Krh Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Hei, jeg lurte på hvor bundet er studiesteder til kunnskapskravene som står på nettsidene til de forskjellige studier. Det oppstilles som regel 3 nivå av kunnskap, som studentene skal ha innenfor de forskjelige tema. Det mest vanlig er at en har enten kunnskap, god kunnskap eller inngående/avansert kunnskap. Spørsmålet mitt er dersom en får en oppgave som omhandler en tema som oppstiller krav til god kunnskap, hvor mye kunnskap kan det kreves at studentene viser. Har forsøkt å google hva som legges i de forskjelige kunnskapskravrene men finner ikke svar. Men rent intuitivt tenker jeg at kunnskap innnenbærer at studenten har kjennskap til tema. God kunnskap må innenbærer at studenten har relativt god kunnskap og kan forklare hovedtrekkene ved tema. Til sist vil inngående kunnskap kreve detaljert kunnskap innnefor tema. Grunnen til at jeg stiller spørsmålet mitt her at som jeg forstår det er et eksamenskarakter en forvaltningsvedtak og dermed vil reglene i forvaltningsloven gjelde. Tenker at informasjonen som legges ut på nettsidene til studiene skal tilstredstille kravene som stilles av opplysningsplikten. Personlig når jeg leser til eksamen bruker jeg læringskravene for å kunne danne meg en ide over hva jeg må prioritere og tenker at flere andre studenter også forholder seg til læringskravene på likens måte. Dette må jo også kunne vektlegges av studie institusjonen dersom det skulle et spørsmål. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Ikke tid til å sette meg inn i hele saken nå, men legg i alle fall merke til forvaltningslovens § 1. Ta en titt på universitets- og høgskoleloven. Se om du finner forholdet mellom den og fvl. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Dette innlegget bærer preg av et forsøk på "rules lawyering", derfor kun et kort svar. Institusjonenes veiledningsplikt knyttet til kunnskapskravene i faget oppfylles delvis ved at de publiserer hva som er pensum. Fagplanen er institusjonens "ramme" for hva som kan gis til eksamen. Gir man en eksamen som i vesentlig grad er utenfor rammen vil institusjonen ikke ha gitt eksamen i faget. De forskjellige kunnskapskravene er ikke absolutte standarder, men relative -- hva som er god kunnskap i et førsteårsfag kan være noe annet enn hva som er god kunnskap i et tredjeårsfag. Generelt sett handler kunnskapskravene ikke bare om hva kandidatene kan, men også i hvilken grad kandidatene har internalisert stoffet og viser at de gjør selvstendige drøftelser og refleksjoner ut over det å bare gjengi stoffet slik de har lest det. Det er mange måter å komme til "god kunnskap". Du kan være svak på pensumdekning av spørsmålet, men du kjenner til nylige publikasjoner utenfor pensum som drøfter spørsmålet. Det kan gi uttelling. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå