Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Død '06 Hiace etter starthjelp

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Hiace hvor batteriene var dårlige. Klarte å presse ut et par dager ekstra ved å lade om natta, men forrige torsdag var det stopp.

Fikk starthjelp uten hell - det ene (det dårlige) batteriet kokte over og startkablene var ganske så varme etter å ha vært på i ca 30 sekunder.

Klarte å dra bilen i gang på 3. gir, men etter dette var instrumentpanel helt dødt (inkl speedometer, turteller osv.). Det eneste som fungerer av det elektriske er horn, varsellys, kjørelys foran når jeg skrur de på manuelt, og selvfølgelig den irriterende nøkkelbuzzeren.

Det gikk et par sikringer i boksen ved pedalene, og et par i høyre boks i motorrom (ABS m.m.) samt det blå startreléet i boksen ved batteriet.

Det sitter litt langt inne å levere den inn til Toyota, da jeg selv er elektriker og burde være kompetent til litt guidet feilsøk. Er dessverre ingen ekspert på bilelektro.

Startrelé er byttet, og samtlige sikringer som gikk er også byttet. Gløderelé og startrelé slår inn ved kontakt fra tenningslåsen, men fortsatt ikke start og døde instrumenter.

Har dere kloke hoder noen gode råd? Jeg kan evnt bytte vekk elektrikertjenester mot kyndig hjelp.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Egentlig bør man ikke bruke startkabler og starthjelp, har jeg hørt. Fordi man svir av all elektronikken hvis man er uheldig.

Lenke til kommentar

Hva har skjedd? Dette er svært unormalt, koblet noen startkabelene feil? At en haug med sikringer ryker er jo en klar indikasjon på at strømmen gikk andre veier enn den skulle, går utfra at alt fungerte som det skulle før bruk av startkabelene.

Lenke til kommentar

På en del biler kan sikringen(e) ryke hvis man får for stort spenningsfall. F.eks. ved bruk av dårlig batteri eller lange startkabler. Starteren f.eks. får ikke den spenningen den trenger og vil kompensere ved å prøve å trekke mer strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...