/Oystein Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 https://www.komplett.no/product/11145/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-gamer-i20-crazy-gtx-1060#!tab:info Ser på denne, og lurer på om det er noe konfigureringen og burde gjøre, eller burde jeg gå for noe helt annet?Hadde egentlig satt max pris på 10k men helst mindre enn det også(men kan strekke meg over 10k også, men da må det være vært pengene.) Litt om meg: har ikkje hatt gaming pc på mange år, har for det meste bare spillet på ps4, men føler tiden er inne for å få en brukbar pc''en igjen. Vil denne pcen feks. klare å spille destiny 2 som kommer til høsten? Ellers vil det vel gå i overwatch og nye aaa spill. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 (endret) I og med at Destiny 2 ikke er ute ennå er det vanskelig å si noe om. Derimot vil jeg gjerne si dette: For 8000 er nok dette noe av det beste du får tak i. 3GB-varianten yter noe dårligere enn 6GB-varianten av GTX 1060, og det ikke bare på grunn av den reduserte minnemengden, men 6GB-varianten koster dertil noe mer. Videre er i5-7400 riktignok en i5-modell med 4 kjerner, men base klokk er på relativt stusselige 3.0 GHz. Det er vanskelig å si noe særlig om hvor mye dette vil påvirke spillytelse, annet enn at det trolig vil avhenge endel av de ulike spillene du spiller. Til sammenligning har i5-7500 base klokk på 3.4 GHz som er markant bedre, og er kun knappe 300 kr dyrere når du kjøper løst, men i PC-byggeren koster det nesten en tusenlapp å oppgradere til denne. Tilsvarende koster det drøyt 1200 kr å oppgradere til billigste GTX 1060 6GB, mens prisforskjellen på disse kjøpt løst er rundt 600 kr. På meg virker det som en hard nøtt å svelge å måtte betale såpass mye ekstra for disse oppgraderingene, når prisdiffen på enkeltkomponentene er såpass liten. Om du vil vurdere å bygge selv kan du få denne maskinen innenfor ditt budsjett. Det er relativt mye likt, men de vesentligste forskjellene er CPU og skjermkort. Alternativt kan du vurdere å kjøpe Windowslisens på Kinguin eller tilsvarende, og dermed spare endel hundrelapper der. En av de virkelige fordelene med å ha en stasjonær gaming-PC i mine øyne er muligheten til å skifte ut enkeltkomponenter ved behov. Om grafikkortet er for gammalt eller du trenger mer lagringsplass er det bare å legge pengene i en ny komponent eller to, fremfor å måtte kjøpe en helt ny maskin. Dette gjelder selvsagt også for ferdigbygde stasjonære maskiner fra Komplett, men om du bygger selv står du litt friere til å velge de komponentene du ønsker. Jeg har en tendens til å skifte skjermkort en gang eller to før jeg skifter CPU (og dermed også hovedkort og potensielt RAM). Min i5-750 fra 2009 holdt ut i drøyt fem år før jeg fant det for godt å skifte den ut, og den kunne sikkert ha vart enda lenger om det ikke var for at jeg hadde lyst på noe nytt. I 2009 kjøpte jeg også et Radeon HD5850, som jeg i 2010 supplerte med enda et av samme type i Crossfire. Da det første av disse døde i 2012 gikk jeg over til ett enkelt GTX 570, før jeg kjøpte et GTX 970 på tampen av 2014, like før jeg oppgraderte resten av maskinen. Sånn sett mener jeg det er greit å legge litt i CPU. GPU er for all del veldig viktig i nyere, grafikkmessig krevende spill, men GPU blir langt raskere utdatert og bør stort sett skiftes betydelig oftere for å holde tritt med spillutviklingen. En ny GPU vil utdateres langt tidligere enn en ny CPU, derfor legger jeg mye heller ekstra penger i en CPU som kan vare lenger - og dermed spare meg for den samtidig nødvendige utskiftingen av hovedkort og evt. RAM - fremfor å legge dem i en GPU som uansett vil være for mid-low-end å betrakte om kun få år. For ordens skyld: da mitt GTX 570 var ca to år gammelt, kostet GTX 750 Ti ca. halvparten av hva jeg ga for GTX 570 i 2012, og disse er ytelsesmessig relativt like, skjønt GTX 570 trekker betydelig mer strøm. Nå setter jeg ikke opp noe fast budsjett når jeg handler komponenter (jeg oppgraderer som regel stykkvis uansett) og kjøper således det jeg føler for så lenge det ikke er direkte ufornuftig. Derfor sitter jeg på en GTX 1070 i dag. Hadde jeg derimot hatt et budsjett på 10 lapper og skulle ha ny, komplett maskin i dag, er jeg rimelig sikker på at det hadde blitt listen ovenfor i deler. Endret 13. mai 2017 av srbz 2 Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Kjempebra svar srbz! Årsaken til den litt merkelige prisdifferansen på delene i pc-byggeren er vel at maskinen slik komplett har konfigurert den er på salg. Det er et annet tilfelle hos komplett akkurat nå hvor man i pc-byggeren får ryzen 1600x for mindre enn om man bytter til ryzen 1600. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå