NTB - digi Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Forskere advarer mot mer data i skolen Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Merk: studien er nettopp publisert. Det betyr at den kun passerer de absolutte minimumskrav til kvalitet som dette tidsskriftet har (jeg kjenner ikke til tidsskriftet og vet dermed ikke hvor anerkjent det er i fagmiljøet). Først etter at fagmiljøet har hatt tid på å plukke studien fra hverandre, finne eventuelle metodefeil eller endatil gjenskapt (eller ikke klart å gjenskape) resultatet vil denne studien kunne ha betydning. For all del interessant, men typisk når slike ting dukker opp i media så fremstilles det som om dette nå er fagmiljøets mening. Dette er én enkelt forskers (eventuelt ett enkelt forskerteam) mening. Riktignok ser denne studien ut til å bekrefte tidligere forskning, men først om noe tid vil vi se om fagmiljøet som helhet er enige eller uenige i denne studien. 2 Lenke til kommentar
GitKenneth Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Spørsmålet blir vel om hjernen tilpasser seg bruken av tastaturet over tid... Vi har tross alt skrevet for hånd i over 5000 år. Tastaturet har vært i bruk i litt over 100 år. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Studien er kanskje nettopp publisert, men konklusjonen hørte jeg første gang for mange år siden - så det er neppe den første studien på området... I alle fall ikke en ny hypotese. Lenke til kommentar
Leftie Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Jeg skulle gjerne sett en link til kildeartikkelen, for å kunne lese rapporten sjøl. Ett av spørsmålene jeg stiller meg, er om forsøket er lagt opp slik at data-gruppa skriver like naturlig på tastatur som kontrollgruppa gjør for hånd. Hvis en del av fokuset må brukes på selve handlinga "å skrive", kan jeg se for meg at fokuset på budskapet blir redusert, og at innlæringa dermed lider. 1 Lenke til kommentar
Ompa Kaiiizer Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 https://www.scientificamerican.com/article/a-learning-secret-don-t-take-notes-with-a-laptop/ "Thus, taking notes by hand forces the brain to engage in some heavy “mental lifting,” and these efforts foster comprehension and retention. By contrast, when typing students can easily produce a written record of the lecture without processing its meaning, as faster typing speeds allow students to transcribe a lecture word for word without devoting much thought to the content." http://lifehacker.com/5738093/why-you-learn-more-effectively-by-writing-than-typing "The difference, Berniger notes, may lie in the fact that with writing, you use your hand to form the letters (and connect them), thereby more actively engaging the brain in the process. Typing, on the other hand, involves just selecting letters by pressing identical-looking keys." Synes egentlig dette er rimelig logisk. 4 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Hvis en del av fokuset må brukes på selve handlinga "å skrive", kan jeg se for meg at fokuset på budskapet blir redusert, og at innlæringa dermed lider. Det de sier er egentlig det motsatte, at nettopp fordi du må jobbe hardere på selve handlinga "å skrive", eller å konvertere budskapet til bokstaver, så øker også andelen av hjernen som brukes, som lagrer info, og man har flere triggere til hukommelsen. Aller helst bør man utnytte enda flere av sansene om man kan. 1 Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Det som er digg med PC er at man faktisk lett kan få med seg alt foreleseren sier. Skriver man for hånd er det lett å bli hengende litt etter... Men det er kanskje bare meg som ikke klarer å gjøre to ting på en gang Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 (endret) Studien er kanskje nettopp publisert, men konklusjonen hørte jeg første gang for mange år siden - så det er neppe den første studien på området... I alle fall ikke en ny hypotese. Helt korrekt - hypotesen er faktisk gammel, og det finnes flere studier som viser samme tendens. Flere av de er vist til i artikelen i Frontiers in Psycologi, http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2017.00706/full. (@Lefti - her kom linken. F.eks Muller og Oppenheimer i 2014 - http://drawingchildrenintoreading.com/assets/the_pen_is_mightier_than_the_keyboard-libre.pdf En av grunnene til at svært mange i Silicon Valley sender sine unger på "Steinerskole". Personlig oppfatter jeg at man synspunktet på at data har "negativ" virkning på læring i mange sammenhenger er svært "homogent" - og har vært det lenge. Og jeg tror ikke synspunktet er at data ikke skal brukes, men at man trenger en langt mer pedagogisk faglig og kritisk innfallsvinkel på bruken av data i opplæring. Endret 12. mai 2017 av Bolson 4 Lenke til kommentar
LordCrc Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Jeg har gjort meg denne observasjonen selv for mange år siden, spesielt under studietiden. I disse dager skriver jeg møtenotater o.l. for hånd for at jeg skal huske de bedre. Det som er digg med PC er at man faktisk lett kan få med seg alt foreleseren sier. Skriver man for hånd er det lett å bli hengende litt etter... Men det er kanskje bare meg som ikke klarer å gjøre to ting på en gang For meg tyder dette mer på at foreleseren har gjort en dårlig jobb. Dog det kan være pga faktorer utenfor foreleserens kontroll. På slutten av studietiden min ble foreleserene pålagt å bruke powerpoint som primærmiddel, og det er mye vanskeligere å lage en powerpoint som er enkel å "oversette" til notater, kontra tavle. Med powerpoint opplevde jeg at jeg måtte velge om jeg ville høre på foreleser, eller lage gode notater fra powerpoint'en slik at jeg husket hva som ble presentert. Noe som reduserte utbytte av forelesningene betraktelig. 2 Lenke til kommentar
Leftie Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 @Bolson: Mange takk for lenka. Sjøl om det var en eldre studie du linka til, så var den høyst interessant. Ser ut som konklusjonen fra den artikkelen samsvarer med det van der Meer har kommet fram til. Although more notes are beneficial, at least to a point, if the notes are taken indiscriminately or by mindlessly transcribing content, as is more likely the case on a laptop than when notes are taken longhand, the benefit disappears.Indeed, synthesizing and summarizing content rather than verbatim transcription can serve as a desirable difficulty toward improved educational outcomes Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 @Bolson: Mange takk for lenka. Sjøl om det var en eldre studie du linka til, så var den høyst interessant. Ser ut som konklusjonen fra den artikkelen samsvarer med det van der Meer har kommet fram til. Although more notes are beneficial, at least to a point, if the notes are taken indiscriminately or by mindlessly transcribing content, as is more likely the case on a laptop than when notes are taken longhand, the benefit disappears. Indeed, synthesizing and summarizing content rather than verbatim transcription can serve as a desirable difficulty toward improved educational outcomes Lenka også til artikkel av van der Meer - før referansen til deg. Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Spørsmålet blir vel om hjernen tilpasser seg bruken av tastaturet over tid... Vi har tross alt skrevet for hånd i over 5000 år. Tastaturet har vært i bruk i litt over 100 år. De fleste var analfabet 100 år siden Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 De fleste var analfabet 100 år siden Hva snakker du om? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Merk: studien er nettopp publisert. Det betyr at den kun passerer de absolutte minimumskrav til kvalitet som dette tidsskriftet har (jeg kjenner ikke til tidsskriftet og vet dermed ikke hvor anerkjent det er i fagmiljøet). Først etter at fagmiljøet har hatt tid på å plukke studien fra hverandre, finne eventuelle metodefeil eller endatil gjenskapt (eller ikke klart å gjenskape) resultatet vil denne studien kunne ha betydning. For all del interessant, men typisk når slike ting dukker opp i media så fremstilles det som om dette nå er fagmiljøets mening. Dette er én enkelt forskers (eventuelt ett enkelt forskerteam) mening. Riktignok ser denne studien ut til å bekrefte tidligere forskning, men først om noe tid vil vi se om fagmiljøet som helhet er enige eller uenige i denne studien. Denne studien ser da ikke ut til å vise noe nytt. Det er vel en god del tidligere studier som viser at å skrive for hånd gir mer læring enn å skrive på tastatur. Det kommer av måten hjernen fungerer på. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 De fleste var analfabet 100 år siden Hva snakker du om? Han snakker om GitKenneths hypotese om at årsaken er at hjernen har tilpasset seg skriving for hånd over tusenvis av år. Lenke til kommentar
Frode Bergeton Nilsen Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2017.00706/full Jeg sitter nå ofte med skjerm og tastatur, og skriver samtidig med andre, på samme dokument. Det finnes mange aktiviteter som kan kombineres med et tastatur, noe som ikke omtales her. Det er en stor svakhet ved rapporten. Samtidig benyttes det positivistiske metoder, på noe som i stor grad er heterogent og dermed ikke målbart. Den metodistiske svakheten er ikke omtalt her, noe som gjør at man trolig ikke ser begrensingene ved egne resultater. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2017.00706/full Jeg sitter nå ofte med skjerm og tastatur, og skriver samtidig med andre, på samme dokument. Det finnes mange aktiviteter som kan kombineres med et tastatur, noe som ikke omtales her. Det er en stor svakhet ved rapporten. Samtidig benyttes det positivistiske metoder, på noe som i stor grad er heterogent og dermed ikke målbart. Den metodistiske svakheten er ikke omtalt her, noe som gjør at man trolig ikke ser begrensingene ved egne resultater. Nei, det er ingen svakhet med rapporten (som ikke er en rapport - men en forskningsartikkel - med de krav og begrensninger som ligger i dette). Når du sitter å skriver med andre på samme dokument er det en helt annen type aktivitet, som faktisk ikke har med den type læringsprosesser å gjøre som bli testet her. I realiteten så omhandler artikkelen, det er ingen rapport, men en forskningsartikkel - målt hjerneaktivitet knyttet til en spesifikk aktivitet knyttet til læring - her reproduksjon (dvs notattaking). Konklusjonen er at der respondenten (studenten) har større hjeraktivitet ved tegning (notattaking ved hånd) enn ved å skrive på tastatur. Og at hjernaktiviteten er i områder som annen forskning klart knytter til læring. At mange aktiviteter kan kombineres med tastatur er irrelevant akkurat i denne konteksten. Jeg lurer på om du har lest artikkelen, forskjeller i hjerneaktivitet, som er det de faktisk har forsket på er til de grader målbart. Jeg kan heller ikke se at positivistisk metode (hypotetisk deduktiv metode) er brukt i sørlig stor grad: Det er ikke fremmet noe klar hypotese som er testet. Dette er langt større grad beskrivende forskning, dog med henvising til annen forskning - og en viss konklusjon (sitert under) Mueller and Oppenheimer (2014) found evidence that lecture notes written in longhand were superior to verbatim keyboard notetaking with respect to learning outcome. Although the present study design did not allow us to test for recall and retention, we found direct electrophysiological evidence that drawing by hand activates larger networks in the brain than typing on a keyboard. When drawing target words using the laptop tablet stylus, relevant brain areas (parietal/occipital) showed desynchronized activity (ERD) in the theta/alpha range. Existing literature suggests that such oscillatory activity provides optimal conditions in the brain for learning. From the longhand notetaking findings together with the present results, a clear recommendation might be to combine traditional handwritten notes with visualizations (e.g., drawings, shapes, arrows, symbols) to facilitate and optimize learning. Sensory-motor information for the control of (pen) movement is picked up via the senses, and because of the involvement of the senses they leave a wider mark on establishing pathways in the brain, resulting in neural activity that governs all higher levels of cognitive processing and learning. 2 Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Jeg har gjort meg denne observasjonen selv for mange år siden, spesielt under studietiden. I disse dager skriver jeg møtenotater o.l. for hånd for at jeg skal huske de bedre. Det som er digg med PC er at man faktisk lett kan få med seg alt foreleseren sier. Skriver man for hånd er det lett å bli hengende litt etter... Men det er kanskje bare meg som ikke klarer å gjøre to ting på en gang For meg tyder dette mer på at foreleseren har gjort en dårlig jobb. Dog det kan være pga faktorer utenfor foreleserens kontroll. På slutten av studietiden min ble foreleserene pålagt å bruke powerpoint som primærmiddel, og det er mye vanskeligere å lage en powerpoint som er enkel å "oversette" til notater, kontra tavle. Med powerpoint opplevde jeg at jeg måtte velge om jeg ville høre på foreleser, eller lage gode notater fra powerpoint'en slik at jeg husket hva som ble presentert. Noe som reduserte utbytte av forelesningene betraktelig. Bedre hvis man får utdelt kopi powerpointslidene og man kan notere på dem selv, eller man får dem med forelesers kommentarer på. Forelesningsnotater trenger ofte være en blanding av hva foreleser sier, skriver og viser frem, ren avskrift er ikke så bra. 1 Lenke til kommentar
Frode Bergeton Nilsen Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Bolson. Du skriver grøt. Selvfølgelig er dette forskning i det positivistiske paradigme. Har du lest hva du selv skriver? Du mener kanskje at de også målte hva forsøkspersonene tenkte, og du kan kvantifisere hva som er riktig læring og hva som er gal læring? Ikke rart at jeg sjelden skriver noe her. Folk lever jo fremdeles på 1800-tallet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå