Knoffern97 Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Hei! Jeg har skaffet meg 2 nye komponenthøytalere til bilen. Jeg har en forsterker på 1500w som går ut til 2 12" subber. Jeg lurer da på om det er mulig å bruke forsterkeren på høytalerne? Eventuelt bruke en utgang til begge høytalerne? (Den er to-kanals). Jeg kan veldig lite om dette så på jeg takker for alle svar! Forsterker: Boss Phantom 1500w klasse d Høytalere: Infinity Kappa 60.11 cs Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Så vidt jeg kan se er forsterkeren én kanal med to utganger (mono). Den er også en sub-forsterker og ikke egnet til fulltone. 1 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Forsterkeren du har i dag yter maks hvis den har 100% virkningsgrad ved 14.4 V maks 432 W.(I henhold til manualen har den 30A sikring.) Siden ingen forsterker har 100% virkningsgrad så vill jeg si at den leverer ca. 300 W. Så kjøper du en forsterker som leverer 30-50 Watt så holder det lenge til den subforsterkeren. Så en forsterker som denne holder lenge https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/forsterkere/2-kanaler/gm-a3702-2 (jeg linker til Bilradiospesialisten for sidene demmes er enkle å navigere, har ikke peiling på om de har best pris eller kundeservice) 1 Lenke til kommentar
Knoffern97 Skrevet 13. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2017 Hei å takk for svar! Da skal jeg ikke koble denne på høytalerne! Men Maxopp, jeg har lest på diverse tråder at det kan være skadelig for høytalerne å få lite watt, og mindre skadelig med mer watt. Høytalerne er 90w RMS og maks på 300 ish. Stemmer dette? Ville denne fungert?: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/forsterkere/4-kanaler/xr2420 Budsjettet kan være ca 2000kr + - om du vet om noen som egner seg bedre. Er det eventuelt mulig og koble to forsterkere sammen så jeg kan bruke samme audiokabler til spilleren, bare fra to forsterkere? Jeg har in- og output på forsterkeren, men er det mulig å koble de sammen på denne måten? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Det er ikke skadelig med for lite watt. Det er skadelig med forvrengning. Og det hører du ofte. Dog får du fortere forvrenging med svakere forsterker. Det kan være et problem på fyllefester hvor folk gnur opp musikken uten å være i stand til å høre, eller i det hele tatt bryr seg, om musikken er forvrengt. Men går ut i fra du ikke skal kjøre i fylla. 1 Lenke til kommentar
Knoffern97 Skrevet 13. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2017 Haha nei det skal jeg ikke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå