Gå til innhold

DV-redigering på bærbart

Anbefalte innlegg

Vurderer anskaffelse av noe bærbart, altså laptop i forbindelse med reiser og presentasjoner utenom studio. En slik sak må kunne håndtere Photoshop og Premiere på et sikkert vis - om det skal være noen vits. Min stasjoære har "muskler"........

Har bærbare maskiner disse forutsetningene innen rimelig prisklasse, altså under 10? Hører gjerne om andres erfaringer og evt. anbefalinger mht. merke/oppsett.

degas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører selv på en Zepto 4100 som er spritet opp litt. Photoshop er sulten på minne, og det er de fleste videoredigeringsverktøyer også. I tillegg er det jo greit å ha et bra skjermkort.

Ny bærbar under 10 000 som skal brukes til dette formålet tror jeg du vil slite med å finne, disse er mer beregnet på student/kontor bruk enn tunge oppgaver som video og redigering.

Jeg kjøpte en 200gb F/W disk (MAXTOR) i tillegg, og er kjempefornøyd m den. Spec'et opp pc'n med 1gb minne og 3d skjermkort på 64 mb så ble det sus i serken. Kjører nå også Liquid Edition, og husker såvidt tilbake til gamle dager med Studio8 og diverse mareritt rundt det..

Mvh A

Lenke til kommentar

Ah! Endelig noe!

Interessant innspill, og har snoket litt rundt. Har ikke vært klar over det gapet som tydeligvis er mellom bærbart og stasjonært, pris kontra ytelse. Selv kjører jeg Photoshop og Premiere Pro på en maskin med stor skjerm (22"), ASUS hovedkort socket A, AMD XP 2.8 og 1 GB DDR, ATI Radeon Atlantis 9600 Pro (eneste svake ledd?). To IDE-disker på 80 hver, samt en Maxtor extern disk 160 GB/7200. Den siste er veldig anvendelig over Firewire-porten. Samme gode erfaringer som du. Og det hele trekkes av XP. Alt er egentlig såre vel......

Pinnacle er for meg ikke noe alternativ. Studio 8 holdt på å drive meg til vanvidd, og Edition har jeg ikke fått meg til å like. Så veien er valgt.

Nå ser jeg at den bærbare du anvender, ligger på vel 15. Med liten og slapp disk og uten OS. Så kommer "oppspritingen" med bedre skjermkort, mer minne, større disk og det ene med det andre. Så her antar jeg vi fort passerer 20-25 med raske skritt? Faktisk: Sum kr. 20254,- eks. mva. (25114,- ink. mva.)

Kan gullet kjøpes for dyrt, mon tro?

Jøss!

degas

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

HØR NØYE ETTER!!!

Hvis det skal brukes til videoredigering IKKE KJØP BÆRBAR PC!!!

Gå heller opp i pris og kjøp en Mac. PC er generellt ustabilt til redigering, og på laptoper har jeg bare negative erfaringer.

Tydeligvis jobber Apple-laptoper raskere enn harddiskene i en vanlig laptop. Når jeg på min fujitsu-siemens amilio med alt det beste, skulle redigere film.... alt gikk bra til å begynne med, men så skulle den tilbake til kameraet, og da fikk jeg "underrun buffer" og filmen stoppet. har noe med at Hden er 5200 rpm.

hvis dataen kun skal brukes til redigering, gå for Mac. du betaler mer, men det er så utrolig mye mer du får for pengene. har noen prøvd å redigere med AVid i XP? haha! det er en skam! klikker hvert 5. min. 2000 er nesten glatt, men ingenting slår MacOS.

Håper dette var til hjelp.

Bobben

Lenke til kommentar

Jeg sitter nå på en acer travelmate 290. Den funker helt fint til videoredigering! Jeg med noen andre har lagd en reklamefilm for aktive foreldre som skal gå på tv2, og jeg har redigert filmen på denne pc-en.

Men en stasjoner er selvfølgelig raskere, til alt som er, men de fungerer fint med bærbar og.

Lenke til kommentar

Både min bærbare Inspiron 8200 og min gamle stasjonære med Athlon 1Ghz funker glimrende til videoredigering. Studio 8 er jo en dårlig spøk, det er ikke brukende til noe. Redigerer selv med Vegas, etter 2 måneder har jeg ikke hatt ett krasj. Kjempe program, men så koster det litt også da.

Lenke til kommentar

En bærbar til under 10 vil nok ha problemer.

Med en litt opp i pris vil det gå helt fint. :yes:

Til videoredigering er det hovedprosessor, og minne, som får kjørt seg.

Så skjermkortet funker helt fint, siden det er tilpasset skjermen som er på laptoppen.

Med Photoshop vil presentasjoner av ferdige bilder gå fint. Men om du skal jobbe fra "grunn" av vil nok en laptop bli irriterende i lengden.

Som regel er det de skjermkortene som er på vei ut, og har akkurat gått ut, til stasjonære som er det hoteste innen lapptopper. mao ikke mye å skryte av :no:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hadde tatt en titt på Powerbook G4 15" hadde jeg vært deg. Lagde nettopp en film hvor 3D animasjonene og diverse andre visuelle effekter ble gjort på en 2 år gammel Powerbook. En maskin med 866 Mhz 256 mb RAM og 40 GB harddisk for å være mer presis. Både Cinema 4D og Final Cut Pro gikk som en drøm.

Lenke til kommentar

Jeg har satset på bærbare til redigering av video. Jeg har ikke spart på RAMMEN og hardisken bør være intern, fort trøbbel med firewiredisker. Jeg har hatt redigering på ned til 700 MhZ, men det var på den tiden da det var raskt. Det gikk det óg. Det er ingen tvil om at Final Cut er stabilt, også på bærbare, men i dag redigerer jeg Edition og Avid Express på bærbare. Trenger du bærbar for å kunne produsere på veien, ja så kjøper du det, hvis ikke sparer du jo penger på å ha stasjonær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...