Betroz Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 I dag kjøper mange på grunn av test programmene. Hadde vi slike bra teste programmer da jeg kjørte xp3400/3700 vs pentium 4? Sier ikke mere om det Du kan ikke ta alle test programmer over èn kam da. Noen er mer reelle enn andre. Ja, slike programmer har existert i mange, mange år. Lenke til kommentar
-=HellBound=- Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 (endret) At ingen av de "store" kritiserer Intel før nå. Alt har vel ikke vert røde roser der de siste årene? Hvis man kan se bort fra de svindyre prisene Intel tar for sine CPU'er, så må man bare si at AMD ikke har levert noe bra de siste ~10 åra da. Sist gang jeg hadde en AMD CPU var en Opteron 170 som jeg overklokka til 2.6 Ghz var det vel. Først nå med Ryzen og spessielt Threadripper at AMD er tilbake. Nei eg har ikke hatt noen AMD cpu på sikkert 12år Eg tenkte mer på at Intel ikke har gjort så alt for mye ut av seg de siste årene. De har vel så og si sluppet det samme det siste 6 år til vanlig forbruker. De har kjørt for lenge på 4-kjerners, og har vel egentlig ødlagt litt for seg selv nå pga. det. Det siste nå er om du kjøper deg Socket 2066 når det kommer, så må du kanskje kjøpe nytt v2 av 2066 når 14/16/18 kommer neste år. http://www.bitsandchips.it/52-english-news/8452-rumor-intel-could-commercialize-a-v2-edition-of-the-socket-2066 Endret 6. juni 2017 av -=HellBound=- Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Etter og ha lest kommentarer rundt her og linus / jaytwocent virker det ut som disse "kaby-lake-x" (x299) er et dårlig kjøp? Jeg har jo planer om et nytt bygg til tjaa høsten, men nå er jeg svært usikker pga. alt snakk om antall pci lanes, ikke gpu lenger, høyere TDP, ikke HT og x299 hovedkort med ny socket, alt blir dyrt. Hmm, jeg får vel holde hodet kald og vente å se. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Etter og ha lest kommentarer rundt her og linus / jaytwocent virker det ut som disse "kaby-lake-x" (x299) er et dårlig kjøp? Jeg har jo planer om et nytt bygg til tjaa høsten, men nå er jeg svært usikker pga. alt snakk om antall pci lanes, ikke gpu lenger, høyere TDP, ikke HT og x299 hovedkort med ny socket, alt blir dyrt. Hmm, jeg får vel holde hodet kald og vente å se. Alle CPU'ene for X299 har HT støtte unntatt 7640K (i5 modellen). Om det er et dårlig kjøp kommer an på flere ting det da, som hva du har fra før, hva du bruker maskina til, pris osv. Vi får vite mer til uka tenker jeg. Uansett lønner det seg å vente litt til AMD sin Threadripper har kommet ut også. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 (endret) Etter og ha lest kommentarer rundt her og linus / jaytwocent virker det ut som disse "kaby-lake-x" (x299) er et dårlig kjøp? Jeg har jo planer om et nytt bygg til tjaa høsten, men nå er jeg svært usikker pga. alt snakk om antall pci lanes, ikke gpu lenger, høyere TDP, ikke HT og x299 hovedkort med ny socket, alt blir dyrt. Hmm, jeg får vel holde hodet kald og vente å se. Alle CPU'ene for X299 har HT støtte unntatt 7640K (i5 modellen). Om det er et dårlig kjøp kommer an på flere ting det da, som hva du har fra før, hva du bruker maskina til, pris osv. Vi får vite mer til uka tenker jeg. Uansett lønner det seg å vente litt til AMD sin Threadripper har kommet ut også. Skjønner, jeg har 4770 fra før av. Skal bruke maskinen mest til spill, surfing, bilde redigering, web osv... ikke noe ala tung regnekraft, video redigering osv... Prisen vet jeg ikke, legger nok ut det jeg må ut for...men slår nok på trommen med et 1080 gpu og overklokking av cpu / gpu samt vannkjøling.(med mindre jeg skifter mening). Endret 9. juni 2017 av funkweb Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Skjønner, jeg har 4770 fra før av. Skal bruke maskinen mest til spill, surfing, bilde redigering, web osv... ikke noe ala tung regnekraft, video redigering osv... En 4.5 Ghz overklokk på din 4770K og et nytt skjermkort vil jeg si i første omgang. Burde holde til det bruket en stund til. Så sant du ikke har LYST på ny hardware da Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Kaby Lake-X er jo et ABSURD produkt - man betaler i dyre dommer for et hovedkort som langt overgår CPUen hva features angår. Hvis man er begrenset i budsjett til en slik CPU går man jo for en annen plattform Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 (endret) Skjønner, jeg har 4770 fra før av. Skal bruke maskinen mest til spill, surfing, bilde redigering, web osv... ikke noe ala tung regnekraft, video redigering osv... En 4.5 Ghz overklokk på din 4770K og et nytt skjermkort vil jeg si i første omgang. Burde holde til det bruket en stund til. Så sant du ikke har LYST på ny hardware da Ja si det, jeg har faktisk 4770 uten "k" :-( men men, jeg ha da brukt PC uten store problemer. Tenker det er på tide med ny maskin og ha denne gangen lyst til et mer "ekstrem" enn jeg ellers noengang har hatt. Så ja har lyst på ny hardware, den PC jeg har nå kommer nok til å brukes av andre som er på besøk, jeg er jo onkel til 3 barn og jeg ehm hater at de bruker mitt. Ikke bare derfor jeg vil ha ny PC ;P Edit: Hvordan blir Threadripper egentlig? Er det kun en prossesor eller ? Er disse noe å vurdere når man tenker på f.eks gaming / overklokking? Endret 9. juni 2017 av funkweb Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Edit: Hvordan blir Threadripper egentlig? Er det kun en prossesor eller ? Er disse noe å vurdere når man tenker på f.eks gaming / overklokking? Threadripper er AMD sitt svar på X299 og Skylake X fra Intel. Flere kjerner, 4-kanals minne, 64 PCI-E lanes mm. Topp modellen kommer med 16 kjerner, 32 tråder. 1 Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 (endret) Edit: Hvordan blir Threadripper egentlig? Er det kun en prossesor eller ? Er disse noe å vurdere når man tenker på f.eks gaming / overklokking? Threadripper er AMD sitt svar på X299 og Skylake X fra Intel. Flere kjerner, 4-kanals minne, 64 PCI-E lanes mm. Topp modellen kommer med 16 kjerner, 32 tråder. Det var jeg klar over, regner med de kommer også med mindre kjerner? et 16 kjerner er vel i overkant med tanke på gaming. Syns jeg så et sted noen nevnte 10, 14 kjerner også.. dunno om 6, 8 kjerner. Jeg har prøvd å forstå dette med PCI lanes, slik jeg forsto det... et eksempel: 7740X - 4 kjerner, 16 PCI lanes, no GPU, HT og 2 kanal minne. Dvs, om du kjører et skjermkort og hovedkortet støtter x16 PCIe så kan du gjøre det, men om du skal ta SLI med den prossesoren så må begge skjermkortene kjøre på x8 ?? Altså x8 + x8 = 16 total PCI lanes. Rett meg gjerne her om jeg tar feil. Endret 10. juni 2017 av funkweb Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Det var jeg klar over, regner med de kommer også med mindre kjerner? et 16 kjerner er vel i overkant med tanke på gaming. Syns jeg så et sted noen nevnte 10, 14 kjerner også.. dunno om 6, 8 kjerner. Jeg har prøvd å forstå dette med PCI lanes, slik jeg forsto det... et eksempel: 7740X - 4 kjerner, 16 PCI lanes, no GPU, HT og 2 kanal minne. Dvs, om du kjører et skjermkort og hovedkortet støtter x16 PCIe så kan du gjøre det, men om du skal ta SLI med den prossesoren så må begge skjermkortene kjøre på x8 ?? Altså x8 + x8 = 16 total PCI lanes. Rett meg gjerne her om jeg tar feil. Ja Threadripper kommer med 10, 12, 14 og 16 kjerner basert på det vi vet. Hørte noe om at på grunn av hvordan Ryzen sitt CCX oppsett er med flere kjerner, så er det 12 og 16 kjerne utgavene man bør velge. Angående Intel X299 og det med PCI-E lanes, så stemmer det at for de CPU'ene som har 28 og 16 lanes, så blir det 8x + 8x ved SLI. Skal du ha SLI og flere PCI-E kort, så gå for 10-kjerne i9 7900X. Skal du ha singel skjermkort, velg 7820X eller de under er mine tanker om det. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Ja Threadripper kommer med 10, 12, 14 og 16 kjerner basert på det vi vet. Hørte noe om at på grunn av hvordan Ryzen sitt CCX oppsett er med flere kjerner, så er det 12 og 16 kjerne utgavene man bør velge. Angående Intel X299 og det med PCI-E lanes, så stemmer det at for de CPU'ene som har 28 og 16 lanes, så blir det 8x + 8x ved SLI. Skal du ha SLI og flere PCI-E kort, så gå for 10-kjerne i9 7900X. Skal du ha singel skjermkort, velg 7820X eller de under er mine tanker om det. Interessant, jeg stusser litt angående 4-kanal og 2-kanal minne.. er det sant at ytelse forskjell ikke er så store som man skal ha det til? Hva er din mening rundt dette? Jeg ser du nevnte 7820X, så har du 7800X hvilke begge støtter 4-kanal minne. 7800X var min umiddelbart tanke, andre enn 7820X / 7800X syns jeg ikke gir enormt gevins(7740X) vs 7700K (Tror jeg), tiden vil vise antar jeg. Så.. jeg er fortsatt usikker på prosessorvalg til min neste bygg, men 7800X / 7820X ser interessant ut. Så er jeg jo spent på AMD's threadripper som du nevnte. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 (endret) Min lille teori, siden 2-kanals RAM skalerer veldig med hastighet (både hos AMD og Intel/særlig med SLI) og 4-kanals RAM ikke skalerer så mye på X99, er at 4-kanals er klart overlegent bare pga båndbredden alene. Dog høyere latency, men de resultatene vi ser i fra Ryzen feks er ikke-eksisterende på X99 etter 3000ish Så, tja Endret 11. juni 2017 av bshagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå