Gå til innhold

Rapport: Om få år er privatbilen bare et minne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det finnes eksempler på tradisjonelle biler som har "holdt" 800.000 km.

Det må ha vore ein dieselbil med ein eldre motortype. Bensinmotorar held veldig sjeldan so lenge.

 

Hva er det som gjør at de fleste biler skrotes tidligere? Rust, kollisjon, manglende vedlikehold, teknisk utdatering,...

På eit tidspunkt aukar vedlikehaldsutgiftene so mykje at det løner seg å kjøpe ein ny bil i staden. På ein eksosmotor er det ganske mykje som må vedlikehaldast og skiftast med jamne mellomrom. Olje, tennpluggar, filter, registerreim, eksosanlegg osb,

 

Bensinmotorar pleier heller ikkje å halde ut so lenge, sjølv med normalt vedlikehald. Eg har hatt ein bensinbil som gjekk 250.000 km på same motor. Brått tok oljelampa til å lyse, og eg køyrde rett ut av vegen og inn på ein parkeringsplass der eg stansa motoren. Då var det allereie for seint. Motoren hadde skore seg, han sat bom fast, og det var berre å skrote heile bilen. Sannsynlegvis var oljepumpa utsliten. I fylgje ADAC-mannen som plukka opp bilen (dette hendte sjølvsagt på ferie), var det normal levetid for ein slik motor. Ny motor var alt for dyrt. Ein elmotor held lenger og er billigare. Ikkje minst er vedlikehaldet billigare.

Du glemmer at i en elbil er motoren en av de billigste komponentene. Du har kraftelektronikk, batterier og mange datamaskiner. Alt dette er uhyre risikabelt å eie etter at garantien og reklamasjonsrett har gått ut. En leaf som har gått 5 pr /100000 km har typisk mistet 15 % batterikapasitet. Du er altså pokka nødt til å bytte batterier, for å få dem til å vare 800000 km. I mellomtiden har bilen i seg selv også blitt umoderne, og ikke minst rustet bort.

Lenke til kommentar

Jeg tror at det vill ta minst 30-50 år før 100% selvkjørende biler er sikre nokk til all bruk. 

 

Hvorfor tror du det? Tesla og Google sine biler har færre ulykker enn mennesker per km allerede.

 

Svært få mennesker klarer å få med seg hvor raskt ting skjer om dagen. Nokiatelefoner døde i løpet av tre-fire år. Kodak også.

 

Om 20-30 år vil datamaskiner være smartere enn mennesker. Det har jeg regnet ut selv basert på Moores lov. Jeg tror det kommer til å gå fortere. De siste tre-fire årene har skremmende nyheter innen kunstig intelligens kommet stadig oftere. Vanlige folk løfter på skuldrene over at en datamaskin vant i spillet Go mot mennesker, men det er uendelig mye mer imponerende enn dat datamaskiner vant i sjakk. iIBM Watson var deltaker i Jeopardy, mot verdens mesteren og USA-mesteren og vant. En datamaskin vant i et muntlig spill som er ekstremt komplekst.

 

Datamaskiner spiller gamle Nintendospill med joystick og et kamera rettet mot skjermen og er bedre enn mennesker. Dette finner du video av på YouTube.

Lenke til kommentar

Hva slags grunnlag har folk flest for å mene noe som helst om hvorvidt det tar 10 år, 20 år eller 50 år å lansere selvkjørende biler?

 

Dette er ikke teknologi som kommer særlig gradvis. Det kommer plutselig, og det kommer over natta. Bilbransjen opererer med fire trinn. 4! Ikke 50 trinn.Google har ingen planer om å sysle med de hvite bilene sine i 50 år før de blir å finne på gata. De kjører selv, i dag på gata.

 

I det øyeblikket selvkjørende biler er å observere på veiene som persontrafikk i norge, så tar det 5-10 år før at veldig få mennesker i norge kjører egne biler.

Lenke til kommentar

Hva slags grunnlag har folk flest for å mene noe som helst om hvorvidt det tar 10 år, 20 år eller 50 år å lansere selvkjørende biler?

 

Dette er ikke teknologi som kommer særlig gradvis. Det kommer plutselig, og det kommer over natta. Bilbransjen opererer med fire trinn. 4! Ikke 50 trinn.Google har ingen planer om å sysle med de hvite bilene sine i 50 år før de blir å finne på gata. De kjører selv, i dag på gata.

 

I det øyeblikket selvkjørende biler er å observere på veiene som persontrafikk i norge, så tar det 5-10 år før at veldig få mennesker i norge kjører egne biler.

 

Hva slags grunnlag har du for å mene det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Du glemmer at i en elbil er motoren en av de billigste komponentene. Du har kraftelektronikk, batterier og mange datamaskiner. Alt dette er uhyre risikabelt å eie etter at garantien og reklamasjonsrett har gått ut. En leaf som har gått 5 pr /100000 km har typisk mistet 15 % batterikapasitet.

Kva meiner du med "En leaf som har gått 5 pr /100000 km"?

 

Du er altså pokka nødt til å bytte batterier, for å få dem til å vare 800000 km. I mellomtiden har bilen i seg selv også blitt umoderne, og ikke minst rustet bort.

 

Dei Leafane eg veit om som har gått i Noreg, har ikkje mista mykje batterikapasitet. Bruktimporterte frå California kan ha gjort det, for batteriet i Leaf er luftkjølt. Det kan verte veldig varmt under hurtiglading i varmt vêr, som i California, og litiumionbatteri toler sterk varme dårleg. Spesielt under lading.

 

Batteria til Tesla mistar ca 5% av kapasiteten på dei første 50.000 km, so flatar kurva ut. Det er ingenting i vegen for at batteriet skal vare i 800.000 km, som er meir enn tre gonger lengre enn ein typisk bensinbil. Gjennomsnittleg alder ved skroting av norske bilar er 18,4 år. For å klare 800k på den tida, må du køyre over 43.000 km i året.

 

Tesloop køyrde ein Tesla Model S 320.000 km på litt over eit år. Dei mista berre 6% av batterikapasiteten, men støytte på ein firmware-bug som gjorde at etsimatet av attståande rekkjevidde vart feil. Då spanderte Tesla nytt batteri, sjølv om det i fylgje Tesloop ikkje var noko gale med det batteriet dei hadde: https://cleantechnica.com/2016/09/30/tesloop-ran-model-s-200000-miles-learn-no-brake-replacement-no-major-maintenance-issues-6-battery-degradation/

Lenke til kommentar

Det er så deilig å lese alle innleggene om at dette kommer til å ta 50 år og at de kommer til å bruke masse penger på egne biler før dette er en realitet. Økonomer er teite og rapporten er bare tull og så videre

 

Dette er akkurat de samme folka som trodde mobiltelefonen var på sitt mest avanserte i 2006 og at de ikke kom til å trenge noe nytt før 10-20 år senere. Lykke til!  :xmas:  :xmas:

Endret av Snabelkese
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemet i dagens samfunn er at man vedtar lover og regler basert på byenes behov alene. I distriktene vil det for alltid være behov for personbiler i en eller annen form. 

 

I 2017 har man for eksempel ikke klar å bygge jernbanen fra Nordland til Finnmark via Troms. Med dagens politikk vil det ikke bo lenger folk ute i distriktene dersom politikere mener at personbiler skal bort. I Norge er man veldig flink på ta bort tilbud før man legger tilrette for alternativ. 

 

Hvor mye har det å si kan man spørre seg? Til tross for en menge lover og regler i norge som er tilpasset disktriktene, så påstår folk slikt. Er det noe poeng i å endre det i det hele tatt da?

 

AtW

 

 

Gikk kanskje litt for langt i min påstand, men håper virkelig at politikere klarer å se helhet når de vedtar lover og regler som går inn på dette med transport. Kunne greit ha blitt kvitt bilen om regjeringen hadde vedtatt det, men da må det være alternativer tilstede. Sykler ikke eller går på ski 1-2 mil på jobb i all slags vær. 

Endret av Cyka_Blyat
Lenke til kommentar

Selv lurer jeg på det praktise? Vil selvkjørte bilder droppe alt teknisk utstyr?

Så man må ta med PC\mobil eller nettbrett selv? Og gjøre alt ting selv?

 

Tror ikke man kan låse varer i bagasjerommet på en sverige tur f.eks og fremdeles være trygg på varene ikke blir stjålet.

Tror også det blir maxitaxi istedenfor mini bil?

 

Fint med teknisk utvikling i 2020 men tviler litt på hvor populært det blir.

Tror antakelig det ikke blir tilatt å feste ting på taket på bilen etc.

 

Per dags dato finnes det kun svippr app men man kan ikke gjøre noe med instillinger på bilen.

Tror man kan glemme tesla app i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det som er interessant med slike fremtidsspådommer er at de sjelden til stemme. De tar utgangspunkt i en pågående utvikling som er helt i oppstarten, og som e veldig i fokus - og fremskriver denne. Det som imidlertid er tilfelle er at de fleste ting utvikler seg helt annerledes på sikt, eller at utviklingen stopper helt opp og at det kommer helt andre ting i fokus.

I forbindelse med årtusenskiftet husker jeg jeg leste en artikkel hvor man hadde tatt for seg en tilsvarende analyse fra 25 år tilbake omkring hvordan verden ville være ved årtusenskiftet. Denne var utarbeidet av et anerkjent amerikansk forskningsinstitutt, så det var ingenting vegen med verken seriøsiteten eller metodikken.

Det som ville være situasjonen i år 2000 var bl.a. beskrevet slik:

Det ville være vanlig med ferietur i verdensrommet.

Alt næringsinntak ville skje i form av piller - ingen spiste tradisjonell mat lengre.

All produksjon var robotisert - ingen jobbet på tradisjonell måt lengre.

Osv. osv.

Det sto imidlertid ingenting om mobiltlefon, pc, mikrobøleovn - eller pizza grandiose - for den saks skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler også om friheten, som andre har vært inne på. Hvis man har en bil parkert rett utenfor boligen så kan man sette seg inn og kjøre når som helst, hvor som helst. Man trenger ikke bestille noe og vente på at den skal somle seg dit. Med bilen tilpasses transportmiddelet til ens egen timeplan og egne behov. Med delte biler må man i større grad tilpasse seg andres timeplan.

Tja, det samme argumentet kan brukes helt motsatt også. Hvis du har sittet på med en selvkjørende bil til et sted hvor du normalt ikke ville funnet parkeringsplass, så er det bare å gå ut av bilen og vinke adjø, så stikker den. Når du skal hjem igjen, kommer det en annen bil og henter deg rett utenfor døren.

 

Alternativet ville være å parkere et stykke unna, og gå frem og tilbake til bilen. Dette er hverdagen for de fleste som jobber i sentrum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ein elmotor held lenger og er billigare. Ikkje minst er vedlikehaldet billigare.

Virkelig?

2/3 av Tesla motorer er byttet før 60k miles.

http://www.breitbart.com/california/2015/12/12/tesla-report-two-thirds-tesla-model-s-drivetrains-replaced-60k-miles/

Breitbart!?

 

Eg snakkar om elmotorar generelt, ikkje ein spesifikk modell. Eg har aldri høyrt om problem med motoren i ein Tesla, berre drivverket rundt. Eg har ikkje lese artikkelen, men det står vitterleg "drivetrain" i URLen, ikkje "motor".

Drive train er hele drivlinjen, fra motor til og med hjulnav. Så når flertallet av disse plastbilene blir ødelagt så snart, så er det et problem.
Tesla Model S er bygd i aluminium, ikkje plast. Sanneleg er kunnskapsnivået lågt her i kommentarfeltet. Tesla var tidleg ute, men er ikkje åleine. Stadig fleire bilprodusentar går over til aluminium.

 

Eg ser stadig andre bilprodusentar kalle attende millionar av bilar pga problem med clutch, girkasse eller andre delar av drivverket. Er det fordi bensin- og dieselmotorar har kort levetid?

 

Tesla skiftar heile drivverket, fordi det er gjort på eit kvarter, og det er billig. Å berre skifte den delen som var problematisk på dei gamle drivverka tek for lang tid, so dei overhalar dei heller på fabrikken med alle forbetringar som er naudsynt for at drivverket skal vare heile levetida til bilen.

 

Tesla har som mål at drivverket skal vare i 1,6 millionar kilometer, men nokre barnesjukdommar i dei første versjonane må ein rekne med. Garantien dekkjer det uansett.

 

 

Takk for at du opplyser og korrigerer! Det forklarer forresten hvorfor den bilen brenner så jævlig bra! Siste jeg så, så ut som den var laget av plast, alt var smeltet og hadde rent utover. Men så feil kan man ta. Lærte sannelig noe nytt i dag også!

Endret av LUPLT0RU
Lenke til kommentar

 

Det handler også om friheten, som andre har vært inne på. Hvis man har en bil parkert rett utenfor boligen så kan man sette seg inn og kjøre når som helst, hvor som helst. Man trenger ikke bestille noe og vente på at den skal somle seg dit. Med bilen tilpasses transportmiddelet til ens egen timeplan og egne behov. Med delte biler må man i større grad tilpasse seg andres timeplan.

Tja, det samme argumentet kan brukes helt motsatt også. Hvis du har sittet på med en selvkjørende bil til et sted hvor du normalt ikke ville funnet parkeringsplass, så er det bare å gå ut av bilen og vinke adjø, så stikker den. Når du skal hjem igjen, kommer det en annen bil og henter deg rett utenfor døren.

 

Alternativet ville være å parkere et stykke unna, og gå frem og tilbake til bilen. Dette er hverdagen for de fleste som jobber i sentrum.

Må si mange lager problemer ut av hva ? Frihet til å vere 30 minutt i kø, eller kjøre 30% av kjøringen for å betale parkering.

Autonome biler vil muligens aldri hinde en i å kjøre privat, der det ikke er trengsel. Men de fakto skape parkeringsplasser...

Lenke til kommentar

Takk for at du opplyser og korrigerer! Det forklarer forresten hvorfor den bilen brenner så jævlig bra! Siste jeg så, så ut som den var laget av plast, alt var smeltet og hadde rent utover. Men så feil kan man ta. Lærte sannelig noe nytt i dag også!

Smeltepunktet til aluminium er under halvparten av smeltepunktet til stål, so det må du venne deg til å sjå ved brann i alle moderne bilar. Plast pleier å brenne opp i ein brann, ikkje renne utover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...