Gå til innhold

Windows 10 har nådd gedigen milepæl

Anbefalte innlegg

Eg var aldri i tvil om å oppgradere. Sidan Vista synes eg kvar versjon har blitt betre. I tillegg vil vel Windows 7 og 8 miste støtten før 10, så når ein fekk Windows 10 gratis såg eg ikkje noko poeng i å la vera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom igjen Windows 7 og 8 folk. Ingen grunn til å sitte på sidelinja lenger. Windows er faktisk et bra OS. Stabilt. Eneste som irriterer meg er Start menyen som er horribel. Anbefaler derfor Start10 av Stardock.

Nei vel! Prøvde på et tidspunkt å oppgradere, siden Win10 ble, og fortsatt blir, pushet så hardt av Microsoft. Kanskje det funker for de som stort sett bruker nettleser og MS-Office. Som ingeniører flest, bruker jeg mange tekniske applikasjoner. Software-produsentene advarte, men siden Microsoft er så påståelige, så måtte jeg gi det en sjanse. Stor skuffelse! Heldigvis kan man enkelt rulle tilbake. Men like forbannet mases det om oppgradering. JA JEG HAR PRØVD, MEN DRITEN VIRKER IKKE!

Lenke til kommentar

Kom igjen Windows 7 og 8 folk. Ingen grunn til å sitte på sidelinja lenger. Windows er faktisk et bra OS. Stabilt. Eneste som irriterer meg er Start menyen som er horribel. Anbefaler derfor Start10 av Stardock.

Nei vel! Prøvde på et tidspunkt å oppgradere, siden Win10 ble, og fortsatt blir, pushet så hardt av Microsoft. Kanskje det funker for de som stort sett bruker nettleser og MS-Office. Som ingeniører flest, bruker jeg mange tekniske applikasjoner. Software-produsentene advarte, men siden Microsoft er så påståelige, så måtte jeg gi det en sjanse. Stor skuffelse! Heldigvis kan man enkelt rulle tilbake. Men like forbannet mases det om oppgradering. JA JEG HAR PRØVD, MEN DRITEN VIRKER IKKE!

Nei det er ikke Windows som ikke virker, det er de SW produsentene for de programmene som du bruker som ikke gidder å bruke penger på å oppgradere. Det er ikke MS sin feil. De kan ikke lage både OS og alle programmer til det.

Lenke til kommentar

Jeg har en gang opplevd at Windows 10 har restartet for oppdatering mens jeg spilte Rayman Legends -- advarselsmenyen må ha blitt skjult under spillet...

Ikke spesielt overraskende, folk opplever at maskiner restarter mens man sitter og skriver på dokument og liknende.

AtW

Det er ikke som om det skjer helt tilfeldig da. Lurer på hvorfor ingen nevner advarslene de garantert fikk på forhånd. Jeg har aldri, aldri hatt PC som har skrudd seg av av seg selv. Hva er hemmeligheten min? Jeg oppdaterer PCen min. Må du gjøre det på dagen? Nei. Og hvis du f.eks ikke har brukt PC på 3 mnd og åpner den så auto oppdaterer den seg ikke selv og skrur seg av. Du får fortsatt tid til å gjøre det selv. God tid. Og grunnen til at de til slutt tvinger deg enten du vil eller ei er rimelig åpenbar. Og det med dokumenter og slikt finner jeg litt søkt. Skriver folk i notepad, hvor ingenting blir autolagret? Hvis du faktisk bruker noe som word mister du vel maks et par sekunder.

Kanskje negativt for noen, men for generell datasikkerhet i verden er det et stort pluss. Og det er ikke så vanskelig å finne et tidspunkt å slå av PCen. 

Spill kan overstyre Windows varsler ja. Eksempelvis lite batteri varsler :)

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke at man får advarsler, vil man ikke omstarte så vil man ikke. Jeg kan ikke fatte hvorfor folk sitter og argumenterer for at det er greit at Windows ikke respekterer det brukeren velger. Det er ikke noe stort pluss for generell datasikkerhet i verden, jeg er sikker på at folk har mistet mer data av dette tullet enn det har reddet. OSet skal gjøre det jeg ber det om.

Og ikke start med windows sin totale mangel på respekt for full-screen applikasjoner, med iditoiske varsler som stopper fullscreen-ting, feks "oppdateringer tilgjengelig", eller enda verre "kjøp office nå".

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi de fleste som ikke oppdaterer og ikke skrur av PC gjør det fordi de ikke gidder. Så brukeren gjør ikke valget fordi brukeren vet det er smart. Det at alle alltid gjør det beste er jo langt ifra tilfellet. Jeg forstår ikke hvorfor det beste alltid skal være at brukeren skal kunne velge alt selv? Vi lever i et samfunn som heller mer og mer mot at man overlater mange beslutninger til andre som vet bedre. Hvorfor ikke også Windows?

Hvis du mister data etter å ha fått advarsler kan du vel ikke akkurat skylde på noen. Og hvis du da mister data så vet du det til neste gang hvertfall, at når det står "PC kommer til å restarte om 6 timer" Så betyr det at PCen kommer til å restarte om 6 timer. Så lurt å lagre før den restarter. Og hvis folk er så utsatte for tap av data så ville jeg sagt at MS gir en god leksjon i så fall. 

"Kjøp office nå" Kan deaktiveres :)

De fleste fullscreen applikasjoner jeg bruker overstyrer varsler fra windows, så de viser ikke. Samtidig som jeg bruker borderless når jeg kan da. Det er jo det beste uansett hvilken windows har. Du får varsler, men det ødelegger ikke for applikasjonen. Som jeg sa før derimot så får du f.eks ikke varsel om lavt batteri over mange fullscreen applikasjoner. Som kan bety at PCen skrur seg av midt i spillet, fordi du ikke innser den ikke har batteri igjen. Så skal det gå over eller ikke? Og jeg tipper ellers at det ligger noe inne i OSet som gjør at hvert enkelt program kan bestemme hva de vil. Så om notifications ødelegger fullscreen for et program du har, så er det sannsynligvis programmet sin feil. Fordi du kan beviselig unngå det. Tom de blå over hele skjermen. 

Og du kan si hva du vil, men fortell meg at alle de latterlige mange maskinene som fortsatt kjører XP i dag ikke er et problem. Når folk er så utrolig sta og motvillige mot å oppdatere, skjønner du da hvorfor MS så seg nødt til å tvinge alle? Kanskje om folk var litt flinkere til å oppdatere så hadde de ikke gjort det. Se hvor mange som er på Windows 8/8.1 fortsatt og. Det er jo essensielt en dårlig versjon av windows 10. Det finnes 0 grunn til å ha det.  Det er det som skjer når du lar folk bestemme selv åpenbart. Ikke den beste løsningen for alle, men jeg tror den er best for de fleste. Og er ikke det til forveksling lik ideologien vi styrer etter i Norge? Så hvis jeg kan forsvare norsk styresett, hvorfor ikke dette?

Lenke til kommentar

Fordi de fleste som ikke oppdaterer og ikke skrur av PC gjør det fordi de ikke gidder. Så brukeren gjør ikke valget fordi brukeren vet det er smart. Det at alle alltid gjør det beste er jo langt ifra tilfellet. Jeg forstår ikke hvorfor det beste alltid skal være at brukeren skal kunne velge alt selv? Vi lever i et samfunn som heller mer og mer mot at man overlater mange beslutninger til andre som vet bedre. Hvorfor ikke også Windows?

Hvis du mister data etter å ha fått advarsler kan du vel ikke akkurat skylde på noen. Og hvis du da mister data så vet du det til neste gang hvertfall, at når det står "PC kommer til å restarte om 6 timer" Så betyr det at PCen kommer til å restarte om 6 timer. Så lurt å lagre før den restarter. Og hvis folk er så utsatte for tap av data så ville jeg sagt at MS gir en god leksjon i så fall. 

"Kjøp office nå" Kan deaktiveres :)

De fleste fullscreen applikasjoner jeg bruker overstyrer varsler fra windows, så de viser ikke. Samtidig som jeg bruker borderless når jeg kan da. Det er jo det beste uansett hvilken windows har. Du får varsler, men det ødelegger ikke for applikasjonen. Som jeg sa før derimot så får du f.eks ikke varsel om lavt batteri over mange fullscreen applikasjoner. Som kan bety at PCen skrur seg av midt i spillet, fordi du ikke innser den ikke har batteri igjen. Så skal det gå over eller ikke? Og jeg tipper ellers at det ligger noe inne i OSet som gjør at hvert enkelt program kan bestemme hva de vil. Så om notifications ødelegger fullscreen for et program du har, så er det sannsynligvis programmet sin feil. Fordi du kan beviselig unngå det. Tom de blå over hele skjermen. 

Og du kan si hva du vil, men fortell meg at alle de latterlige mange maskinene som fortsatt kjører XP i dag ikke er et problem. Når folk er så utrolig sta og motvillige mot å oppdatere, skjønner du da hvorfor MS så seg nødt til å tvinge alle? Kanskje om folk var litt flinkere til å oppdatere så hadde de ikke gjort det. Se hvor mange som er på Windows 8/8.1 fortsatt og. Det er jo essensielt en dårlig versjon av windows 10. Det finnes 0 grunn til å ha det.  Det er det som skjer når du lar folk bestemme selv åpenbart. Ikke den beste løsningen for alle, men jeg tror den er best for de fleste. Og er ikke det til forveksling lik ideologien vi styrer etter i Norge? Så hvis jeg kan forsvare norsk styresett, hvorfor ikke dette?

Hva så? Hvorfor skal MS overstyre hva brukeren velger? Fordi de har samme nedlatende holdning som enkelte? Vi vet bedre enn deg, så du skal ikke engang få bestemme? MS vet ikke bedre enn meg, og jeg vil bestemme.

Jo, det kan du, hva om det sto "PCen selvdestruerer i løpet av seks timer" er det da liksom greit? Det er latterlig å framstille det som dette er ok bare fordi det er varslet (ikke er det varslet slik du sier heller, det er ingen nedtelling av den typen, det kan skje uforbredt, og folk sitter ikke og stirrer på skjermen hele dagen). Og joda, MS gir en god leksjon "vi gjør OSene våre verre med vilje".

Det kan det, men at det er på som default er fullstendig latterlig. Mas om oppdateringer som stjeler skjermfokus kan ikke deaktiveres like lett.

Nei, man kan ikke beviselig unngå at slik stjeler fokus med innstillinger i appen.

Har det falt deg inn at folk hadde vært mindre sta om MS ikke gjorde nye OS verre på slike ting? "Gjør windows 10 mer dritt så folk oppdaterer" er vel ikke akkurat noen god strategi? Hva er liksom problemet med å la folk velge selv hva som passer de? Mener du oppriktig talt at vi som kunder får det bedre av å feks tvinges til å kjøpe produkt?

AtW

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror vi kan være enige om å være uenige, da dette virker som et tema vi bare har forskjellig syn på.

Ellers var Windows 10 oppdatering gratis, så ingen tvinges til å kjøpe noe. 

Og du kan ordlegge det med "vet bedre så tar valgene for deg" som du vil, og legge det frem slik du vil. Fakta er jo at staten gjør slik som det hele tiden. Hvorfor kan vi ikke kjøpe alkohol 24/7 365 dager i året i Norge? Fordi staten sier den vet bedre enn folk når det kommer til når de skal få lov å kjøpe alkohol. Staten bestemmer at kjøtt med diverse tilsetninger ikke bør spises. Selv om det ikke er vitenskapelig bevist at det har negativ påvirkning. Beviselig stemmer flertallet i Norge for slik politikk. så at det at staten tar valg for deg synes folk her er bedre, og internasjonale rangeringer viser det samme. Hvorfor skal ikke samme tankegang virke for et OS?

Personlig synes jeg windows 10 er et supert OS. Aldri i livet om jeg ville dratt tilbake til windows 7. Er alle punkter bedre? Nei, men tilsammen er det.

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å bytte til Windows 7 igjen. Windows 10 er noe dritt og kan ikke engang kjøre mange av spilla mine. Det er veldig irriterende at de la til et nytt kontrollpanel på Windows 10 som ikke har like mange funksjoner som på det forrige. Det er helt tullete.

Windows 10 har det gamle kontrollpanelet i tillegg til det "nye".

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror vi kan være enige om å være uenige, da dette virker som et tema vi bare har forskjellig syn på.

Ellers var Windows 10 oppdatering gratis, så ingen tvinges til å kjøpe noe. 

Og du kan ordlegge det med "vet bedre så tar valgene for deg" som du vil, og legge det frem slik du vil. Fakta er jo at staten gjør slik som det hele tiden. Hvorfor kan vi ikke kjøpe alkohol 24/7 365 dager i året i Norge? Fordi staten sier den vet bedre enn folk når det kommer til når de skal få lov å kjøpe alkohol. Staten bestemmer at kjøtt med diverse tilsetninger ikke bør spises. Selv om det ikke er vitenskapelig bevist at det har negativ påvirkning. Beviselig stemmer flertallet i Norge for slik politikk. så at det at staten tar valg for deg synes folk her er bedre, og internasjonale rangeringer viser det samme. Hvorfor skal ikke samme tankegang virke for et OS?

Personlig synes jeg windows 10 er et supert OS. Aldri i livet om jeg ville dratt tilbake til windows 7. Er alle punkter bedre? Nei, men tilsammen er det.

Det var for noen, det er ikke.

Staten er irrelevant i denne sammenhengen, å være for statlig styring er ikke det samme som å være for at et privat selskap skal styre for deg.

Tilsammen er win10 bedre, men på oppdateringer og den type ting er det langt verre. 

Og MS som er så rørende opptatt av sikkerhet viser seg at har hatt sikkerhetsoppdateringer for eldre os for wannacry liggende i månedsvis, men ikke lansert de. Så bra at de jobber så iherdig for å øke sikkerheten på nett....

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Mye av grunnen til den sterke veksten var at Microsoft som kjent tilbød gratis oppdatering til Windows 10 fra Windows 7 eller 8."

"Tilbød". Jaha, så det er det det kalles, KB 3035583...

Selv følte jeg meg ganske så tvunget til å godta det tilbudet. Særlig når KB 3035583 la seg tilbake ved 2 anledninger etter å ha blitt lagt på listen over uønskede oppdateringer.

Endte med at jeg kjøpte en SSD til, klonet Win 7 over på den, byttet ut Win 7 SSDen, gjennomgikk Win 10 oppgraderingen, gjorde de nødvendige anti-MS snuse stegene (Win 10 mistet min siste tillit der), så byttet tilbake til Win 7 SSDen.

Hvis "Win 10 er stabilt" er eneste argument for å oppgradere, så nei takk. Nå har jeg begge deler, og holder Win 10 innstallasjonen oppdatert ved uregelmessige anledninger, men jeg kommer til å bruke Win 7 så lenge jeg kan.

Hvis et OS ikke kan holde seg gående i 30 dager+ uten å automatisk restarte seg uten så mye som et museklikk, og det uten å måtte endre på policies eller noe annet utover valg-alternativer under MS Update, så er det ikke ferdig ennå for alt jeg bryr meg!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...