Gå til innhold

Rapport: Om få år er privatbilen bare et minne


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

 

Det jeg synes er litt rart med dette er at man absolutt skal automatisere den mest komplekse samfunnsstrukturen vi har idag, biltrafikken. Hvorfor fokuserer man ikke i begynnelsen på enklere ting, som tog! Man har ikke engang klart å fjerne lokførere!

Hvor mange lokførere har vi i Norge? Hva vil vi tjene på å automatisere disse?

 

Hvor mange proffe bilførere har vi? Hvor mange timer bruker vi andre på å føre bil? Hva kan vi tjene på en automatisert bilpark?

 

Jeg tror at konklusjonen vil være at (selv om selvkjørende biler er vanskeligere enn selvkjørende tog) så er potensialet for kostnadsreduksjon og ulykkesreduksjon så mye større for biler enn tog at tog blir en dråpe i havet.

 

-k

 

Hvor mange lokførere har vi i verden? Hvor mange flere tog kan vi få på skinnene om alle er autonome? Jeg tipper at land som Frankrike, som har konstant problemer pga streik blant lokførere, ville vært veldig glad i autonome tog. Å spørsmålet ditt blir litt feil. Man må begynne i det små, det man klarer idag. For å utvikle metoder for fremtiden.

 

Jeg mistenker grunnen er at man rett og slett ikke klarer å lage gode nok systemer, selv for noe så "enkelt" som tog. Denne bil-autonomiseringen gir meg litt it-boble-følelse.

 

Edit; for å slippe diskusjonen, nei, jeg er ikke imot ny teknologi!

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes eksempler på tradisjonelle biler som har "holdt" 800.000 km.

Det må ha vore ein dieselbil med ein eldre motortype. Bensinmotorar held veldig sjeldan so lenge.

 

Hva er det som gjør at de fleste biler skrotes tidligere? Rust, kollisjon, manglende vedlikehold, teknisk utdatering,...

På eit tidspunkt aukar vedlikehaldsutgiftene so mykje at det løner seg å kjøpe ein ny bil i staden. På ein eksosmotor er det ganske mykje som må vedlikehaldast og skiftast med jamne mellomrom. Olje, tennpluggar, filter, registerreim, eksosanlegg osb,

 

Bensinmotorar pleier heller ikkje å halde ut so lenge, sjølv med normalt vedlikehald. Eg har hatt ein bensinbil som gjekk 250.000 km på same motor. Brått tok oljelampa til å lyse, og eg køyrde rett ut av vegen og inn på ein parkeringsplass der eg stansa motoren. Då var det allereie for seint. Motoren hadde skore seg, han sat bom fast, og det var berre å skrote heile bilen. Sannsynlegvis var oljepumpa utsliten. I fylgje ADAC-mannen som plukka opp bilen (dette hendte sjølvsagt på ferie), var det normal levetid for ein slik motor. Ny motor var alt for dyrt. Ein elmotor held lenger og er billigare. Ikkje minst er vedlikehaldet billigare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette var en helt sykt lang artikkel som bare repeterte seg selv hele veien.

 

Men angående utnyttelsesgrad: de fleste bilene kjører mellom 07.00 og 09.00 på morgenen, samt 15.00 til 17.00 på kvelden. Sånt blir det kø og trafikkaos av.

 

De firmaene som tilbyr biler i fremtiden (fordi ingen eier bil selv) må ha en helt hinsides stor bilflåte som står ubrukt store deler av døgnet. Bilene skal jo i hovedsak kun brukes mellom de nevnte tidsrommene, men i rushtiden vil de aldri rekke flere kunder enn den ene som skal til jobb/hjem. Jeg klarer ikke å se at man skal kunne tjene penger på den forretningsmodellen.

 

Åpenbart kan jeg ta helt feil, men jeg kommer uansett til å eie min egen bil. Den dagen jeg ikke eier min egen bil, så har jeg ikke behov for bil. Årsaken er enkel: jeg liker at bilen er ren, ryddig og har nybillukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja ,litt vrien om man skal shoppe inn fra byggvaren, eller avgårde med masse hageavfall eller annet..litt vanskelig å hive alt inn på toget eller bussen..eller en tilfeldig, selvkjørende bil... men sånn ellers, bør det vel funke fint?

Lenke til kommentar

 

Det kunne vi,men det har ikke skjedd, så i praksis vil det føre til fullere biler.

 

AtW

Noe har ikke skjedd fram til nå (carpooling/sharing/...), derfor konkluderer du med at det aldri vil skje, mens et luftslott av en ide presentert i artikkelen vil løse alle problemer?

 

I disse Uber-dager så endrer brukervaner seg ganske kjapt. Det tekniske og regulatoriske som må til for at jeg tar en fremmed eller fire inn i bilen min er småtterier i forhold til hva som må til for at den eneste bilismen min skal foregå ved at en bil skal kjøre fram til døra mi av seg selv. Begge er _mulige_ men tidsskalaen er radikalt forskjellig.

 

Jeg bruker normalt 20+ minutter til og fra jobb, fordi jeg kjører utenfor rush. Hvis jeg må kjøre i rush så kan det ta 40-60 minutter. Gi meg tilgang til en 3+ fil som reduserer dette til 30 minutter og jeg vil strekke meg langt for å fylle bilen eller sitte på i noen annens bil. Alt som trengs er litt regulering og en app som gjør selve forhandlingen smertefritt.

 

-k

 

 

Nei, jeg tror ikke det aldri vil skje, jeg tror bare ikke det vil skje før selvkjørende biler dominerer, rammeverket for å få det til med dagens biler har eksistert lenge, men det har ikke skjedd så langt, så jeg tror heller ikke det vil skje (i særlig grad) de neste tiårene.

 

AtW

Lenke til kommentar

En alvorlig mangel i logikken til Seba er at han tror bilhold kun dreier seg om transport.

 

Å eie en privatbil handler også mye om frihet. En del av den friheten dreier seg om å kunne reise dit man vi når man vil. Det innebærer også at man må kunne dra til steder langt fra allfarvei og vite at bilen er der når man trenger den.

 

Et annet problem er at selv om de fleste privatbiler står stille mesteparten av tiden, slik det er i dag, er det også sånn at de fleste bilene er i bruk i samme tidsrom. Derfor vil det være stor etterspørsel etter biler mellom 6-10 og 14-18, og liten etterspørsel mellom 10-14 og 18-6. Det er derfor begrenset hvor stor utnyttelsesgrad man kan få på selvkjørende biler. Og hvis man ikke kan få begrenset antall biler kraftig i forhold til i dag, vil det heller ikke bli så mye billigere.

 

For noen gjør det det, det er mange som kun er interessert i transportdelen. Det er ikke noe med en slik framtid som hindrer å dra utenfor allfarvei, men det vil koste mer.

 

Det er begrenset noe, men det er langt mer å hente, fordi gjennomsnittsantallet personer i bilen er ganske nærme 1, også i rush. I tillegg vil det være dyrere å kjøre da.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ein elmotor held lenger og er billigare. Ikkje minst er vedlikehaldet billigare.

Virkelig?

2/3 av Tesla motorer er byttet før 60k miles.

http://www.breitbart.com/california/2015/12/12/tesla-report-two-thirds-tesla-model-s-drivetrains-replaced-60k-miles/

 

Breitbart!?

 

Eg snakkar om elmotorar generelt, ikkje ein spesifikk modell. Eg har aldri høyrt om problem med motoren i ein Tesla, berre drivverket rundt. Eg har ikkje lese artikkelen, men det står vitterleg "drivetrain" i URLen, ikkje "motor". Eg har aldri høyrt nokon påstå at bensinmotorar har kort levetid fordi girkassa i Ford Taunus ofte må skiftast på garanti. Om det er dette nivået Breitbart ligg på, er dei nok ikkje den mest pålitelege kjelda om kvaliteten til elmotorar vs eksosmotorar.

 

Tesla skiftar heile drivverket, fordi det er billigare enn å plukke det frå kvarandre og skifte den problematiske delen. Det understrekar berre at elmotorar er billige.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

At det kommer forholdsvis fort i byene er nok sikkert. Men jeg er spent på om vi like raskt vil få 100% dekning for en slik tjeneste i alle hjørnene av det ganske land. Og hva med oss som kjører på skogsbilveier til hytta? Vil det tilbys forskjellige type biler til slikt og? Eller om vi vil slenge en kano på taket, kjøre til et vann som er litt utilgjengelig?

Det er akkurat dette som er greia.

 

De greier å få til dette under ganske "kontrollerte" omgivelser nå i dag. Omkvedet er at det bare har litt igjen før de også får det til å fungere i mer røffe omgivelser, som f.eks. skogsbilveien din til hytta...

 

Man skal tro de på at de får det til å fungere tålelig greit under kontrollerte omgivelser.

 

Det man ikke skal tro de på, er det med at det bare er "litt igjen" før de også har mestret de røffere omgivelsene.

 

I tillegg, så er det jo slik det også finnes "røffere" omgivelser i byer. Det er unntakstilfeller hele veien. Trikkeskinner som graves opp. Trafikk som omdirigeres, midlertidige skiltinger, etc. etc.

 

Min påstand er at dette ikke kommer til å komme "forholdsvis fort" i byene en gang.

 

Den langsiktige "løsningen" på dette er nok at det ikke bare er bilene som må bli intelligente, men også selve transportnettet som bilene ferdes på. Altså at det vil måtte bygges egne veier og transportårer for denne typen ferdsel, og/eller at man vil måtte adaptere eksisterende veier og infrastruktur med nye sensorerer og "guider" som tilfører det som trengs for å kunne gjøre denne typen automobilitet sikker og pålitelig nok til å kunne masseproduseres og settes ut i verden i stor skala.

 

 

Bilene testes i byer, noe av det minst kontrollerte man kan ha av kjøreomgivelser.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette var en helt sykt lang artikkel som bare repeterte seg selv hele veien.

 

Men angående utnyttelsesgrad: de fleste bilene kjører mellom 07.00 og 09.00 på morgenen, samt 15.00 til 17.00 på kvelden. Sånt blir det kø og trafikkaos av.

 

De firmaene som tilbyr biler i fremtiden (fordi ingen eier bil selv) må ha en helt hinsides stor bilflåte som står ubrukt store deler av døgnet. Bilene skal jo i hovedsak kun brukes mellom de nevnte tidsrommene, men i rushtiden vil de aldri rekke flere kunder enn den ene som skal til jobb/hjem. Jeg klarer ikke å se at man skal kunne tjene penger på den forretningsmodellen.

 

Åpenbart kan jeg ta helt feil, men jeg kommer uansett til å eie min egen bil. Den dagen jeg ikke eier min egen bil, så har jeg ikke behov for bil. Årsaken er enkel: jeg liker at bilen er ren, ryddig og har nybillukt.

 

Det kommer sikkert til å finnes muligheter for de som vil betale 100 000 i året for nybillukt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette må være det tåpeligste jeg noensinne har hørt. Hvis bilen kun var et transportmiddel, som man ikke hadde et ganske personlig forhold til, så hadde dette muligens kunne ha stemt. Men det er dypere forankret enn som så. Og videre er dette en utopi så lenge mennesker bor så spredt som dem gjør. Hvis dette var skrevet med predikat mennesker bor kun i byer, så kunne jeg til dels finne konklusjonen for delvis, men her er de så langt unna virkeligheten at det er overraskende at de seriøst kan mene noe slikt.

 

Da Ford model T ble produsert, revolusjonerte den en rekke ting, men det viktigste var at den gav mennesker en helt ny bevegelsesfrihet. Ikke bare kunne man dra lange turer, man kunne gjøre dette akkurat når det passet. Det var denne friheten som betød noe. Og mye vil ha mer. De andre automobil produsentene gikk over på samme produksjonsmetode, og prisene lå på ca det samme. Ford leverte alle farger så lenge det var sort, og det gav konkurrentene en mulighet. Det andre konkurrerte på var stort sett valgfrihet til å tilpasse kjøretøyet sin personlige smak.

 

Individets frihet er noe som dypt inne verdsettes høyt. At leftist tenketanker kun fokuserer på samfunnet og deprikerer individet, er ikke akkurat overraskende, men når det kommer til stykke, vil ikke individene gi opp sin frihet. Det å måtte bestille en bil til et bestemt tidspunkt er ingen frihet. Man blir kun en del av noe større, og folk flest er seg selv kjærest. Derfor fungerer ikke modellen innleggsforfatteren har tegnet.

 

Mennesker er individualister. Vi vil sette vårt merke på ting, derfor vil noen ha en oransj bil. Man vil ha det ICE systemet som støtter de og de funksjonene, man vil ha slike seter fordi det passer til ditt og datt. Noen vil bare kjøre Merce, mens andre hater Hyundai. Folk vil la ting bli liggende i bilen, fremfor å måtte stable inn og ut en masse saker man liker å ha med på langtur feks.

 

Hvis privatbilismen opphører, så betyr det at man fjerner individet og dets frihet. Det er ren skjær globalistisk leftist tankegang, og slikt svada lar man komme til i fullt alvor? Dette er direkte skammelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Ein elmotor held lenger og er billigare. Ikkje minst er vedlikehaldet billigare.

Virkelig?

2/3 av Tesla motorer er byttet før 60k miles.

http://www.breitbart.com/california/2015/12/12/tesla-report-two-thirds-tesla-model-s-drivetrains-replaced-60k-miles/

Breitbart!?

 

Eg snakkar om elmotorar generelt, ikkje ein spesifikk modell. Eg har aldri høyrt om problem med motoren i ein Tesla, berre drivverket rundt. Eg har ikkje lese artikkelen, men det står vitterleg "drivetrain" i URLen, ikkje "motor".

Drive train er hele drivlinjen, fra motor til og med hjulnav. Så når flertallet av disse plastbilene blir ødelagt så snart, så er det et problem.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ein elmotor held lenger og er billigare. Ikkje minst er vedlikehaldet billigare.

Virkelig?

2/3 av Tesla motorer er byttet før 60k miles.

http://www.breitbart.com/california/2015/12/12/tesla-report-two-thirds-tesla-model-s-drivetrains-replaced-60k-miles/

Breitbart!?

 

Eg snakkar om elmotorar generelt, ikkje ein spesifikk modell. Eg har aldri høyrt om problem med motoren i ein Tesla, berre drivverket rundt. Eg har ikkje lese artikkelen, men det står vitterleg "drivetrain" i URLen, ikkje "motor".

Drive train er hele drivlinjen, fra motor til og med hjulnav. Så når flertallet av disse plastbilene blir ødelagt så snart, så er det et problem.

Tesla Model S er bygd i aluminium, ikkje plast. Sanneleg er kunnskapsnivået lågt her i kommentarfeltet. Tesla var tidleg ute, men er ikkje åleine. Stadig fleire bilprodusentar går over til aluminium.

 

Eg ser stadig andre bilprodusentar kalle attende millionar av bilar pga problem med clutch, girkasse eller andre delar av drivverket. Er det fordi bensin- og dieselmotorar har kort levetid?

 

Tesla skiftar heile drivverket, fordi det er gjort på eit kvarter, og det er billig. Å berre skifte den delen som var problematisk på dei gamle drivverka tek for lang tid, so dei overhalar dei heller på fabrikken med alle forbetringar som er naudsynt for at drivverket skal vare heile levetida til bilen.

 

Tesla har som mål at drivverket skal vare i 1,6 millionar kilometer, men nokre barnesjukdommar i dei første versjonane må ein rekne med. Garantien dekkjer det uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler veldig på at dette blir helt riktig. JA, jeg tror biler vil bli selvkjørende, men ikke som kun 'taxier' I alle år, iallfall for veldig mange, er bilen et status symbol. Dem slipper ikke sin private bil så lett.......

Ja, bil er mer enn bare transport fra A til B for mange. Jeg legger også mer i kjøring enn bare det, selv om jeg ikke egentlig er noen bilentusiast. I dag har jeg ikke behov for bil, men når jeg først kjører så liker jeg selve det å kjøre bil selv.

 

Det handler også om friheten, som andre har vært inne på. Hvis man har en bil parkert rett utenfor boligen så kan man sette seg inn og kjøre når som helst, hvor som helst. Man trenger ikke bestille noe og vente på at den skal somle seg dit. Med bilen tilpasses transportmiddelet til ens egen timeplan og egne behov. Med delte biler må man i større grad tilpasse seg andres timeplan.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er diskriminering. Det finnes fremdeles mennesker som er bilinteressert, å som finner glede i å kjøre bil, enten det er sportsbil, klassisk bil, eller andre typer biler, noen liker til og med å kjøre radiobil.

 

Personlig er jeg lite bekvem med å sitte på i andres biler, jeg stoler mest på egne evner til å føre en bil trygt.

Det blir enda verre når ingen skal føre bilen, å jeg må stole på at en datamaskin ikke kjører meg i hjel, eller hakkes av en eller annen fjortenåring.

Diskriminering? Hvordan er det diskriminering?

 

Stoler du mest på dine egne evner til å føre et fly også, eller?

Lenke til kommentar

 

Ein elmotor held lenger og er billigare. Ikkje minst er vedlikehaldet billigare.

Virkelig?

2/3 av Tesla motorer er byttet før 60k miles.

http://www.breitbart.com/california/2015/12/12/tesla-report-two-thirds-tesla-model-s-drivetrains-replaced-60k-miles/

 

Dette gjelder visst bare de tidligste modellene av Model S (2012 og 2013, 4-5 år siden). Det glemte du å nevne.

 

Hvor lenge er 4-5 år i teknologiverdenen? Det er veldig, veldig lenge.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Ein elmotor held lenger og er billigare. Ikkje minst er vedlikehaldet billigare.

Virkelig?

2/3 av Tesla motorer er byttet før 60k miles.

http://www.breitbart.com/california/2015/12/12/tesla-report-two-thirds-tesla-model-s-drivetrains-replaced-60k-miles/

 

Dette gjelder visst bare de tidligste modellene av Model S (2012 og 2013, 4-5 år siden). Det glemte du å nevne.

 

Hvor lenge er 4-5 år i teknologiverdenen? Det er veldig, veldig lenge.

 

Det stemmer ikke. Tesla Motors Norge har skiftet DU-er en masse på senere årsmodeller også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Ein elmotor held lenger og er billigare. Ikkje minst er vedlikehaldet billigare.

Virkelig?

2/3 av Tesla motorer er byttet før 60k miles.

http://www.breitbart.com/california/2015/12/12/tesla-report-two-thirds-tesla-model-s-drivetrains-replaced-60k-miles/

 

Dette gjelder visst bare de tidligste modellene av Model S (2012 og 2013, 4-5 år siden). Det glemte du å nevne.

 

Hvor lenge er 4-5 år i teknologiverdenen? Det er veldig, veldig lenge.

 

Det stemmer ikke. Tesla Motors Norge har skiftet DU-er en masse på senere årsmodeller også.

 

Hvorfor nevner ingen av artiklene her det da? Har du noen relevante artikler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...