knopflerbruce Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Tittelen er vel kortversjonen av spørsmålet. Jeg har notert meg at når man går fra f.eks. 60 til 40 i fartsgrense så går lengden på de gule varsellinjene ned, og avstanden mellom dem mener jeg også minker. Hvilke retningslinjer gjelder for slik merking, egentlig? Dette står ikke i teoriboken her Et visst system bør det være, ellers hadde man vel aldri giddet å endre dette mellom ulike hastighetssoner. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Lange med kort mellomrom for veier utenfor tettbebygde strøk. Dvs. over 50km/t. Korte med lengre mellomrom for veier innenfor tettbebygde strøk. Dvs. fra 50km/t og lavere. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 (endret) De fleste vet at forskjellen mellom linjene og mellomrommene sier noe om hvor farlig det er å kjøre forbi. (Korte streker og lange mellomrom betyr at det er mindre farlig å kjøre forbi enn hvis det er lange streker og korte mellomrom). Men det er færre som vet at størrelsen på linjene og mellomrommene antyder hastighetsgrensen: Lengre linjer og lengre mellomrom for veier utenfor tettbebygde strøk. Dvs. over 50 km/t. Kortere linjer og kortere mellomrom for veier innenfor tettbebygde strøk. Dvs. fra 50km/t og lavere. Eksempel (x er mellomrom og - er linje): -xxx-xxx-xxx----xxxxxxxxx--- Begge merkingene forteller at det er mindre farlig å kjøre forbi ("Kjørefeltlinje") siden mellomrommene er (3 ganger) større enn strekene. Den øverste merkingen viser samtidig at farten er 50 km/t eller lavere siden både linjene og mellomrommene er kortere enn den nederste merkingen. Se "Vegoppmerking Tekniske bestemmelser og retningslinjer for anvendelse og utforming" fra Statens vegvesen side 22: http://www.vegvesen.no/_attachment/69741/binary/1081797 Endret 12. mai 2017 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2017 Det er det der jeg har merket meg, ja Men helt utrolig at jeg ikke fant kilden til veivesenet. Må ha søkt på feil stikkord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå