Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

hjelp til valg av varmepumpe

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å bestemme meg for hvilken luft-luft varmepumpe jeg skal velge.

Vi har et nybygg, 150kvm, 2 etasjer, godt isolert, relativt åpen planløsning.

Eksisterende oppvarming er varmekabler i alle gulv nede, og en vedovn. Huset har dessuten balansert ventilasjon med varmegjenvinning.

Jeg står foreløpig mellom 
Toshiba Daisekai 8

http://www.toshibavarmepumper.no/produkter/varmepumper-luft-luft/toshiba-daiseikai-8/

Samsung Exclusive

http://www.samsung-varmepumper.no/luft_til_luft/exclusive/

Og jeg heller litt mot Samsung, da det virker som den er nesten like effektiv, litt mer stillegående, og billigere. Men dette er jo bare på tegnebrettet.
Har noen prøvd disse i praksis? Andre forslag eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvor du vil plassere pumpen. Kan du maskere støyen er det greit å ha litt effekt i pumpen, da den betaler seg inn over tid. Ellers kan du bruke lavere effekt og gå får andre varmekilder i kombinasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje litt sent nå, men jeg har montert masse av Samsung Exclusive, og har kun positive kunder. 

Veldig stillegående og effektive. Du får også innebygd Wifi.

Husk bare at denne må stå plassert høyt oppe på veggen, pga. dens trekant-design.

Toshiba har jeg lite erfaring med. Har kun reparert en del eldre modeller av de. 

Ellers kan jeg anbefale Fujitsu / Fujitsu General. Også svært gode varmepumper.

Skal den stå f.eks. i en trappoppgang er Mitsubishi Hara svært effektiv, da denne har "trappfunksjon"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje litt sent nå, men jeg har montert masse av Samsung Exclusive, og har kun positive kunder. 

Veldig stillegående og effektive. Du får også innebygd Wifi.

Husk bare at denne må stå plassert høyt oppe på veggen, pga. dens trekant-design.

Toshiba har jeg lite erfaring med. Har kun reparert en del eldre modeller av de. 

Ellers kan jeg anbefale Fujitsu / Fujitsu General. Også svært gode varmepumper.

Skal den stå f.eks. i en trappoppgang er Mitsubishi Hara svært effektiv, da denne har "trappfunksjon"

Er ikke for sent enda, så takk for innspill!

Varmepumpa skal ikke installeres før i November, da vi overtar huset.

Foreløpig er jeg da instillt på Samsung Exclusive 09. Den skal stå høyt på veggen i kjøkkenet, hvor den har rett vinkel ut i gangen, og videre ut i stua rett frem, samt åpen trapp til 2etg.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...