Gå til innhold

Monarki eller republikk?

38 stemmer

1. 1. Bør Norge ideelt sett ha monark eller folkevalgt president?

• Monark
      20
    • Folkevalgt president
      18
  2. 2. Ville du stemt ja til å innføre republikk i dag?

• Ja
      16
    • Nei
      22

Anbefalte innlegg

Kongen har ikke mye reel makt, mens presidenter har langt mer makt. Å blande personidolisering og politikk er ingen god idè.

Kongen har enorm makt, som er særdeles reell.

I henhold til Grunnloven har Kongen all makt, han velger dog å ikke bruke den, å i stedet la sine rådgivere, også kalt statsråder, styre landet.

Kongen møter sine statsråder hver fredag, for å bli informert om rikets tilstand og hva som skjer.

Dette er landets utøvende makt, "Kongen i Statsråd".

Kongen har vetorett, men kun såkalt utsettende veto, og er selvfølgelig juridisk suveren. 

Som de fleste vet, betaler ikke Kongen skatt, det er jo ingen grunn til å "betale til seg selv", og er generelt sett ikke underlagt norsk lovgivning.

Kongen er øverstkommanderende for landets militære styrker i henhold til  Grunnlovens § 25.

Kongen er general i Hæren og i Luftforsvaret, og admiral i Sjøforsvaret.

Man er bra naiv dersom man tror Kongen kun er en gallionsfigur, dog skal det sies at det norske kongehuset har vært eksemplariske når det kommer til å ikke blande seg inn i den daglige styringen av Kongeriket Noreg, men til syvende og sist så er det altså Kongen som har siste ord i alle avgjørelser, dersom han skulle velge å gå i mot sine egne rådgivere.

Ja, dette er heldig. Man skulle nesten ønske han brukte den makten og den vetoretten mer i dagens verden når landet styres av landsforrædere av høyeste rang.

Heldigvis har vi en kontrollmekanisme i form av kongen over politikerne, og det viser vel hva som er praksis at kongen ikke bruker den makten du påstår kongen har. Det er faktisk rimelig konge og viser at kongen har overgitt sin makt, selv om han i teori har mulighet til å utøve makt.

Om ting blir så ille at Kongen må bruke sin makt, vil nok folket høre, og da vil kongen ha all makt han trenger til å beskytte landet Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Demokrati fungerer i hvert fall ikke. 9 av 10 personer vil drepe bare de blir bedt om det. 

Hvordan i helvete er det du definerer demokrati hvis mord er en nøkkelspesifikasjon???

9 av 10 er villig til å drepe om de blir bedt om det. Det sier seg da selv at demokrati vil føre til mye rart. Og politikerne på Stortinget viser jo det. 

Lenke til kommentar

Bør Norge ha konge eller president? Jeg er i utgangspunktet republikaner, men jeg er usikker på om dette er en god tid å innføre det på. Kongefamilien er tett knyttet til norske verdier, og nå som norske verdier er under angrep fra multikulturalistene så ville jeg faktisk stemt nei til å avskaffe kongehuset i dag.

Hvilke norske verdier? Hvordan er Kongefamilien tett knyttet til disse såkalte norske verdiene? Hvilket angrep?

Liker kongen og kongefamilien jeg. Da har vi en internasjonal representant som ikke gjør noe annet enn å vise Norge i et godt lys. Mye bedre enn mange forskjellige ledere av ulik kvalitet, kongefamilien bruker livet til å være en god representant, det er ikke bare noe på siden i 4-8 år. De er og relativt nøytrale politisk, så de er veldig familievennlige for store deler av verden. Alt i alt skjønner jeg ikke helt hvorfor folk vil ha de vekk så fort som mulig.

Gjør ikke noe annet enn å vise Norge i et godt lys?

Dagbladet: – Kostnader for kongehuset skjules i budsjettet - 460 millioner årlig

Kong Harald og kronprins Haakon bruker hoffets penger på private hus og hytter

osv.

Relativt nøytrale politisk? Nei. Jeg er enig i at det finnes en oppfatning av at de er nøytrale politisk, men det er en helt annen sak hvorvidt de faktisk er det. At man tror de er nøytrale gir kongefamilien en fordel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Demokrati fungerer i hvert fall ikke. 9 av 10 personer vil drepe bare de blir bedt om det. 

Hvordan i helvete er det du definerer demokrati hvis mord er en nøkkelspesifikasjon???

9 av 10 er villig til å drepe om de blir bedt om det. Det sier seg da selv at demokrati vil føre til mye rart. Og politikerne på Stortinget viser jo det. 

Det sier seg kanskje selv for deg, men jeg vet ikke hva du prater om.

Lenke til kommentar

Milgram. 

Lenke til kommentar

Jeg er imot at kongen eller tilsvarende skal være folkevalgt, fordi det gir demokratiets største svakheter fritt utløp. Vi får en psykopat til leder, og kaster bort masse energi og ressurser på innsatsen. Samtidig fordummes både folket og politikken.

Folkevalgt makt med konge på si er en bedre løsning enn republikansk personkult med nyliberalt adelskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Milgram. 

Marx. Tror du det du driver med nå er diskusjon? 

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du hiver ut så mange halvkokte kjøkkenteorier, har aldri hørt om den brøken der men det er åpenbart at dette avhenger av hvem som ber deg om det, hva bakgrunnen er og ikke minst hvorfor og hvem du får beskjed om å ta av dage.

En ting skal jeg være enig med deg i og det er at det norske kongehuset er en positiv for Norge, både med tanke på norgesreklame utad og den samlende effekten på tvers av politiske standpunkt. Dette skaper samhold og patriotisme som igjen fører til en homogen befolkning med samme verdier og som jobber mot samme mål. Ett kongehus som fungerer, slik som vårt, spiller en viktig rolle både i fredstid og ved nasjonale kriser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bør Norge ha konge eller president?

Nei.

Enig med du, statsminister er nok til det beste ;)

Det beste er nok at vi slutter å være så personfikserte og fjerne kravet om at et land skal ha en enkeltperson som "leder". Folket kan lede landet.

Lenke til kommentar

Nei.

Det beste er nok at vi slutter å være så personfikserte og fjerne kravet om at et land skal ha en enkeltperson som "leder". Folket kan lede landet.

Tror at det ryddigste er å velge ut en representant/leder til å representere de tusenvis av kokker og meninger og få strukturert det litt, du vet slik man gjør for å få organisert absolutt alt annet som involverer flere enn en håndfull mennesker. Kaptein på fortballaget eller styreleder i blokka di, you name it, slik organiseres nok verden til menneskenes beste ;)

Lenke til kommentar

Nei.

Tror at det ryddigste er å velge ut en representant/leder til å representere de tusenvis av kokker og meninger og få strukturert det litt, du vet slik man gjør for å få organisert absolutt alt annet som involverer flere enn en håndfull mennesker. Kaptein på fortballaget eller styreleder i blokka di, you name it, slik organiseres nok verden til menneskenes beste ;)

Eller et "samfunn" som vi også kaller det...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei.

Dess flere det er i en slik gruppering, dess dårligere fungerer et slikt system. En kaptein på et fotball lag er noe helt annet, for om noen ikke er enige med kapteinen kan de ankelt på egenhånd ta opp problemene og utrykke sine meninger direkte.

Selv i en fagforeningsorganisasjon som er relativt liten, som eksempelet ditt med kokker, blir uenighetene større og flere rettigheter trampet på, jo større denne "samlingen" er.

Når det gjelder en hel nasjon er det åpenbart at et slikt system ikke fungerer, og kun tiltrekker seg de verste av de verste som ønsker makt over andre, er narsissist og ønsker oppmerksomhet og som evner å lyge og manipulere seg til gjeldende posisjon. Denne personen representerer i praksis ingen, fordi mengden og meningene er så ulike. Når nesten ingen av de meningene blir hørt og blir erstattet av sterile partiprogram som ikke passer noen, så har vi et problem selv på det laveste nivået av et slike styre. Folks meninger blir ikke en del av politikken, ikke engang i lokalpolitikken. Dagens system er anti-folkelig, og kan som så ikke være demokratisk.

Det er på høy tide å forbedre modellen og gjøre den mer demokratisk. Jeg frykter at om det ikke skjer snart så vil vi skli inn i et tyranni som ikke bare vil være bak lukkede dører hvor "representanter" fører hemmelig poltikk mot folkets vilje og viten. Vi er ved et veiskille, og nå er det på tide å stå opp for demokratiet, kjempe for det, forbedre det og si at det er den veiene vi vil. Demokrati er ingen automatisk funksjon i et samfunn, det er noe som må ivaretas, forbedres og kjempes for kontinuerlig.

Lenke til kommentar

Nei.

Dess flere det er i en slik gruppering, dess dårligere fungerer et slikt system. En kaptein på et fotball lag er noe helt annet, for om noen ikke er enige med kapteinen kan de ankelt på egenhånd ta opp problemene og utrykke sine meninger direkte.

Selv i en fagforeningsorganisasjon som er relativt liten, som eksempelet ditt med kokker, blir uenighetene større og flere rettigheter trampet på, jo større denne "samlingen" er.

Når det gjelder en hel nasjon er det åpenbart at et slikt system ikke fungerer, og kun tiltrekker seg de verste av de verste som ønsker makt over andre, er narsissist og ønsker oppmerksomhet og som evner å lyge og manipulere seg til gjeldende posisjon. Denne personen representerer i praksis ingen, fordi mengden og meningene er så ulike. Når nesten ingen av de meningene blir hørt og blir erstattet av sterile partiprogram som ikke passer noen, så har vi et problem selv på det laveste nivået av et slike styre. Folks meninger blir ikke en del av politikken, ikke engang i lokalpolitikken. Dagens system er anti-folkelig, og kan som så ikke være demokratisk.

Det er på høy tide å forbedre modellen og gjøre den mer demokratisk. Jeg frykter at om det ikke skjer snart så vil vi skli inn i et tyranni som ikke bare vil være bak lukkede dører hvor "representanter" fører hemmelig poltikk mot folkets vilje og viten. Vi er ved et veiskille, og nå er det på tide å stå opp for demokratiet, kjempe for det, forbedre det og si at det er den veiene vi vil. Demokrati er ingen automatisk funksjon i et samfunn, det er noe som må ivaretas, forbedres og kjempes for kontinuerlig.

Du har nok rett, anarki er åpenbart langt mer demokratisk enn et demokrati.

Lenke til kommentar

Du har nok rett, anarki er åpenbart langt mer demokratisk enn et demokrati.

Jeg tror du forveksler meg med andre her. Jeg har aldri vært talsmann for noe anarki. Tvert imot så er jeg svært klar over at vi er et samfunn og at ting kun kan fungere om vi jobber sammen som et samfunn.

Per idag synes jeg ikke vi jobber særlig mye sammen som et samfunn, Vi jobber faktisk en hel del mot hverandre, og individualismen har gjort folk rimelig fiendlige i forhold til hverandre. Om noe ønsker jeg heller et samfunn som jobber tettere sammen, for å oppnå felles mål, mål som hele samfunnet har kommet frem til og som det er bred enighet om, gjennom diskusjon blant folket, deltagelse og til slutt avstemninger eller referendum for å måle hva folket egentlig ønsker.

Jeg lener vel rimelig mot sosialistiske samfunnsmodeller på mange måter, men på en mer puritan måte, uten alt baconet som tillegges.

Så at jeg snakker om anarkistiske tilstander bare fordi jeg vil at folket skal delta og ha mer makt i sitt eget demokrati, den får du dra lenger ut på landet med.

Lenke til kommentar

Det er jo en selvfølge med monarki i Norge, det er en lang tradisjon og noe vi nordmenn burde være stolt over.

Alt for Norge!, mulig noen ser på det som ikke politisk korrekt eller er så ekstreme at det oppfattes som fremmedfiendlig. Men det er dems  problem, er man ikke fornøyd med Norge og den norske kulturen så står man fritt til å flytte til et annet land!.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...