Gå til innhold

Rapport: Om få år er privatbilen bare et minne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke at man gjetter mye feil hvis man antar at det er økonomer som har laget artikkelen.

 

Og de foretrekker jo å ikke forholde seg til virkeligheten der folk flest bruker transport noenlunde samtidig. Det er derfor vi har bilkøer når folk skal til og fra abeid. Og folk drar gjerne til hytta eller andre store utfartsmål (svenskehandel) samtidig. Og man handler noenlunde samtidig. Altså er ikke behovet for transport fordelt jevnt over den tiden man normalt er våken.

 

Det er all grunn til å tro at økonomien i det antatte opplegget ikke eksisterer i det hele tatt eller kun vil fungere der hvor eksisterende infrastruktur tar hånd om de fleste arbeidsreisene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det som er interessant med slike "spådomsøvelser" er at de garantert bommer! Da nordmenn drev og laget elbil på Aurskog, var det ikke en kjeft som kunne forutse en hverken en Tesla eller et stort utvalg av rimelige og mye bedre elbiler. Sånn er det på de fleste områder av teknologisk utvikling. Økonomiske drivere kombinert med teknologiske kjempesprang, vil føre oss til steder ingen har vært, og bare "skrullinger" har drømt om!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Automatiseringen vil overta mer og mer og det er bra.

Men se for deg situasjonen hvor det er kommet et snøfall ingen linjer på veien kanskje noen  brøytestikker som ikke er ramlet ned hvor kjører bilen deg?

hmm..dette er bare en tanke,  men se for deg at det er en vei du har kjørt 100'vis + ganger så bilen kjenner igjen akkurat samme mønster og legger til rette for å kjøre "blindt" fordi den har X/Y posisjon lagret?^^

 

uansett så er det spennende å se hva det blir til

Lenke til kommentar

Dette mener jeg kommer fort. De som mener at dette vil ta lang tid fordi det tar lang tid før bilene er helt selvkjørende, glemmer at det i første omgang holder at bilen kan kjøre selv fra bilpoolens parkeringsplass og til dørterskelen din. Derfra kjører du selv. Så kan tilbudet utvides til folk uten førerkort etterhvert som selvkjøringen blir bedre.

Det andre punktet folk ser ut å glemme at med elbiler reduseres kostnadene i forhold til dagens bildeleordninger, fordi elbiler har best økonomi når de kjøres mye.

Dette starter senest innen fem år i byene er min spådom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange som kappes om å spå de raskeste og mest radikale endringene, ser jeg...

Personlig mener jeg at man er en redig godfjott dersom man tror at dette kommer til å skje i løpet av "få år".

Endret av BjartmarO
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er villig til å betale ekstra for å ha en egen privatbil ingen andre får kjøre.

 

Det blir antakelig mulig, om man er villig til å betale hundretusenvis for det. Man kan jo delvis gjøre det samme i dag, feks betale for et eget fly om man ikke vil sitte i seter andre har brukt, men det er ganske få som tar seg råd.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er mange som kappes om å spå de raskeste og mest radikale endringene, ser jeg...

 

Personlig mener jeg at man er en redig godfjott dersom man tror at dette kommer til å skje i løpet av "få år".

 

Kanskje, men det sa nok de som nettopp hadde kjøpt nytt speilreflekskamera, ny Nokia tlf, ny skrivemaskin, ny platespiller, ny Walkman også.
Lenke til kommentar

At det kommer forholdsvis fort i byene er nok sikkert. Men jeg er spent på om vi like raskt vil få 100% dekning for en slik tjeneste i alle hjørnene av det ganske land. Og hva med oss som kjører på skogsbilveier til hytta? Vil det tilbys forskjellige type biler til slikt og? Eller om vi vil slenge en kano på taket, kjøre til et vann som er litt utilgjengelig?

Endret av Håvard
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at man gjetter mye feil hvis man antar at det er økonomer som har laget artikkelen.

 

Og de foretrekker jo å ikke forholde seg til virkeligheten der folk flest bruker transport noenlunde samtidig. Det er derfor vi har bilkøer når folk skal til og fra abeid. Og folk drar gjerne til hytta eller andre store utfartsmål (svenskehandel) samtidig. Og man handler noenlunde samtidig. Altså er ikke behovet for transport fordelt jevnt over den tiden man normalt er våken.

 

Det er all grunn til å tro at økonomien i det antatte opplegget ikke eksisterer i det hele tatt eller kun vil fungere der hvor eksisterende infrastruktur tar hånd om de fleste arbeidsreisene.

 

Jeg tenkte mye av det samme som deg.

 

Effektiv bruk av bilpark og veiareal til/fra jobb forutsetter fulle biler. Kanskje kan man fylle opp selvkjørende biler, men jeg ser ikke at selvkjøring er en kritisk forutsetning for å fylle opp bilen.

 

Vi kunne antagelig ha hatt betydelig mer fulle biler i rushet i dag. Gitt ganske enkle reguleringer og teknsike virkemidler.

 

Når/hvis man får til fulle biler i rushet så blir kanskje problemet med eierskap mer påtrengende. Hvis jeg kommer meg til/fra jobb og hente/levere i barnehage ved å carpoole så er spørsmålet hva jeg skal gjøre med mine andre transportbehov. 2, 1 eller 0 biler for fritidsaktiviter, hyttetur, ferietur, Ikea-shopping? Da kan jeg tenke meg at artikkelens spådommer blir sanne i en eller annen form.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...