Maxflax Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Heisann!Sitter å arbeider verdivurdering av selskap til bacheloren min, og skal i den sammenheng finne EV og EK. Jeg sliter veldig med å forstå fremgangsmåten her, og håper noen kloke hoder kan hjelpe meg litt. Slik jeg har forstått det skal man finne sammenlignbare selskap og benytte nøkkeltall derifra for å regne ut en verdi? Sliter med å skjønne hvor man skal finne disse tallene, og hvilke tall man skal benytte hvor? Det er en jungel der ute og når det finnes masse forskjellige betegnelser om samme tema så blir jeg rett og slett forvirret Kan jeg benytte denne formelen? Markedsverdi på egenkapital + markedsverdi av netto rentebærende gjeld/Driftsresultat (EV/EBIT og EV/EBITDA)Har også en annen formel som skal regne ut det samme, men som er satt opp på en annen måte? Mulig jeg gjør meg dummere enn nødvendig nå, men stresset begynner å ta overhånd! Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 (endret) Antar EV = Enterprise Value EV = Equity + Net Debt hvor Equity = pris per aksje*antall aksjer utestående og Net Debt = Debt - Cash For å finne de nødvendige tallene kan proff.no være en god plass å begynne. Endret 12. mai 2017 av Manager Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå