Johnny Jeep Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Hei Jeg har en Hiace hvor batteriene var dårlige. Klarte å presse ut et par dager ekstra ved å lade om natta, men forrige torsdag var det stopp. Fikk starthjelp uten hell - det ene (det dårlige) batteriet kokte over og startkablene var ganske så varme etter å ha vært på i ca 30 sekunder. Klarte å dra bilen i gang på 3. gir, men etter dette var instrumentpanel helt dødt (inkl speedometer, turteller osv.). Det eneste som fungerer av det elektriske er horn, varsellys, kjørelys foran når jeg skrur de på manuelt, og selvfølgelig den irriterende nøkkelbuzzeren. Det gikk et par sikringer i boksen ved pedalene, og et par i høyre boks i motorrom (ABS m.m.) samt det blå startreléet i boksen ved batteriet. Det sitter litt langt inne å levere den inn til Toyota, da jeg selv er elektriker og burde være kompetent til litt guidet feilsøk. Er dessverre ingen ekspert på bilelektro. Startrelé er byttet, og samtlige sikringer som gikk er også byttet. Gløderelé og startrelé slår inn ved kontakt fra tenningslåsen, men fortsatt ikke start og døde instrumenter. Har dere kloke hoder noen gode råd? Jeg kan evnt bytte vekk elektrikertjenester mot kyndig hjelp. På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Sett inn et nytt og fulladet batteri. Får du start på kjerra så sjekk at ladespenning er 14V-ish målt direkte på batteriet. Lenke til kommentar
Johnny Jeep Skrevet 13. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2017 Nye batterier er satt inn. Fullt oppladet. Det mangler spenning inn på ene sikringsboksen ved pedalene Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Klarer du å google fram koblingsskjema til bilen så er det bare å trace ledninger til du finner ut hva som stopper spenninga. 2 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Sjekk hovedsikringene. Sansynligvis så er det en eller flere store sikringer som har gått. 2 Lenke til kommentar
Johnny Jeep Skrevet 15. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2017 Takk for svar. Har nå funnet koblingsskjema, og leter på etter sikring "120A MAIN4". Noen som vet hvor denne kan være? Største jeg har funnet til nå er på 60A. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Det er vel typisk ikke sikringen på startmotoren som ryker, med mindre du har hatt en total kortslutning. Finn et multimeter og mål de mindre sikringene også. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Du har ikke slike sikringer som ser ut som korte ledninger ved batteriet. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Du har ikke Har du slike sikringer som ser ut som korte ledninger ved batteriet.? Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Egentlig bør man ikke bruke startkabler og starthjelp, har jeg hørt. Fordi man svir av all elektronikken hvis man er uheldig. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Hva har skjedd? Dette er svært unormalt, koblet noen startkabelene feil? At en haug med sikringer ryker er jo en klar indikasjon på at strømmen gikk andre veier enn den skulle, går utfra at alt fungerte som det skulle før bruk av startkabelene. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 På en del biler kan sikringen(e) ryke hvis man får for stort spenningsfall. F.eks. ved bruk av dårlig batteri eller lange startkabler. Starteren f.eks. får ikke den spenningen den trenger og vil kompensere ved å prøve å trekke mer strøm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå