov å eksistere, slik du er.

 

 

kristelige tanker er jaggu fine greier, slik du er

 

lurer på hvor mye lidelse den typen idealisme har medført og påført verden ...

 

kanskje du burde dra hjem til alle arbeidsløse og fortelle dem hvor heldige de er, slik at et snev av balanse kunne finnes

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

"rådende betingelser og bevisste behov. kvalitet er bare et konsept"???

 

Så hvis noen ønsker økonomisk vekst/høyere levestandard ol., så står de fritt til å gjøre det?

Hvis de ønsker så står det dem vel relativt fritt, men et annet spørsmål er om noen andre må lide for at de skal få det slik de ønsker seg det ...?!?

Spørsmålet er om du(priviligerte, høytkonsumerende folk) eller folk som er dårligere stilt begår en større urett mot andre, når de ønsker økonomisk vekst/høyere levestandard for seg selv?

 

Lenke til kommentar

 

Kanskje du burde dra til Bangladesh og lære arbeiderne der at de har det helt fint. Å jobbe 15-timers dager har null å si, arbeid er ikke skadelig og de bør være takknemlige for at får lov å eksistere, slik du er.

 

kristelige tanker er jaggu fine greier, slik du er

 

lurer på hvor mye lidelse den typen idealisme har medført og påført verden ...

 

kanskje du burde dra hjem til alle arbeidsløse og fortelle dem hvor heldige de er, slik at et snev av balanse kunne finnes

 

Fin avsporing, jeg antar at du egentlig ikke står for det du skrev, men bare sitter og pludrer og drodler uferdige tanker på nett. Da kan vi konkludere med at 15 timers arbeidsdag er helseskadelig, ikke dårlig til diskusjon.no å være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor trekker du inn Bangladesh? Du VET at Bangladesh er et av verdens mest korrupte land der politikerne grafser til seg det de kan av folkets verdier?

Fordi det er et land hvor arbeiderne står nesten uten rettigheter, rettigheter som liberalister ønsker å fjerne også her hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Kanskje du burde dra til Bangladesh og lære arbeiderne der at de har det helt fint. Å jobbe 15-timers dager har null å si, arbeid er ikke skadelig og de bør være takknemlige for at får lov å eksistere, slik du er.

 

kristelige tanker er jaggu fine greier, slik du er

 

lurer på hvor mye lidelse den typen idealisme har medført og påført verden ...

 

kanskje du burde dra hjem til alle arbeidsløse og fortelle dem hvor heldige de er, slik at et snev av balanse kunne finnes

 

Fin avsporing, jeg antar at du egentlig ikke står for det du skrev, men bare sitter og pludrer og drodler uferdige tanker på nett. Da kan vi konkludere med at 15 timers arbeidsdag er helseskadelig, ikke dårlig til diskusjon.no å være.

 

 

Neida, det var egentlig å pense det over på et spor som samsvarer med den typen idealisme du ofte slår deg på brystet av, og samtidig få frem hvor lite brukbar den er hvis man ser litt nærmere på metodikken. 

 

Veldig høy og staselig gamp du rir på, da kan man konkludere med at det tar nok lang tid å klatre ned fra dyret

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fordi det er et land hvor arbeiderne står nesten uten rettigheter, rettigheter som liberalister ønsker å fjerne også her hjemme.

Hvorfor tror du arbeiderne i Bangladesh lever i bunnløs fattigdom og nærmest uten rettigheter? Er det på grunn av at staten/politikerne har for lite makt eller for mye makt? 

 

Hvor har du det fra at liberalister ønsker å fjerne rettigheter? Dersom du mener at liberalister vil fjerne positive rettigheter så har du rett, men individets negative rettigheter er noe liberalister ønsker å styrke.

Misforståelsene oppstår fordi at man ikke presiserer hva man legger i ordet "rettigheter".

Lenke til kommentar

For å se effekten av færre reguleringer trenger en ikke se lengre enn til Storbritannia. Etter økt neoliberalistisk påvirkning fra Thatcher-eraen og utover har fagforeninger blitt særdeles svekket. Flott, økt frihet, sier dere kanskje da. Dessverre er det lett å se at maktbalansen i etterkant har dreiet seg sterkt i favær av kapitalistiske selskaper, og svekket arbeidernes rettigheter. Et godt eksempel er såkalte 'zero hour' arbeidskontrakter, som har økt fra 54 000 i 2005, til 1,3 millioner i 2013. Ved 'zero hour'-kontrakter har ikke ansatte krav på et fast antall arbeidstimer, og har derfor heller ingen kontroll på inntekten sin, noe som gjør tilværelsen mildt sagt uforutsigbar. Effekten videre av dette gjenspeiles i både personlig økonomi og helse. Først og fremst opplever Storbritannia en stagnasjon i inntekt. I tillegg har antall mentale lidelser knyttet til stress eksplodert, og legger større press på NHS. Fattigdom har økt, økonomisk ulikhet har økt, de som er avhengige av såkalte 'food banks' har eksplodert. Levestandarden har gått ned, og sosial mobilitet har gått ned. 

 

Samtidig har ikke britiske selskaper hatt høyere profitt siden 1998.

 

 

Gamble, Andrew. “The Economy”. Parliam Aff 2015; 68 (suppl_1): 154-167

Green, J and Lavery, S. (2015) "The Regressive Recovery: Distribution, Inequality and State Power in Britain's Post-Crisis". Political Economy, New Political Economy, 20:6, 894-923

Lansley, S. and Mack, J. (2015). Breadline Britain. Oneworld Publications.

 

 

Food-banks-graph-2013.png?width=600

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Det stemmer. Folk som bruker livet sitt på å studere venstreorienterte fag på venstreorienterte skoler blir mer venstreorienterte.

Venstreorienterte fag? Kan du komme med eksempel på høyre- og venstreorienterte fag?

 

Matematikk, fysikk, biologi, kjemi ol.

 

Hæ? Hva er Matematikk, fysikk, biologi, kjemi? Høyreorienterte fag? Den tror jeg du må forklare :tease: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Matematikk, fysikk, biologi, kjemi ol.

 

Hæ? Hva er Matematikk, fysikk, biologi, kjemi? Høyreorienterte fag? Den tror jeg du må forklare :tease:

 

 

Vi må vel nesten anta at det var de 'venstreorienterte' fagene han listet her, da dette er fag som setter fakta og forskning i høysetet, mens høyresiden som kjent hovedsaklig baserer seg på føleri og magefølelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Matematikk, fysikk, biologi, kjemi ol.

 

Hæ? Hva er Matematikk, fysikk, biologi, kjemi? Høyreorienterte fag? Den tror jeg du må forklare :tease:

 

 

Vi må vel nesten anta at det var de 'venstreorienterte' fagene han listet her, da dette er fag som setter fakta og forskning i høysetet, mens høyresiden som kjent hovedsaklig baserer seg på føleri og magefølelse.

 

 

Hva bygger du denne påstanden på?

Jeg har en følelse av at det er venstresiden som i stor grad baserer seg på følelser og ikke fakta.

Flyktningedebatten synes jeg er et godt eksempel på dette. Venstresiden snakker bare om at vi må hjelpe, og gjerne ta i mot flest mulig hit ved å spille på følelser, mens høyresiden peker på kostnadene og ulempene som dette medfører ved å vise til fakta.

 

Jeg sier ikke at noen av sidene er perfekte, og noe av det jeg er mest skuffet over med partiet Høyre, er at jeg synes de også i større grad nå spiller på følelser enn tidligere, og ikke i så stor grad bryr seg om fakta.

Venstresiden har jeg inntrykk av at i større grad også tidligere har hengt seg opp i følelser fremfor fakta.

(Men jeg har ikke noen fakta som underbygger dette annet enn mine generelle inntrykk :) )

 

 

Kanskje dette er et mer generelt trekk ved samfunnet, enn noe som er forskjell mellom høyre- og venstresidene i politikken?

Det raske klikk/twitter-samfunnet vi er på vei inn i har ikke tid til fakta, men spiller på raske og enkle følelser?

Veldig mange jeg møter bryr seg stadig vekk mindre om fakta, både privat og i arbeidslivet. Hva som føles riktig, eller man tror er riktig er i større grad styrende enn før.

 

Og igjen, dette er kun mitt personlige inntrykk, ikke fakta :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...