Tor Thorbergsen Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Automatiseringen vil overta mer og mer og det er bra. Men se for deg situasjonen hvor det er kommet et snøfall ingen linjer på veien kanskje noen brøytestikker som ikke er ramlet ned hvor kjører bilen deg? Hva gjør vi mennesker i en slik situasjon? Om et menneske kan klare en slik situasjon, så kan ihvertfall en maskin det. Fordi den har mer informasjon og mer erfaring enn oss. Lenke til kommentar
Tor Thorbergsen Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Det jeg ser mest frem til er å slippe dekkskift, EU-kontroll, og dyre verkstedregninger. Og køkjøring. Og kontakt med bilselgere. Og økonomisk risiko ved eierskap av bil. Lenke til kommentar
Tor Thorbergsen Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Dette var en helt sykt lang artikkel som bare repeterte seg selv hele veien. Men angående utnyttelsesgrad: de fleste bilene kjører mellom 07.00 og 09.00 på morgenen, samt 15.00 til 17.00 på kvelden. Sånt blir det kø og trafikkaos av. De firmaene som tilbyr biler i fremtiden (fordi ingen eier bil selv) må ha en helt hinsides stor bilflåte som står ubrukt store deler av døgnet. Bilene skal jo i hovedsak kun brukes mellom de nevnte tidsrommene, men i rushtiden vil de aldri rekke flere kunder enn den ene som skal til jobb/hjem. Jeg klarer ikke å se at man skal kunne tjene penger på den forretningsmodellen. Åpenbart kan jeg ta helt feil, men jeg kommer uansett til å eie min egen bil. Den dagen jeg ikke eier min egen bil, så har jeg ikke behov for bil. Årsaken er enkel: jeg liker at bilen er ren, ryddig og har nybillukt. Men er du villig til å betale 50.000 for denne nybillukta? Det er ikke jeg... Lenke til kommentar
Tor Thorbergsen Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Det var voldsomt dramatiske spådommer dette var da... =) Hva må vi gjøre for å forberede oss?! :-S Advare bana våre mot transportsektoren! Om de vil inn der så er det kun Master i logistikk som hjelper, ikke lappen på tungt kjøretøy. Alle bør tenke på hvordan dette kan utnyttes, det må da være enorme muligheter i dette! Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Tesla og Google sine biler har færre ulykker enn mennesker per km allerede. Men har disse kjørt under absolutt alle forhold, eller har de blitt holdt unna enkelte områder, situasjoner el.l.? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Det handler også om friheten, som andre har vært inne på. Hvis man har en bil parkert rett utenfor boligen så kan man sette seg inn og kjøre når som helst, hvor som helst. Man trenger ikke bestille noe og vente på at den skal somle seg dit. Med bilen tilpasses transportmiddelet til ens egen timeplan og egne behov. Med delte biler må man i større grad tilpasse seg andres timeplan. Tja, det samme argumentet kan brukes helt motsatt også. Hvis du har sittet på med en selvkjørende bil til et sted hvor du normalt ikke ville funnet parkeringsplass, så er det bare å gå ut av bilen og vinke adjø, så stikker den. Når du skal hjem igjen, kommer det en annen bil og henter deg rett utenfor døren. Alternativet ville være å parkere et stykke unna, og gå frem og tilbake til bilen. Dette er hverdagen for de fleste som jobber i sentrum. Det kommer jo an på om man har parkeringsplass eller ikke. Det tar uansett lenger tid å få noen til å hente enn, enn å bare sette seg inn i egen bil. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Hva gjør vi mennesker i en slik situasjon? Om et menneske kan klare en slik situasjon, så kan ihvertfall en maskin det. Fordi den har mer informasjon og mer erfaring enn oss.Da antar du at maskiner er et "superset" av mennesker. Det er ikke tilfelle enda. Vi er fremdeles litt stolte når maskiner ser forskjell på et bilde av en katt og et bilde av en hund.... -k 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Det kommer jo an på om man har parkeringsplass eller ikke. Det tar uansett lenger tid å få noen til å hente enn, enn å bare sette seg inn i egen bil.For meg som bor i tettbygde strøk så er det mange ulemper forbundet med bil. Køkjøring, parkering, utgifter, bilister og handlevogn-kjørende som på død og liv må bulke oppetter dørene mine... Jeg skulle aller helst ha brukt t-bane til mine daglige transportbehov. Ulempen er imidlertid at det ville koste meg betydelig mer tid - tid som jeg nå prioriterer å bruke på familie og jobb. Hvis noen kan klekke ut en smart løsning som gir meg "dør-til-dør-effektiviteten" til bil sammen med storskala-fordelen ved t-bane så ville det være genialt. For en som bor på landet så er virkeligheten potensielt helt forskjellig fra min. Hvis du bor 8 km fra nærmeste tettsted og skal kjøre en tur og plukke blåbær så er det helt usaklig at bilen skal "plukke deg opp" samkjørt med 4 andre. Privatbil i dagens forstand er antagelig det mest fornuftige (koblet opp mot selvkjørende systemer i den grad de kan redusere ulykker). -k 3 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Jeg tror at det vill ta minst 30-50 år før 100% selvkjørende biler er sikre nokk til all bruk. Sikre nok eller sikrere enn mennesker? Lenke til kommentar
G Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Gleder meg til de selvskjørende vogntogene kommer jeg. Da blir det vel ikke tryggt på veiene lengre, om det sitter en kynisk leder og programmerer disse til fingerspissene på bryte fartsgrenser for kortest mulige kjøretider. Når det også mangler en sjåfør i førerhuset som ellers ville ha risikert sitt liv, så er det enda mer fristende å vri på "maksimalt knotten". Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Om vogntogene er selvkjørende er det jo uproblematisk å kreve at politiet får gjennomføre sanntidsovervåkning av alle kjøretøy, med inndragelse av kjøretøy og last samt personlig straffeansvar for de som sitter og bestemmer kjøreparametre i bedriften ved overskridelse av fartsgrense. Når der ikke er en person i bilen lenger er der heller ikke noen bekymringer rundt personvern. Det er heller ikke mulig å skylde på "oj, det var nedoverbakke og jeg fulgte ikke med" ved mindre fartsovertredelser. Lenke til kommentar
G Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 (endret) Gode poenger, men ville det fungert i Norge, med utvidelse av hva en har lov til og ikke lov til å regulere på av som myndighet? Endret 21. mai 2017 av G Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Om samfunnet bestemmer at man for å tillate autonom transport vil ha kontroll med at transportører ikke bryter lover, så vil jo transportørene måtte forholde seg til dette om de ønsker å drive. Antagelig vil bortfall av hviletidsbestemmelser mer enn veie opp for at man taper noen få km/t snittfart i et rigid regime. En autonom bil kan jo kjøre så lenge den har lagret energi og vil dermed åpne for store tidsbesparelser særlig på langtransport, der man i praksis kan doble (eller mer) antall kjørte kilometer per døgn. Lenke til kommentar
Knut Nyhagen Skrevet 2. juni 2017 Del Skrevet 2. juni 2017 Ja, enda en av disse "forstå-seg-på'ere" som ikke har forstand på bilisme. Det er så mange faktorer i dette bildet som han overhodet ikke observerer. Sannsynligvis bl.a. de aller viktigste. "Kan det overføres til Europa": Tja....neppe. "Kan det overføres til Norge" - verdens ledende land mht. bruk av elbil: Aldri i verden!! Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 (endret) Ja, enda en av disse "forstå-seg-på'ere" som ikke har forstand på bilisme. Det er så mange faktorer i dette bildet som han overhodet ikke observerer. Sannsynligvis bl.a. de aller viktigste. "Kan det overføres til Europa": Tja....neppe. "Kan det overføres til Norge" - verdens ledende land mht. bruk av elbil: Aldri i verden!! Å dra inn forskjellige -ismer blir et sidespor hva angår verktøy for effektiv tjeneste yting.Merker det en del selv også, er blitt + 50 og ønsker ikke noe serlig med forandring lenger. Men å trykke på en tast på telefonen for å få effektiv skyss til en overkomlig pris når den tid kommer, tja det skal eg nå se til å få lært meg. Endret 6. juni 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Börje Forssell Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Jeg er villig til å betale ekstra for å ha en egen privatbil ingen andre får kjøre. Jeg også! Lenke til kommentar
Börje Forssell Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Jeg er villig til å betale ekstra for å ha en egen privatbil ingen andre får kjøre. Det blir antakelig mulig, om man er villig til å betale hundretusenvis for det. Man kan jo delvis gjøre det samme i dag, feks betale for et eget fly om man ikke vil sitte i seter andre har brukt, men det er ganske få som tar seg råd. AtW Vi betaler jo "hundretusenvis" i dag, og det vil neppe endre seg med det første. Lenke til kommentar
Börje Forssell Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Gleder meg til de selvskjørende vogntogene kommer jeg. Da blir det vel ikke tryggt på veiene lengre, om det sitter en kynisk leder og programmerer disse til fingerspissene på bryte fartsgrenser for kortest mulige kjøretider. Når det også mangler en sjåfør i førerhuset som ellers ville ha risikert sitt liv, så er det enda mer fristende å vri på "maksimalt knotten". Å følge fartsgrensene vil bli innprogrammert på fabrikken og ikke mulig å endre. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Ikke mulig å endre? Alt kan endres. Nylig ble 150 utenlandske vogntog stoppet på grensa, og 40 % av de hadde koblet ut Adblue systemet med en black box. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå