wampster Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 (endret) Hva med feriereisende spanjoler som møter utenlandsk politi i Norge. Stoler du på de feriereisende sine versjoner da? Jeg stoler på at det norske politiet ikke får deg til å skrive under på noe du ikke aner hva er. edit: uansett om du er ferierende eller fast boende. Folk skjønner fortsatt tydeligvis ikke at det er saksgangen/hvordan personen har blitt behandlet jeg setter et (stort) spørsmålstegn ved. Om han har gjort det eller ikke kan hverken jeg eller noen andre si. Hverken med stor eller liten sannsynlighet. Synsing har heller ingen plass i en sak som dette å gjøre. Det eneste man kan ha en formening om her er saksgangen. Og den er objektivt sett helt på tryne i dette tilfellet. Endret 13. mai 2017 av wampster Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Viktig med 30001 fordi 30000 hadde helt klart vært for lite. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 13. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2017 Jeg starta tråden for å vite hva slags FAKTISKE valg han har.Eventuelt hva som er gangen i en slik prosess. Ser det er noen som nevner at en bot kan inndrives via inkasso over grenser, men utover det er bare en moraldiskusjon som jeg er absolutt uinteressert i.... Krikkert? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Men hvis det ikke stemmer at han lyste på biler? For ingen har noen gang pyntet på sannheten til egen fordel. 4 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Jeg har lest og hørt av bekjente som har fått bøter av politi som overhode ikke stemmer. Dette er et kjent fenomen i mange land (hovedsaklig mellomeuropa) men også noe i søreuropa. Med informasjonen gitt i artikkelen stiller jeg meg noe kritisk til hva gutten sier selvfølgelig, men enda mer kritisk til politi som kommer med våpen og får en utenlandsk ung person til å signere på noe som står skrevet på et språk personen ikke skjønner. Når det i tillegg nesten tar et år for dem å gjøre noe så er hele saken en vits (spør du meg). Jeg har selv vært i syden og er klar over at man ikke drar dit for å ha en rolig ferie, ikke at jeg skjønner hva poenget ditt med det er? Vi vet ikke om han hadde drukket noe i det hele tatt, hadde drukket litt, eller var sørpe full og så vidt klarte å stå. Det er ikke poenget mitt her. Poenget er saksgangen, måten de har gjort ting på, hvor lang tid det har gått og ikke minst størrelsen på forelegget. edit: skjønner heller ikke helt den aggressive tonen din. Men det er jo opp til deg. De kommer vel med våpen, fordi de vanligvis går med våpen. Mange steder der politi alltid går med det. Så det blir jo isåfall en diskusjon om politi skal ha våpen til enhver tid eller ikke, men det er vel en annen diskusjon. Og utifra det jeg ser så skrev han åpenbart ikke under på at han bare aksepterte straffen han fikk. Det står faktisk ikke hva han skrev under på i artikkelen. Bare at de forklarte at han fikk en bot muntlig. Og at det var for laserpeking. Så vi kan faktisk bare gjette på hva han skrev under på. Likevel, se på hvordan (advokaten) har skrevet dette. Det blir fremstilt som en situasjon der de kommer med våpen og nærmest tvinger han til å skrive under på noe, og så får han bot 1 år senere. Likevel er det ikke nevnt hva han skrev under på. Så sannsynligvis ikke noe som har noe å si, og han måtte signert under på uansett. De hadde sikkert puttet han i arresten om han ikke gjorde. Det å få tolk osv på stedet for en så liten forbrytelse virker urimelig, og det tror jeg nok ikke du får mange steder i verden, om noen. Forskjellen i Norge er at politi kan engelsk. Og jeg kan garantere om det var noe ille han ble "tvunget" til å skrive under på, så hadde det vært nevnt. Det er sikkert noe sånn standard at du vedgår at det skjedde osv. og det vil bli behandlet og du får svar senere. Og når politiet så det skjedde så blir det vanskelig å nekte. Det at det tok 1 år er nok bare fordi de er trege på politikontoret der. Det er jo noe som burde vært bedre, men ser ikke hvordan det påvirker rettferdigheten? Det er jo bare ineffektivitet ved politistasjonen der. Alle land har ikke like gode offentlige systemer og tjeneste som i Norge, men jeg ser ikke hvordan det kan brukes som argument for at det blir useriøst. De kan jo ikke bare droppe å straffe folk fordi ting tar for lang tid. det er det som hadde vært useriøst. Selvfølgelig ikke optimalt, og jeg tror nok spanjoler og er klar over at det er mye som kunne vært bedre. Størrelsen på forelegget er jeg enig i at er altfor stor. Hvis jeg fremsto som aggressiv i tonen så var det ikke min intensjon, så beklager for det. 2 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Jeg starta tråden for å vite hva slags FAKTISKE valg han har. Eventuelt hva som er gangen i en slik prosess. Ser det er noen som nevner at en bot kan inndrives via inkasso over grenser, men utover det er bare en moraldiskusjon som jeg er absolutt uinteressert i.... Krikkert? Vel, politiet sa han gjorde det, så jeg ville sagt nesten 0 sjanse for at han ikke får straff. Jeg ville sagt at det er garantert han får en bot, og han må betale, og han slipper nok ikke unna bare fordi han er i Norge. Det som derimot kan skje med denne anken nå er at beløpet på boten kan reduseres. Tror det blir lett for advokaten å argumentere med at størrelsen på denne boten er urimelig høy. Han kan jo og få 20% reduksjon for å innrømme at han gjorde det. Likevel blir det jo fortsatt veldig mye da. Virker som om han prøver å komme seg helt ut med å påstå at han er uskyldig derimot. Og da er det mulig at det kan bli vanskeligere å få redusert. Jeg ser ingen grunn til at hans vitnemål kan overprøve 3 spanske politimenn i Spania. Mulig det bare er et spill og, og at de har tenkt å bruke det som pressmiddel for reduksjon av bot. Vi mangler jo en god del fakta her da, men utifra hvordan det ser ut ville jeg tro at en advokat ville rådet til å innrømme skyld, men ikke akseptert størrelsen. Mulig han ikke hører på advokaten også. Mulig det er ting her vi ikke vet. Denne artikkelen er utelukkende skrevet for å putte gutten i et bra lys, og spanjolene som kjeltringer. Og de har intervjuet en fyr fra Forbruker Europa. Liksom hva? Ikke en advokat? Ikke noen fra det offentlige i Norge? Jeg ser ikke relevansen til denne fyren her i denne saken. Han er god til å fremstille spanjolene negativt og nordmann positivt da, men det er liksom ikke noe vekt i det han skriver. 2 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Det å få tolk osv på stedet for en så liten forbrytelse virker urimelig, og det tror jeg nok ikke du får mange steder i verden, om noen.... Når boten er på opp til 600.000 euro kan man ikke si at det er urimelig å involvere en tolk slik at personen det gjelder skjønner hva som skjer. Det er definitivt ikke en "liten forbrytelse" da. Sammenlign det med Norge, hva må du gjøre for å få (opp til) 5.5mill i bot? Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Syns ikke boten virker SÅ urimelig... Vedkommendes handlinger kunne fort ha medført ett eller flere dødsfall. Og hvorfor skal vi stole mindre på 3 Spanske Politifolk enn en Norsk 19'åring? Vil også legge til at å bruke betegnelsen "bevæpnet Politi" eller å påpeke at "Politiet kom med våpen" som regel alltid blir useriøst når man snakker om hendelser i utlandet. Alle Europeiske Politifolk(unntatt i Norge, UK og Island) bærer våpen permanent. Da sier det seg selv at de også bærer det ved mindre hendelser og våpenets tilstedeværelse vil være irrelevant for saken. Blir som å si at "Politiet kom med batong og pepperspray for å pågripe taggere". Lenke til kommentar
wampster Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Å kjøre i påvirket, rus eller alkohol, er minst like farlig. Tar det eksempelet siden det er biler involvert i saken. Du ser ikke bøter på (opp til) 5.5mill for de forseelsene. Jeg vil derfor si at boten er helt utenfor all logikk. Jeg har ingen formening om han har gjort det eller ikke. Det er for meg irrelevant. Det eneste jeg argumenterer for er at boten er urimelig høy og at saksgangen (i følge opplysninger man får i tråden) har vært forferdelig. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Å kjøre i påvirket, rus eller alkohol, er minst like farlig. Tar det eksempelet siden det er biler involvert i saken. Du ser ikke bøter på (opp til) 5.5mill for de forseelsene. Jeg vil derfor si at boten er helt utenfor all logikk. Jeg har ingen formening om han har gjort det eller ikke. Det er for meg irrelevant. Det eneste jeg argumenterer for er at boten er urimelig høy og at saksgangen (i følge opplysninger man får i tråden) har vært forferdelig. Nå synes jeg straffene for disse forseelsene... Eller forbrytelsene, som jeg velger å kalle dem... er altfor lave, så at de er lavere enn dette føler ikke jeg er noe argument for at de er for strenge med laserpeking. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå