Gå til innhold

LO går inn for boikott av Israel


Israel-boikott  

65 stemmer

  1. 1. Støtter du boikott av Israel?

    • Ja
      16
    • Nei
      49


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den Israelske hæren leverer strøm, vann, og rundt 20,000 tonn med mat, medisiner og andre ting i året, og militæringeniører reparerer palestinsk kloakk og kommunikasjon. Palestinerne leverer bare rundt tusen tonn tilbake, hovedsakelig jordbruksprodukter.

Å boikotte Israel blir å boikotte palestinske bønder. Dersom Israel sluttet å gi 'free shit' til Gaza, ville hele Gaza dø av vannmangel i løpet av en uke eller to, eller bryte ned i lovløshet og sykdom i løpet av noen måneder.

Forøvrig forstår jeg ikke hva en norsk arbeidstagerorganisasjon har med dette å gjøre. Men det viser vel hvem LO er. Autoritære venstreekstreme.

Og sist men ikke minst, så er det for meg helt utrolig, at en så liten og ubetydelig drittkonflikt kan få så mye oppmerksomhet.

Endret av misanthrope
  • Liker 4
Lenke til kommentar

hekomo
Jeg har aldri sagt at det ikke var jøder i Israel/Palestina området fra før. Som jeg nevnte over var det 8,1% jøder i Palestina/Israel i 1918. Allerede den gang var en stor del av dette innvandrere. Hva er årsaken til dette? Se sitatet nederst.

Jeg er ikke overrasket over at Araber/muslimene stemte imot opprettelsen av et Israel som hovedsaklig av innbyggere opprinnelig fra vesten, både før og etter etableringen av Israel i 1948.

Opprettelsen av Israel er en sterk kandidat til det mest idiotiske som skjedde i forrige århundre.

Det beste hadde selvfølgelig vært om alle levde i fred og harmoni, men jeg skjønner godt sinnet til araberene.
Hadde ikke vært særlig blid selv om det kom folk fra hele verden og tok seg til rette i Norge.
 

Jødenes krav på Israel er bare religiøst motivert. Bare dette beviser idiotien i det hele.

Det er også dette sionismen bygger på. Religiøse tekster.

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jewish-claim-to-the-land-of-israel

 The Jewish people base their claim to the land of Israel on at least four premises: 1) God promised the land to the patriarch Abraham;  
Endret av PantZman
Lenke til kommentar

 

Først tok de land fra Palestinerene fordi de fikk tillatelse og støtte fra Storbritannia, Frankrike og Russland til å opprette Israel på landet som Palestinerene bodde på og hadde blitt lovet selvstyre over.

Nå roter du. Israel ble opprettet i områder med jødisk majoritet. Hvorfor skulle bare araberne få opprette egne stater, men ikke jødene? Holdningen din er direkte rasistisk.

 

Det var jødiske, kristne og muslimske palestinere, og palestinere flest er ikke arabere, men konvertitter til islam, med like mye genetisk fellesskap til jødene fra oldtiden som Askenasim-jødene fra Europa.

Det er vitterlig mer rasistisk å opprette en stat før jødene enn palestinerne, da palestinerne var mange folkeslag og kulturer.

 

Og i 1917 var det en majoritet palestinere i Palestina, selv om vesten og Russland bestemte seg for å skape Israel, og tillot immigrasjon til palestinernes land.

 

 

 

Så tok de land fra Palestinerene og fra arabiske stater fordi de er militært overlegne, da Palestinerene med hjelp fra arabere ville ta tilbake landet til Palestinerene.

Du glemte å nevne at Israel "tok land" fordi de ble angrepet og tvunget til å forsvare seg.

 

Hvorfor skulle palestinerne "ta tilbake" noe som helst? De fleste jødiske migrantene bosatte seg i områder der det ikke bodde noen fra før. Er det rasisme som gjør at du mener at araberne har krav på områder de aldri bodde på i utgangspunktet, bare fordi jødene hadde bosatt seg der og skapt vekst og velstand?

 

David Ben Gurion så noe sånt som

Jeg forstår hvorfor araberne er sinte: Det finnes ikke en Israelsk landsby hvor det ikke før fantes en palestinsk.

Det du sier er helt feil.

Jeg finner det nøyaktige sitatet i kveld.

 

 

 

Arabere gikk derfor til angrep på Israel, grunnet sviket sviket til vesten og det de mente var en illegitim opprettelse av en jødisk stat av innvandrede fremmedkulturelle europeiske jøder, i den hensikt å vinne tilbake land som historisk har tilført folket som bodde i området de siste par tusen år, nå -- etter det Osmanske Rikets fall kjent som Palestinere.

Det hadde alltid bodd jøder i Palestina. De var der lenge før araberne invaderte fra den arabiske halvøy.

Og mange av dem konverterte til Islam.

Er de ikke etterkommerne av de samme jødene lengre, om deres forfedre skiftet tro?

 

Og de europeiske jødene hadde en kulturell, historisk, religiøs og biologisk tilknytning til Palestina og jødene der.

Men ikke like sterk som palestinerne sin.

Jødene bodde i Europa i over tusen år, og de færreste tok seg en europeisk ektefelle, fordi jødisk kultur - i motsetning til meg - er rasistisk.

 

Bare mennesker med jødisk mor kan kalle seg jøde:

Jødedom er en etnisitet og religion, i ett.

 

 

Personlig mener jeg at Israel aldri skulle blitt opprettet:

Det var ingen grunn til å forvise Palestinere -- som hadde røtter i området som går tusener av år tilbake, og har genetiske spor fra jødene som bodde i området for mange tusen år siden pluss spor av arabisk innvandring -- for å gi plass til Askenaser-jødene som har bodd i Europa og Russland de siste tusen år.

https://no.wikipedia.org/wiki/Askenaser

Dette er rasisme.

 

Nei?

Er det rasisme å IKKE diskriminere på bakgrunn av etnisitet?

 

 

 

1: Palestinerene ble LOVET råderett over det Palestinske Mandat i 1915.

Det er uomtvistelig

Jødene ble lovet en egen stat der. Hvorfor skal man holde løftet overfor rasistiske arabere, men ikke for en liten gruppe forfulgte jøder?

 

Seriøst.

Hvis Russland lover araberne halve Norge, er det greit for deg om de får det?

Det er akkurat det samme.

Kultur og religion betyr ikke at man har noen rett på landområder ens slektslinje ikke har kontrollert på 2000 år.

 

 

3: Den jødiske innvandringen til Palestina -- hovedsakelig jøder som hadde bodd i Europa og Russland i tusen år -- var ekstremt krenkende mot menneskene som bodde i området og som var lovet selvstyre over regionen:

Tenk deg om EU, Russland og USA bestemte at Norge skal bli Kurderene sitt nye hjem, og at alle nordmenn må flytte fra Sørlandet og Østlandet for å gi plass til kurderene fra midtøsten sånn at de kan bli en majoritet i det vi regner som vårt land -- og at de begrunner vedtaket med:

"Fordi Russland vant over Norge i krig i 2020, og oppløste landet Norge, så har ikke Nordmenn noen rett på sør- eller østlandet fordi sør- og østlandet ikke er et eget land. Bare glem at folket i Norge ble lovet selvstyre som en del av betingelsene for fred og samarbeid; det var løgn."

Elendig sammenligning. Norge er allerede en selvstendig og enhetlig stat. Palestina har aldri vært i nærheten av å være det engang. Dessuten har kurderne i motsetning til de europeiske jødene ingen kulturell, historisk, religiøs eller biologisk tilknytning til Norge.

 

Jeg er uenig i at ens religion, genetikk eller kultur gir en person rett på land som de ikke har hatt eierskap i på tusener av år.

 

Men jeg får bruke et annet eksempel:

Afrika er menneskehetens krybbe.

Har vi Europeere rett til å fordrive mennesker i Afrika for å bygge et land basert på vår herkomst, tusener av år etter at vi flyttet ut?

 

 

 

Da Israel vant krigen(e) mot araberene og Palestinerene okkuperte de områder ut over landegrensene som var gitt dem -- noe som oppleves som enda en, og en konstant, fornærmelse mot Palestinerene og araberene.

Ja, rasismen er sterk blant araberne. Men hadde ikke araberne angrepet Israel så hadde de ikke tvunget Israel til å ty til okkupasjon i selvforsvar.

 

Hvis ikke eieren av tomten angrep husokkupanten, så ville ikke husokkupanten måttet sette opp høyere gjerder rundt tomten?

 

Opprettelsen av Israel, på felles muslimsk, jødisk og kristent land var rasistisk.

På samme måte som godt integrerte muslimer i Norge ikke nødvendigvis støtter storstilt innvandring av arabisk-kulturelle muslimer, støttet mange av de palestinske jødene IKKE innvandringen fra de mer sekulære europeiske jødene, og ville heller vært en del av Palestina enn Israel.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

193 mot 117 stemmer gikk inn for at LO ønsker at Norge skal jobbe for en internasjonal økonomisk, kulturell og akademisk boikott av Israel.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/lo/lo-vil-boikotte-israel/a/23996659/

 

LO-kongressen går i mot sin egen leder og Jonas Gahr Støre, så det spørs vel om dette blir satt ut i live.

 

Jeg er veldig for dette forslaget. Israel behandler palestinerne verre enn udyr, og tiden er overmoden for at denne terrorstaten får smake siviliserte menneskers vrede.

Virker ikke som om du forstå alvoret i hva som ble vedtatt. Om det hadde blitt satt ut i livet kunne du vinket farvel til alle pacer og mobiler som tross alt blir produsert helt eller delvis i Israel, om du trengte helsehjelp ville du heller ikke fått det, for det medisinske utstyret produseres også i Israel. Et vedtak om å stanse importen fra okkuperte områder ville vært en helt annen sak, men dette vedtaket er ikke noe annet enn jødehat fra raddisene på ytre-venstre. Trøsten er nå i det minste at det aldri vil bli utført, for LO's ledelse ønsker det ikke, i likhet med et stort flertall på Stortinget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

hekomo

Jeg har aldri sagt at det ikke var jøder i Israel/Palestina området fra før. Som jeg nevnte over var det 8,1% jøder i Palestina/Israel i 1918. Allerede den gang var en stor del av dette innvandrere. Hva er årsaken til dette? Se sitatet nederst.

Sitatet ditt er tull og tøys. De jødiske migrantbølgene hang sammen med rent sekulære årsaker, som forfølgelse i ulike deler av verden. Zionistbevegelsen som sto bak opprettelsen var også sekulær som allerede nevnt.

 

Jeg er ikke overrasket over at Araber/muslimene stemte imot opprettelsen av et Israel som hovedsaklig av innbyggere opprinnelig fra vesten, både før og etter etableringen av Israel i 1948.

Opprettelsen av Israel er en sterk kandidat til det mest idiotiske som skjedde i forrige århundre.

Alternativet var å overlate jødene i arabernes vold, og Holocaust del 2.

 

Det beste hadde selvfølgelig vært om alle levde i fred og harmoni, men jeg skjønner godt sinnet til araberene.

Hadde ikke vært særlig blid selv om det kom folk fra hele verden og tok seg til rette i Norge.

Problemet er at det meste av Palestina stort sett var folketomt. Det var vel langt under en million innbyggere da den jødiske innvandringen startet. Det var heller ingen selvstendig stat der, så sammenligningen med Norge er irrelevant.

 

Jødenes krav på Israel er bare religiøst motivert. Bare dette beviser idiotien i det hele.

Det er også dette sionismen bygger på. Religiøse tekster.

 

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jewish-claim-to-the-land-of-israel

 The Jewish people base their claim to the land of Israel on at least four premises: 1) God promised the land to the patriarch Abraham;

 

Det er altså feil. Du burde sette deg litt inn i saken før du kommer med tøysete påstander. I og med at en stor og viktig del av zionistbevegelsen var sosialister og ateister, så kan deres motiver umulig ha vært religiøse. Og det var nettopp sekulære årsaker som gjorde at man så for seg en jødisk stat i Palestina: Et samlet jødisk folk i en jødisk stat som kunne leve i trygghet og med muligheten til å forsvare seg mot angripere og hindre forfølgelse og undertrykking.

Lenke til kommentar

Det var jødiske, kristne og muslimske palestinere, og palestinere flest er ikke arabere, men konvertitter til islam, med like mye genetisk fellesskap til jødene fra oldtiden som Askenasim-jødene fra Europa.

Det er vitterlig mer rasistisk å opprette en stat før jødene enn palestinerne, da palestinerne var mange folkeslag og kulturer.

Nei, det ikke mer rasistisk å gi jødene en egen stat enn å gi araberne eller andre en egen stat.

 

Og i 1917 var det en majoritet palestinere i Palestina, selv om vesten og Russland bestemte seg for å skape Israel, og tillot immigrasjon til palestinernes land.

Det er irrelevant hvem som var en majoritet hvor i 1917. Spørsmålet er hvem som var i majoritet hvor da området skulle deles opp. Jødene var majoritetsbefolkning i området som ble satt av til Israel.

 

 

Du glemte å nevne at Israel "tok land" fordi de ble angrepet og tvunget til å forsvare seg.

 

Hvorfor skulle palestinerne "ta tilbake" noe som helst? De fleste jødiske migrantene bosatte seg i områder der det ikke bodde noen fra før. Er det rasisme som gjør at du mener at araberne har krav på områder de aldri bodde på i utgangspunktet, bare fordi jødene hadde bosatt seg der og skapt vekst og velstand?

David Ben Gurion så noe sånt som

Jeg forstår hvorfor araberne er sinte: Det finnes ikke en Israelsk landsby hvor det ikke før fantes en palestinsk.

Det du sier er helt feil.

Jeg finner det nøyaktige sitatet i kveld.

 

Løsrevne sitater er irrelevante. At jødene slo seg ned i tomme områder er et historisk faktum.

 

 

Det hadde alltid bodd jøder i Palestina. De var der lenge før araberne invaderte fra den arabiske halvøy.

Og mange av dem konverterte til Islam.

Er de ikke etterkommerne av de samme jødene lengre, om deres forfedre skiftet tro?

 

De er ikke jøder, og tilhører ikke den etniske gruppen "jøder". De hater også jøder, som kjent.

 

 

Og de europeiske jødene hadde en kulturell, historisk, religiøs og biologisk tilknytning til Palestina og jødene der.

Men ikke like sterk som palestinerne sin.

 

For det første er det feil (det var mange arabiske immigranter i Palestina), og for det andre er det irrelevant. Jødene tok i bruk områder som var ubebygget, eller kjøpte opp eiendommer fra andre.

 

Jødedom er en etnisitet og religion, i ett.

Feil. En stor andel av jøder i Israel er sekulære/ikke-religiøse. Det er bare du som prøver å rettferdiggjøre rasismen din.

 

 

 

Personlig mener jeg at Israel aldri skulle blitt opprettet:

Det var ingen grunn til å forvise Palestinere -- som hadde røtter i området som går tusener av år tilbake, og har genetiske spor fra jødene som bodde i området for mange tusen år siden pluss spor av arabisk innvandring -- for å gi plass til Askenaser-jødene som har bodd i Europa og Russland de siste tusen år.

https://no.wikipedia.org/wiki/Askenaser

Dette er rasisme.

 

Nei?

Er det rasisme å IKKE diskriminere på bakgrunn av etnisitet?

 

Det er rasisme å mene at alle andre enn jøder skal få danne sin egen stat.

 

 

Jødene ble lovet en egen stat der. Hvorfor skal man holde løftet overfor rasistiske arabere, men ikke for en liten gruppe forfulgte jøder?

Seriøst.

Hvis Russland lover araberne halve Norge, er det greit for deg om de får det?

Det er akkurat det samme.

Kultur og religion betyr ikke at man har noen rett på landområder ens slektslinje ikke har kontrollert på 2000 år.

 

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet?

 

Russland administrerer ikke Norge, og Norge er en selvstendig stat. Palestina var aldri det.

 

Kultur og religion betyr ikke at man har rett på konkrete landområder, men det forklarer hvorfor jødene dro til Palestina. Jødene der hadde rett på landområdene de opparbeidet eller kjøpte.

 

Du må kutte ut de tåpelige sammenligningene dine. De viser bare hvor lite kunnskap du har om emnet.

 

 

Elendig sammenligning. Norge er allerede en selvstendig og enhetlig stat. Palestina har aldri vært i nærheten av å være det engang. Dessuten har kurderne i motsetning til de europeiske jødene ingen kulturell, historisk, religiøs eller biologisk tilknytning til Norge.

Jeg er uenig i at ens religion, genetikk eller kultur gir en person rett på land som de ikke har hatt eierskap i på tusener av år.

 

Det har jeg heller aldri sagt. Tilknytningen til området er grunnen til at de dro dit. Palestina var altså ikke noe tilfeldig valg. Når de først var der hadde de like stor rett som de arabiske immigrantene til å bo der, og til å etter hvert opprette sin egen stat.

 

Men jeg får bruke et annet eksempel:

Afrika er menneskehetens krybbe.

Har vi Europeere rett til å fordrive mennesker i Afrika for å bygge et land basert på vår herkomst, tusener av år etter at vi flyttet ut?

Igjen en elendig sammenligning. Vil de ingen ende ta?

 

 

 

Da Israel vant krigen(e) mot araberene og Palestinerene okkuperte de områder ut over landegrensene som var gitt dem -- noe som oppleves som enda en, og en konstant, fornærmelse mot Palestinerene og araberene.

Ja, rasismen er sterk blant araberne. Men hadde ikke araberne angrepet Israel så hadde de ikke tvunget Israel til å ty til okkupasjon i selvforsvar.

 

Hvis ikke eieren av tomten angrep husokkupanten, så ville ikke husokkupanten måttet sette opp høyere gjerder rundt tomten?

 

Dette er enda et eksempel på rasismen din: Du har en rasistisk holdning der jøder ikke legitimt kan eie land.

 

Opprettelsen av Israel, på felles muslimsk, jødisk og kristent land var rasistisk.

Nei, for Israel utgjorde en forsvinnende liten andel av Palestina-mandatet. Araberne fikk enormt store områder helt for seg selv.

 

På samme måte som godt integrerte muslimer i Norge ikke nødvendigvis støtter storstilt innvandring av arabisk-kulturelle muslimer, støttet mange av de palestinske jødene IKKE innvandringen fra de mer sekulære europeiske jødene, og ville heller vært en del av Palestina enn Israel.

Så nå innrømmer du endelig at migrasjonen var sekulært begrunnet? En god begynnelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
 

 

Du glemte å nevne at Israel "tok land" fordi de ble angrepet og tvunget til å forsvare seg.

 

Hvorfor skulle palestinerne "ta tilbake" noe som helst? De fleste jødiske migrantene bosatte seg i områder der det ikke bodde noen fra før. Er det rasisme som gjør at du mener at araberne har krav på områder de aldri bodde på i utgangspunktet, bare fordi jødene hadde bosatt seg der og skapt vekst og velstand?

David Ben Gurion så noe sånt som

Jeg forstår hvorfor araberne er sinte: Det finnes ikke en Israelsk landsby hvor det ikke før fantes en palestinsk.

Det du sier er helt feil.

Jeg finner det nøyaktige sitatet i kveld.

 

Løsrevne sitater er irrelevante. At jødene slo seg ned i tomme områder er et historisk faktum.

 

 

 

Det er regelrett løgn.

"A land without a people for a people without a land"

 

Liste over byer og landsbyer som ble renset for palestinere:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Arab_towns_and_villages_depopulated_during_the_1948_Palestinian_exodus

 

Hint: Det var hundrevis av byer og landsbyer.

 

Og grunnene til at Araberene måtte flykte var:

 

In the 1980s Israel and United Kingdom opened up part of their archives for investigation by historians. This favored a more critical and factual analysis of the 1948 events. As a result more detailed and comprehensive description of the Palestinian exodus was published, notably Morris' The Birth of the Palestinian Refugee Problem.[5] Morris distinguishes four waves of refugees, the second, third and fourth of them coinciding with Israeli military offensives, when Arab Palestinians fled the fighting, were frightened away, or were expelled.

A document produced by the Israeli Defence Forces Intelligence Service entitled "The Emigration of the Arabs of Palestine in the Period 1/12/1947 – 1/6/1948" was dated 30 June 1948 and became widely known around 1985.

The document details 11 factors which caused the exodus, and lists them "in order of importance":

  1. Direct, hostile Jewish [ Haganah/IDF ] operations against Arab settlements.
  2. The effect of our [Haganah/IDF] hostile operations against nearby [Arab] settlements... (... especially the fall of large neighbouring centers).
  3. Operation of [Jewish] dissidents [ Irgun Tzvai Leumi and Lohamei Herut Yisrael]
  4. Orders and decrees by Arab institutions and gangs [irregulars].
  5. Jewish whispering operations [psychological warfare], aimed at frightening away Arab inhabitants.
  6. Ultimate expulsion orders [by Jewish forces]
  7. Fear of Jewish [retaliatory] response [following] major Arab attack on Jews.
  8. The appearance of gangs [irregular Arab forces] and non-local fighters in the vicinity of a village.
  9. Fear of Arab invasion and its consequences [mainly near the borders].
  10. Isolated Arab villages in purely [predominantly] Jewish areas.
  11. Various local factors and general fear of the future.[6]

"In the past two decades, following the powerful reverberations (concerning the cause of the Nakba) triggered by the publication of books written by those dubbed the “New Historians,” the Israeli archives revoked access to much of the explosive material. Archived Israeli documents that reported the expulsion of Palestinians, massacres or rapes perpetrated by Israeli soldiers, along with other events considered embarrassing by the establishment, were reclassified as “top secret.”[7]

 

 

 

De flyttet IKKE frivillig, i følge Israels egne kilder.

 

En tilfeldig landsby:

https://en.wikipedia.org/wiki/Awlam

 

In the 1922 census of PalestineUlam had a population of 496; 487 Muslims, 8 Jews and 1 Christian,[11] where the one Christian was of the Orthodox faith.[12] The population had increased to 555 in the 1931 census, all Muslims, in a total of 139 houses.[13] The villagers cultivated grain, figs, grapes, and pomegranates. They drew their drinking and domestic water from six different springs.[4]

By 1945, the village population was 720, and the total land area was 18,546 dunums of land.[2] 360 dunams were irrigated or used for orchards, 11,139 used for cereals,[14] while 28 dunams were classified as built-up (urban) land.[15]

 

Det var dyrket land og en landsby med over syv hundre innbyggere.

 

ALLE de flere hundre palestinske landsbyene har en lignende historier, og alle er dokumenterte steder -- mange med historisk verdi.

 

Det er rasisme å mene at alle andre enn jøder skal få danne sin egen stat.

 

Det er rasisme å si at jødene skal få denne en egen stat, per definisjon, fordi man diskriminerer etter rase når man skiller ut jødene med statsborgerskap i Russland, diverse Europeiske land og USA  fra resten av populasjonen i disse nasjonene fordi mennesker av denne spesifikke etnisiteten skal få særrettigheter på et land -- som for øvrig andre mennesker hadde rett på:

Menneskene som dyrket landet.

Slik som menneskene som dyrket landsbyene nevnt over.

 

For referanse: Jeg er motsander av Islamsk Stat.

Ideelt sett skal Ingen stater skal være arabiske, jødiske, ariske, asiatiske eller afrikanske;

Hver stat skal tilhøre folket som bor der, slik som Palestina skulle tilhørt Palestinerene.

Som hadde 8% jøder.

For øvrig så er ikke muslimer spesielt rasistiske; de aksepterer konvertitter.

Palestinere flest var ikke arabere, genetisk.

De er etterkommerene av blant annet jødene, konvertert til Islam.

Kilde:

http://www.haaretz.com/israel-news/science/1.681385

 

 

 

 

Det er irrelevant hvem som var en majoritet hvor i 1917. Spørsmålet er hvem som var i majoritet hvor da området skulle deles opp. Jødene var majoritetsbefolkning i området som ble satt av til Israel.

 

Hvem var det som tillot innvandring av fremmedkulturelle Europeere til Palestina?

Palestinerene som hadde krav på området -- eller noen andre?

 

Det er svært relevant om menneskene som bodde der hadde noen rett til å bo der.

 

Dessuten er det fremdeles feil:

Det bodde over en million palestinere i Israel før Israel ble opprettet, mot en halv million jøder.

...

 

Jeg tror ikke det er noen vits å diskutere lengre enn dette:

Du tar feil, i følge deklassifiserte Israelske militære kilder og genetiske analyser.

 

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem hater ikke Israel, de fa****

Jeg er Palestiner, og bor i Norge nå pga de dri**** som kastet meg ut av landet mitt!

Palestina er mye finere og bedre enn Norge, men pga krig må jeg flykte fra mitt eget hjemmeland!

Wooow, og noen støtter fortsatt Israel hehe "go to hell".

jeg kommer tilbake til mitt fine hjemmland!  :wee:

Lenke til kommentar

 

 

 

Du glemte å nevne at Israel "tok land" fordi de ble angrepet og tvunget til å forsvare seg.

 

Hvorfor skulle palestinerne "ta tilbake" noe som helst? De fleste jødiske migrantene bosatte seg i områder der det ikke bodde noen fra før. Er det rasisme som gjør at du mener at araberne har krav på områder de aldri bodde på i utgangspunktet, bare fordi jødene hadde bosatt seg der og skapt vekst og velstand?

David Ben Gurion så noe sånt som

Jeg forstår hvorfor araberne er sinte: Det finnes ikke en Israelsk landsby hvor det ikke før fantes en palestinsk.

Det du sier er helt feil.

Jeg finner det nøyaktige sitatet i kveld.

 

Løsrevne sitater er irrelevante. At jødene slo seg ned i tomme områder er et historisk faktum.

 

 

 

Det er regelrett løgn.

"A land without a people for a people without a land"

 

Liste over byer og landsbyer som ble renset for palestinere:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Arab_towns_and_villages_depopulated_during_the_1948_Palestinian_exodus

 

Hint: Det var hundrevis av byer og landsbyer.

 

Og grunnene til at Araberene måtte flykte var:

 

In the 1980s Israel and United Kingdom opened up part of their archives for investigation by historians. This favored a more critical and factual analysis of the 1948 events. As a result more detailed and comprehensive description of the Palestinian exodus was published, notably Morris' The Birth of the Palestinian Refugee Problem.[5] Morris distinguishes four waves of refugees, the second, third and fourth of them coinciding with Israeli military offensives, when Arab Palestinians fled the fighting, were frightened away, or were expelled.

A document produced by the Israeli Defence Forces Intelligence Service entitled "The Emigration of the Arabs of Palestine in the Period 1/12/1947 – 1/6/1948" was dated 30 June 1948 and became widely known around 1985.

The document details 11 factors which caused the exodus, and lists them "in order of importance":

  1. Direct, hostile Jewish [ Haganah/IDF ] operations against Arab settlements.
  2. The effect of our [Haganah/IDF] hostile operations against nearby [Arab] settlements... (... especially the fall of large neighbouring centers).
  3. Operation of [Jewish] dissidents [ Irgun Tzvai Leumi and Lohamei Herut Yisrael]
  4. Orders and decrees by Arab institutions and gangs [irregulars].
  5. Jewish whispering operations [psychological warfare], aimed at frightening away Arab inhabitants.
  6. Ultimate expulsion orders [by Jewish forces]
  7. Fear of Jewish [retaliatory] response [following] major Arab attack on Jews.
  8. The appearance of gangs [irregular Arab forces] and non-local fighters in the vicinity of a village.
  9. Fear of Arab invasion and its consequences [mainly near the borders].
  10. Isolated Arab villages in purely [predominantly] Jewish areas.
  11. Various local factors and general fear of the future.[6]

"In the past two decades, following the powerful reverberations (concerning the cause of the Nakba) triggered by the publication of books written by those dubbed the “New Historians,” the Israeli archives revoked access to much of the explosive material. Archived Israeli documents that reported the expulsion of Palestinians, massacres or rapes perpetrated by Israeli soldiers, along with other events considered embarrassing by the establishment, were reclassified as “top secret.”[7]

 

 

 

De flyttet IKKE frivillig, i følge Israels egne kilder.

 

En tilfeldig landsby:

https://en.wikipedia.org/wiki/Awlam

 

In the 1922 census of PalestineUlam had a population of 496; 487 Muslims, 8 Jews and 1 Christian,[11] where the one Christian was of the Orthodox faith.[12] The population had increased to 555 in the 1931 census, all Muslims, in a total of 139 houses.[13] The villagers cultivated grain, figs, grapes, and pomegranates. They drew their drinking and domestic water from six different springs.[4]

By 1945, the village population was 720, and the total land area was 18,546 dunums of land.[2] 360 dunams were irrigated or used for orchards, 11,139 used for cereals,[14] while 28 dunams were classified as built-up (urban) land.[15]

 

Det var dyrket land og en landsby med over syv hundre innbyggere.

 

ALLE de flere hundre palestinske landsbyene har en lignende historier, og alle er dokumenterte steder -- mange med historisk verdi.

 

Det er rasisme å mene at alle andre enn jøder skal få danne sin egen stat.

 

Det er rasisme å si at jødene skal få denne en egen stat, per definisjon, fordi man diskriminerer etter rase når man skiller ut jødene med statsborgerskap i Russland, diverse Europeiske land og USA  fra resten av populasjonen i disse nasjonene fordi mennesker av denne spesifikke etnisiteten skal få særrettigheter på et land -- som for øvrig andre mennesker hadde rett på:

Menneskene som dyrket landet.

Slik som menneskene som dyrket landsbyene nevnt over.

 

For referanse: Jeg er motsander av Islamsk Stat.

Ideelt sett skal Ingen stater skal være arabiske, jødiske, ariske, asiatiske eller afrikanske;

Hver stat skal tilhøre folket som bor der, slik som Palestina skulle tilhørt Palestinerene.

Som hadde 8% jøder.

For øvrig så er ikke muslimer spesielt rasistiske; de aksepterer konvertitter.

Palestinere flest var ikke arabere, genetisk.

De er etterkommerene av blant annet jødene, konvertert til Islam.

Kilde:

http://www.haaretz.com/israel-news/science/1.681385

 

 

 

 

Det er irrelevant hvem som var en majoritet hvor i 1917. Spørsmålet er hvem som var i majoritet hvor da området skulle deles opp. Jødene var majoritetsbefolkning i området som ble satt av til Israel.

 

Hvem var det som tillot innvandring av fremmedkulturelle Europeere til Palestina?

Palestinerene som hadde krav på området -- eller noen andre?

 

Det er svært relevant om menneskene som bodde der hadde noen rett til å bo der.

 

Dessuten er det fremdeles feil:

Det bodde over en million palestinere i Israel før Israel ble opprettet, mot en halv million jøder.

...

 

Jeg tror ikke det er noen vits å diskutere lengre enn dette:

Du tar feil, i følge deklassifiserte Israelske militære kilder og genetiske analyser.

 

 

 

Bro tusen takk at du forstår!

Noen tror at Israel vil ha "fred" med oss Palestinere, men det er bar løgn!

Lenke til kommentar

Skal alltid mases om jødehat, 2 vedenskrig og urgamle landegrenser her på forumet. problemet er jo staten Israel som den står i dag, som okkupant, dreper mye barn osv resten kan dere. er jo på grei linje i undertrykkelse som de fleste radikale stater i dag.

Helt sant!

Jeg er fra Gaza, og jeg har mange fra familien min som døde foran øyne mine.  :confused:  :dontgetit:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De flyttet IKKE frivillig, i følge Israels egne kilder.

 

En tilfeldig landsby:

https://en.wikipedia.org/wiki/Awlam

 

In the 1922 census of PalestineUlam had a population of 496; 487 Muslims, 8 Jews and 1 Christian,%5B11%5D where the one Christian was of the Orthodox faith.%5B12%5D The population had increased to 555 in the 1931 census, all Muslims, in a total of 139 houses.%5B13%5D The villagers cultivated grain, figs, grapes, and pomegranates. They drew their drinking and domestic water from six different springs.%5B4%5D

By 1945, the village population was 720, and the total land area was 18,546 dunums of land.%5B2%5D 360 dunams were irrigated or used for orchards, 11,139 used for cereals,%5B14%5D while 28 dunams were classified as built-up (urban) land.%5B15%5D

 

 

Du glemte den siste linjen i det sitatet ...

 

During the 1948 Arab-Israeli War, Awlam's villagers were ordered to leave on April 6, 1948, by the Arab Higher Committee who feared they might aid "Zionist forces". But the Haganah states that its Golani Brigade entered the village on May 12, and the inhabitants fled upon their arrival.

For ordens skyld er The Arab Higher Committee den arabiske ledelsen under det britiske mandatet, og det var altså disse som beordret beboerne om å dra ?

Lenke til kommentar

Jeg er fra Gaza, og jeg har mange fra familien min som døde foran øyne mine.  :confused:  :dontgetit:

 

Det er jo leit, å jeg har stor sympati for din personlige tragedie, men jeg har absolutt ingen sympati for et folk som får selvstyre over landet de bor på, og så velger inn en terrororganisasjon som ledere, å fortsetter å provosere.

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De flyttet IKKE frivillig, i følge Israels egne kilder.

 

En tilfeldig landsby:

https://en.wikipedia.org/wiki/Awlam

 

In the 1922 census of Palestine, Ulam had a population of 496; 487 Muslims, 8 Jews and 1 Christian,%5B11%5D where the one Christian was of the Orthodox faith.%5B12%5D The population had increased to 555 in the 1931 census, all Muslims, in a total of 139 houses.%5B13%5D The villagers cultivated grain, figs, grapes, and pomegranates. They drew their drinking and domestic water from six different springs.%5B4%5D

By 1945, the village population was 720, and the total land area was 18,546 dunums of land.%5B2%5D 360 dunams were irrigated or used for orchards, 11,139 used for cereals,%5B14%5D while 28 dunams were classified as built-up (urban) land.%5B15%5D

Du glemte den siste linjen i det sitatet ...

During the 1948 Arab-Israeli War, Awlam's villagers were ordered to leave on April 6, 1948, by the Arab Higher Committee who feared they might aid "Zionist forces". But the Haganah states that its Golani Brigade entered the village on May 12, and the inhabitants fled upon their arrival.

For ordens skyld er The Arab Higher Committee den arabiske ledelsen under det britiske mandatet, og det var altså disse som beordret beboerne om å dra ?
Les kilden om de deklassifiserte israelske dokumentene, om hovedgrunnene til palestinsk avbefolkning, i samme innlegg.

De fleste palestinere flyktet fra væpnede israelske styrker, eller på grunn av at nabolandsbyer ble erobret.

 

Det var en grunn til at jeg ikke siterte det siste avsnittet:

De deklassifiserte dokumentene forteller oss at hovedgrunnen til palestinsk avfolkning var israelsk militære.

 

In the 1980s Israel and United Kingdom opened up part of their archives for investigation by historians. This favored a more critical and factual analysis of the 1948 events. As a result more detailed and comprehensive description of the Palestinian exodus was published, notably Morris' The Birth of the Palestinian Refugee Problem.[5] Morris distinguishes four waves of refugees, the second, third and fourth of them coinciding with Israeli military offensives, when Arab Palestinians fled the fighting, were frightened away, or were expelled.

A document produced by the Israeli Defence Forces Intelligence Service entitled "The Emigration of the Arabs of Palestine in the Period 1/12/1947 – 1/6/1948" was dated 30 June 1948 and became widely known around 1985.

The document details 11 factors which caused the exodus, and lists them "in order of importance":

Direct, hostile Jewish [ Haganah/IDF ] operations against Arab settlements.

The effect of our [Haganah/IDF] hostile operations against nearby [Arab] settlements... (... especially the fall of large neighbouring centers).

Operation of [Jewish] dissidents [ Irgun Tzvai Leumi and Lohamei Herut Yisrael]

Orders and decrees by Arab institutions and gangs [irregulars].

Jewish whispering operations [psychological warfare], aimed at frightening away Arab inhabitants.

Ultimate expulsion orders [by Jewish forces]

Fear of Jewish [retaliatory] response [following] major Arab attack on Jews.

The appearance of gangs [irregular Arab forces] and non-local fighters in the vicinity of a village.

Fear of Arab invasion and its consequences [mainly near the borders].

Isolated Arab villages in purely [predominantly] Jewish areas.

Various local factors and general fear of the future.[6]

"In the past two decades, following the powerful reverberations (concerning the cause of the Nakba) triggered by the publication of books written by those dubbed the “New Historians,” the Israeli archives revoked access to much of the explosive material. Archived Israeli documents that reported the expulsion of Palestinians, massacres or rapes perpetrated by Israeli soldiers, along with other events considered embarrassing by the establishment, were reclassified as “top secret.”[7]

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

 

Jeg er fra Gaza, og jeg har mange fra familien min som døde foran øyne mine.  :confused:  :dontgetit:

 

Det er jo leit, å jeg har stor sympati for din personlige tragedie, men jeg har absolutt ingen sympati for et folk som får selvstyre over landet de bor på, og så velger inn en terrororganisasjon som ledere, å fortsetter å provosere.

 

 

Du mener Israel, som har hatt minst tre tidligere terrorister som statsministere?

Lenke til kommentar

Du mener Israel, som har hatt minst tre tidligere terrorister som statsministere?

 

Dersom det var noen tvil, så mente jeg altså terrororganisasjonen Hamas.

 

 

 

De deklassifiserte dokumentene forteller oss at hovedgrunnen til palestinsk avfolkning var israelsk militære.

 

Hvem skulle trodd det.

 

De færreste, ettersom det nå er rundt 7 millioner "palestinere", mot rundt 700 000 i 1948.

 

Befolkningsveksten i de "okkuperte" områdene har vært enorm, slik at enten fødes det fantastisk mange barn i disse områdene, eller så har det kommet mange "palestinere" (les : arabere) fra andre arabiske land de siste tiårene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

De deklassifiserte dokumentene forteller oss at hovedgrunnen til palestinsk avfolkning var israelsk militære.

 

Hvem skulle trodd det.

 

De færreste, ettersom det nå er rundt 7 millioner "palestinere", mot rundt 700 000 i 1948.

 

Befolkningsveksten i de "okkuperte" områdene har vært enorm, slik at enten fødes det fantastisk mange barn i disse områdene, eller så har det kommet mange "palestinere" (les : arabere) fra andre arabiske land de siste tiårene.

 

Men vi snakker om når Israel truet palestinere til å forlate palestinske byer og landsbyer i det som skulle bli til ISRAEL -- ikke i nåværende Palestina.

 

Awlam, for eksempel, er nå en del av Israel, femten kilometer sør for Tiberias.

 

Palestinerene har selvsagt all rett til å selv bestemme over innvandring til eget land.

Noe de ble nektet å bestemme over da Britene okkuperte landet deres.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De færreste, ettersom det nå er rundt 7 millioner "palestinere", mot rundt 700 000 i 1948.

 

 

Befolkningsveksten i de "okkuperte" områdene har vært enorm, slik at enten fødes det fantastisk mange barn i disse områdene, eller så har det kommet mange "palestinere" (les : arabere) fra andre arabiske land de siste tiårene.

 

Befolkningsveksten i hele verden siden 1948 har vært enorm. Hva så? For et tullete argument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...