Gå til innhold

Windows 10 har nådd gedigen milepæl


Anbefalte innlegg

 

 

 

Kom igjen Windows 7 og 8 folk. Ingen grunn til å sitte på sidelinja lenger. Windows er faktisk et bra OS. Stabilt. Eneste som irriterer meg er Start menyen som er horribel. Anbefaler derfor Start10 av Stardock.

 

Er det? Jeg synes win10 på mange måter blir stadig mer irriterende, med MS sin motvilje mot å la brukeren selv bestemme hvordan ting skal fungere.

 

AtW

 

Tja, Windows har hatt problemer med at de har vært for åpne. Så kan vi se på Apple, de har jobbet for et godt lukket økosystem og det fungerer utmerket. Hvis Windows får til økosystemet skikkelig så er det bedre på generell basis tror jeg.

 

 

Nesten hovedsalgspunktet for windows er deres enorme utvalg av programmer, og det er verdens mest suksessfulle OS. Ikke kan jeg se at ting som å omstarte PCen mens man bruker den gjør livet til folk bedre heller, kombinert med den meningsløse motviljen mot å la folk sette slike innstillinger selv, så er det mange irritasjonmoment (de har jo tilogmed klart å dra over idiotien til server-versjonen)

 

AtW

 

 

Lurer fælt på sytinga om dette jeg. Ingen av mine bærbare med Windows 10 har noen gang startet på nytt av seg selv. Først får jeg spørsmål om jeg vil installere oppdateringene og svarer jeg ja på det får jeg spørsmål om jeg jeg vil starte PC'n på nytt. Akkurat som jeg får på Windows 7.

 

 

Du lurer fælt, men har ikke engang tatt et google-søk feks? Der dette er klart dokumentert og forklart? Prøv å ikke start PCen på nytt en stund, og se hva som skjer. (eller velg å ikke installere updates)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 3, den 13 Mai 2017 - 09:40, sa:

 

ATWindsor, den 13 Mai 2017 - 09:36, sa:

 

lavizh_, den 13 Mai 2017 - 08:04, sa:

Kom igjen Windows 7 og 8 folk. Ingen grunn til å sitte på sidelinja lenger. Windows er faktisk et bra OS. Stabilt. Eneste som irriterer meg er Start menyen som er horribel. Anbefaler derfor Start10 av Stardock.

 

Er det? Jeg synes win10 på mange måter blir stadig mer irriterende, med MS sin motvilje mot å la brukeren selv bestemme hvordan ting skal fungere.

 

AtW

 

Tja, Windows har hatt problemer med at de har vært for åpne. Så kan vi se på Apple, de har jobbet for et godt lukket økosystem og det fungerer utmerket. Hvis Windows får til økosystemet skikkelig så er det bedre på generell basis tror jeg.

Hvis man ikke klarer å finne ut av hvordan man bruker Group Policy for å styre Windows Update på en av versjonene av Windows Server 2012/2016 eller Windows 10 Pro/Enterprise, så burde man i utgangspunktet holde seg langt unna disse produktene og la Windows styr både oppdateringer og omstart i Windows Home.

 

EDIT: Svaret mitt ble lagt inn som kommentar på feil kommentar...

 

Endret av Jaran Gaarder Heggen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Kom igjen Windows 7 og 8 folk. Ingen grunn til å sitte på sidelinja lenger. Windows er faktisk et bra OS. Stabilt. Eneste som irriterer meg er Start menyen som er horribel. Anbefaler derfor Start10 av Stardock.

 

Er det? Jeg synes win10 på mange måter blir stadig mer irriterende, med MS sin motvilje mot å la brukeren selv bestemme hvordan ting skal fungere.

 

AtW

 

Tja, Windows har hatt problemer med at de har vært for åpne. Så kan vi se på Apple, de har jobbet for et godt lukket økosystem og det fungerer utmerket. Hvis Windows får til økosystemet skikkelig så er det bedre på generell basis tror jeg.

 

 

Nesten hovedsalgspunktet for windows er deres enorme utvalg av programmer, og det er verdens mest suksessfulle OS. Ikke kan jeg se at ting som å omstarte PCen mens man bruker den gjør livet til folk bedre heller, kombinert med den meningsløse motviljen mot å la folk sette slike innstillinger selv, så er det mange irritasjonmoment (de har jo tilogmed klart å dra over idiotien til server-versjonen)

 

AtW

Hvis man ikke klarer å finne ut av hvordan man bruker Group Policy for å styre Windows Update på en av versjonene av Windows Server 2012/2016 eller Windows 10 Pro/Enterprise, så burde man i utgangspunktet holde seg langt unna disse produktene og la Windows styr både oppdateringer og omstart i Windows Home.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kom igjen Windows 7 og 8 folk. Ingen grunn til å sitte på sidelinja lenger. Windows er faktisk et bra OS. Stabilt. Eneste som irriterer meg er Start menyen som er horribel. Anbefaler derfor Start10 av Stardock.

 

Er det? Jeg synes win10 på mange måter blir stadig mer irriterende, med MS sin motvilje mot å la brukeren selv bestemme hvordan ting skal fungere.

 

AtW

 

Tja, Windows har hatt problemer med at de har vært for åpne. Så kan vi se på Apple, de har jobbet for et godt lukket økosystem og det fungerer utmerket. Hvis Windows får til økosystemet skikkelig så er det bedre på generell basis tror jeg.

 

 

Nesten hovedsalgspunktet for windows er deres enorme utvalg av programmer, og det er verdens mest suksessfulle OS. Ikke kan jeg se at ting som å omstarte PCen mens man bruker den gjør livet til folk bedre heller, kombinert med den meningsløse motviljen mot å la folk sette slike innstillinger selv, så er det mange irritasjonmoment (de har jo tilogmed klart å dra over idiotien til server-versjonen)

 

AtW

Hvis man ikke klarer å finne ut av hvordan man bruker Group Policy for å styre Windows Update på en av versjonene av Windows Server 2012/2016 eller Windows 10 Pro/Enterprise, så burde man i utgangspunktet holde seg langt unna disse produktene og la Windows styr både oppdateringer og omstart i Windows Home.

 

 

Å endre det i group policy alene ble fjernet som mulighet med anniversary update på pro. OSet overstyrer settingen du velger. Det går an komme seg rundt, men det er er allikevel irriterende oppførsel på gang (feks vinduer som maser om updates som stjeler fokus), det er sant at server faktisk respekterer det du setter i group policy, men det er ganske latterlig at man må surre med slikt, og at man ikke kan sette det lett som defeault på et SERVER-os.

 

AtW

Lenke til kommentar
ATWindsor, den 13 Mai 2017 - 17:50, sa:

 

Jaran Gaarder Heggen, den 13 Mai 2017 - 17:20, sa:

 

ATWindsor, den 13 Mai 2017 - 09:45, sa:

 

4 3, den 13 Mai 2017 - 09:40, sa:

 

ATWindsor, den 13 Mai 2017 - 09:36, sa:

 

lavizh_, den 13 Mai 2017 - 08:04, sa:

Kom igjen Windows 7 og 8 folk. Ingen grunn til å sitte på sidelinja lenger. Windows er faktisk et bra OS. Stabilt. Eneste som irriterer meg er Start menyen som er horribel. Anbefaler derfor Start10 av Stardock.

 

Er det? Jeg synes win10 på mange måter blir stadig mer irriterende, med MS sin motvilje mot å la brukeren selv bestemme hvordan ting skal fungere.

 

AtW

 

Tja, Windows har hatt problemer med at de har vært for åpne. Så kan vi se på Apple, de har jobbet for et godt lukket økosystem og det fungerer utmerket. Hvis Windows får til økosystemet skikkelig så er det bedre på generell basis tror jeg.

 

 

Nesten hovedsalgspunktet for windows er deres enorme utvalg av programmer, og det er verdens mest suksessfulle OS. Ikke kan jeg se at ting som å omstarte PCen mens man bruker den gjør livet til folk bedre heller, kombinert med den meningsløse motviljen mot å la folk sette slike innstillinger selv, så er det mange irritasjonmoment (de har jo tilogmed klart å dra over idiotien til server-versjonen)

 

AtW

Hvis man ikke klarer å finne ut av hvordan man bruker Group Policy for å styre Windows Update på en av versjonene av Windows Server 2012/2016 eller Windows 10 Pro/Enterprise, så burde man i utgangspunktet holde seg langt unna disse produktene og la Windows styr både oppdateringer og omstart i Windows Home.

 

 

Å endre det i group policy alene ble fjernet som mulighet med anniversary update på pro. OSet overstyrer settingen du velger. Det går an komme seg rundt, men det er er allikevel irriterende oppførsel på gang (feks vinduer som maser om updates som stjeler fokus), det er sant at server faktisk respekterer det du setter i group policy, men det er ganske latterlig at man må surre med slikt, og at man ikke kan sette det lett som defeault på et SERVER-os.

 

AtW

 

Det er da ikke noe problem å sette det som default på en server, det er bare å lage en policy... Du vet at server ikke er ment som leketøy, ikke sant?

Det er ikke noe enklere å sette opp en Linux distro som en godt konfigurert server heller, man må vite hva man driver med...

 

men jeg er enig i at det burde være lettere tilgjengelig...

 

Når det kommer til Pro, så har jeg så vidt jeg vet fremdeles denne policyen endret og det fungerer for meg... jeg har ikke oppgradert til creator ennå, så jeg vet ikke hvordan det er i praksis der...

Ikke får jeg noe mas om omstart heller...

Eneste problemet med dette er at om man bruker Defender, så må man laste ned oppdateringene hver dag selv...

 

På home kan man så vidt jeg vet fremdeles sette det i registry, men ja, det burde selvfølgelig være en enklere mulighet...

 

... med tanke på publikumet som er hovedbruker av Home, derimot... så synes jeg det både er rett og rimelig at det sørges for at oppdateringer installeres automatisk uten mulighet til å stoppe det... det gjør tross alt verden for de fleste av oss en smule sikrere mht. spredning av virus...

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Kom igjen Windows 7 og 8 folk. Ingen grunn til å sitte på sidelinja lenger. Windows er faktisk et bra OS. Stabilt. Eneste som irriterer meg er Start menyen som er horribel. Anbefaler derfor Start10 av Stardock.

 

Er det? Jeg synes win10 på mange måter blir stadig mer irriterende, med MS sin motvilje mot å la brukeren selv bestemme hvordan ting skal fungere.

 

AtW

 

Tja, Windows har hatt problemer med at de har vært for åpne. Så kan vi se på Apple, de har jobbet for et godt lukket økosystem og det fungerer utmerket. Hvis Windows får til økosystemet skikkelig så er det bedre på generell basis tror jeg.

 

 

Synes jeg har mye mer frihet på min Macbook enn jeg hadde når jeg kjørte Windows 10. Synes det er på høyd tid å ta tittelen "lukket hage" vekk fra Apple/macOS, og gi den til Windows 10. For hver oppdatering gjør jo MS Windows 10 mer og mer lukket og fordummet. At man må begynne å styre og herje med group policy for å få ting til å fungere er et vitne til dette. I tillegg arbeider Microsoft febrilsk for å låse inn spillutvikling til Windows/XBox-plattformen og DX.

 

Microsoft er desperate etter å bygge et økosystem, det er ganske tydelig, og samtidig låse systemet ned mest mulig. Brukte W10 i et halvt år før jeg gikk tilbake til Windows 7. Når jeg bygde ny PC gikk Linux inn på hoveddisken, med W7 på nummer 2 mer eller mindre kun for Witcher 3 og DA:I. Windows 10 var spikeren i kisten for mitt forhold til Microsoft.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at folk her er smarte og vet hva de driver med, så de trenger ikke at Windows bestemmer ting for dem, fordi de vet hva de vil ha selv. Tingen er derimot at Windows har rimelig mange brukere, og de fleste vet ikke. Det tror jeg de fleste her og vet, med hvor håpløst det er med alle som ikke kan så mye. Og det er sånn at alle OS har gått mot å ta valg for deg. Altså ikke Linux åpenbart da, men Linux vil alltid være OSet du kan gjøre mest med, så hvorfor skal MS engang prøve å konkurrere der?

 

Sikker på at de fleste har fått med seg denne saken:

https://www.nrk.no/norge/nsm_-_-storste-dataangrepet-verden-har-sett-1.13515221

 

Og det er jo rimelig åpenbart om alle hadde vært på Windows 10 med tvungen oppdatering ville dette aldri skjedd. Og det er grunnen til at MS gjør det.  Folk vet for det meste ikke hva som er best, og de får bedre opplevelse om MS tar noen av valgene for dem. Det å alltid oppdatere er f.eks noe som nesten alltid er bra. 

 

 

Og hvis du faktisk ikke har PCen din på i 1 måned uten å skru den av, så vil ikke windows skru den av med tvang heller. Og du får advarsler. Du kan selvfølgelig velge å ignorere alle advarslene som sier at PCen kommer til å skru seg av, men det kan umulig være overraskende at den gjør som den sier?

 

Ikke at jeg ser helt hvorfor folk på død og liv ikke skal oppdatere da. Er det for å ikke få nye oppdateringer raskt eller vil folk bare ikke ha noen endringer i OSet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår at folk her er smarte og vet hva de driver med, så de trenger ikke at Windows bestemmer ting for dem, fordi de vet hva de vil ha selv. Tingen er derimot at Windows har rimelig mange brukere, og de fleste vet ikke. Det tror jeg de fleste her og vet, med hvor håpløst det er med alle som ikke kan så mye. Og det er sånn at alle OS har gått mot å ta valg for deg. Altså ikke Linux åpenbart da, men Linux vil alltid være OSet du kan gjøre mest med, så hvorfor skal MS engang prøve å konkurrere der?

 

Sikker på at de fleste har fått med seg denne saken:

https://www.nrk.no/norge/nsm_-_-storste-dataangrepet-verden-har-sett-1.13515221

 

Og det er jo rimelig åpenbart om alle hadde vært på Windows 10 med tvungen oppdatering ville dette aldri skjedd. Og det er grunnen til at MS gjør det.  Folk vet for det meste ikke hva som er best, og de får bedre opplevelse om MS tar noen av valgene for dem. Det å alltid oppdatere er f.eks noe som nesten alltid er bra. 

 

 

Og hvis du faktisk ikke har PCen din på i 1 måned uten å skru den av, så vil ikke windows skru den av med tvang heller. Og du får advarsler. Du kan selvfølgelig velge å ignorere alle advarslene som sier at PCen kommer til å skru seg av, men det kan umulig være overraskende at den gjør som den sier?

 

Ikke at jeg ser helt hvorfor folk på død og liv ikke skal oppdatere da. Er det for å ikke få nye oppdateringer raskt eller vil folk bare ikke ha noen endringer i OSet?

 

Det er greit som et default-valg, at det er latterlig tungvindt å slå av er ikke greit, de har tilogmed fjernet muligheten for å lett slå det av i group policy, til tross for hva enkelte tror. Det hjelper ikke at det ikke er overraskende, vil man ikke slå av PCen så vil man ikke, og det er ikke greit å ødelegge data for folk uten deres input. Jeg fatter ikke hvorfor folk synes det er greit.

 

Det handler ikke om å "på død og liv ikke oppdatere", det handler om å ikke restarte maskinen i eninga, spesielt maskiner man ikke sitter på desktopen på hele tiden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ikke problem med at Windows 10 restarter seg og jeg kan la maskinen stå på ukesvis i strekk. Eneste jeg mener jeg har gjort er å sette på "No auto-restart with logged on users for scheduled automatic updates installations" i group policy editoren.

 

I windows update menyen står det at maskinen er klar for å restartes utenfor "active hours", men så langt har den ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHZgkuqNJD

Jeg har lyst til å bytte til Windows 7 igjen. Windows 10 er noe dritt og kan ikke engang kjøre mange av spilla mine. Det er veldig irriterende at de la til et nytt kontrollpanel på Windows 10 som ikke har like mange funksjoner som på det forrige. Det er helt tullete.

Lenke til kommentar

Kom igjen Windows 7 og 8 folk. Ingen grunn til å sitte på sidelinja lenger. Windows er faktisk et bra OS. Stabilt. Eneste som irriterer meg er Start menyen som er horribel. Anbefaler derfor Start10 av Stardock.

Helt enig, og takk for tipset.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Kom igjen Windows 7 og 8 folk. Ingen grunn til å sitte på sidelinja lenger. Windows er faktisk et bra OS. Stabilt. Eneste som irriterer meg er Start menyen som er horribel. Anbefaler derfor Start10 av Stardock.

 

Er det? Jeg synes win10 på mange måter blir stadig mer irriterende, med MS sin motvilje mot å la brukeren selv bestemme hvordan ting skal fungere.

 

AtW

 

Tja, Windows har hatt problemer med at de har vært for åpne. Så kan vi se på Apple, de har jobbet for et godt lukket økosystem og det fungerer utmerket. Hvis Windows får til økosystemet skikkelig så er det bedre på generell basis tror jeg.

 

 

Nesten hovedsalgspunktet for windows er deres enorme utvalg av programmer, og det er verdens mest suksessfulle OS. Ikke kan jeg se at ting som å omstarte PCen mens man bruker den gjør livet til folk bedre heller, kombinert med den meningsløse motviljen mot å la folk sette slike innstillinger selv, så er det mange irritasjonmoment (de har jo tilogmed klart å dra over idiotien til server-versjonen)

 

AtW

 

 

Lurer fælt på sytinga om dette jeg. Ingen av mine bærbare med Windows 10 har noen gang startet på nytt av seg selv. Først får jeg spørsmål om jeg vil installere oppdateringene og svarer jeg ja på det får jeg spørsmål om jeg jeg vil starte PC'n på nytt. Akkurat som jeg får på Windows 7.

Kall det syting om du vil, men sist jeg fikk dette problemet var fredag forrige uke når maskinen startet på nytt mens jeg var ute av rommet og jeg mistet det jeg hadde gjort. Jeg kan ikke velge at maskinen ikke skal installere oppdateringer automatisk, noe jeg kan i Windows 7. Altså i Windows 7 kan du velge å ikke oppdatere med mindre du eksplisitt trykker "Last ned oppdateringer". Om du går inn på innstillinger på Windows 10 er ikke dette mulig. Du kan ikke slå av automatiske oppdateringer helt, derfor vil maskinen av og til starte på nytt. Du vil få forvarsel, men om du har maskinen i hvilemodus eller er borte fra skjermen av en eller annen grunn kan du komme tilbake og obsevere at datamaskinen starter på nytt.

 

Jeg har gjort mitt beste for å forklare dette tydelig nå. Fint for deg om dette ikke er et problem for deg, men selv har jeg opplevd at dette er veldig problematisk da jeg ofte går fra PCen min når jeg jobber.

Kanskje denne kan hjelpe. Litt begrenset men da får du satt noen timer den ikke starter på nytt

https://www.google.no/amp/s/www.howtogeek.com/264325/how-to-set-active-hours-so-windows-10-wont-restart-at-a-bad-time/amp/

Lenke til kommentar

Bare meg som liker W10-startmenyen? Stort sett så trykker jeg på Win-knappen og begynner å skrive det jeg skal starte - tror ikke det var noen forskjell der fra W7.

 

Også liker jeg at startmenyen blir startskjerm i tablet-modus.

 

Synes win10 fungerer veldig bra og jeg ser ikke helt endel av de problemene mange har med dette OSet

Lenke til kommentar

Bare meg som liker W10-startmenyen? Stort sett så trykker jeg på Win-knappen og begynner å skrive det jeg skal starte - tror ikke det var noen forskjell der fra W7.

 

Også liker jeg at startmenyen blir startskjerm i tablet-modus.

 

Neida, er bare enkelte her som har problemer med å venne seg på noe nytt, that's all egentlig.

Vi nordmenn er ekstra spesielle på det, bruker å ignoerer slike folk, de er stuck på old stuff forever ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg har en gang opplevd at Windows 10 har restartet for oppdatering mens jeg spilte Rayman Legends -- advarselsmenyen må ha blitt skjult under spillet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...