Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Noe måtte gjøres, men det var ikke dette bransjen og IKT-lærerne ønsket seg.– Helt håpløst at de vil utradere IT-fag i skolen Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 politikerne tror at det vil gi dem ære og berømmelse hvis de påvirker samfunnet på en eller annen måte.. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 (endret) Ja, dessverre så tror de det, men det er ikke bare politikere som gjør forandringer for å bli "husket" eller få en plass i boka, men slike ting ødelegger samfunnet mye mye mer enn det gagner samfunnet, men ingen skjønner det uansett så det hjelper ikke hvor mye man skriker ut om det, folk som har bestemt seg for en ting har bestemt seg og ytterst få snur om de blir motbevist på en eller anna måte. Politikere idag er ikke der for folket, de er der for seg selv og sine egne "gode" ideer. Endret 12. mai 2017 av meg0709 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 At IKT-faget slik det er i dag er ubrukelig og burde kastes er jeg enig i, men det burde være ett IKT-fag tilgjengelig som gir en yrkesretta vei inn i IKT bransjen. Men vi må utdanne folk til å blir programmerere eller drifts-folk, ikke utdanne de til en fjørstelinjejobb. De fleste vil nok starte på førstelinje når de kommer ut i arbeid men da har de vertfall ett grunnlag å bygge på for å etterhvert komme seg over fra support til drift eller utvikling. For å ikke snakke om at pensum nok har ganske stor effekt på hva de får lære i lærlingtiden. 6 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Kan jo starte med å legge ned hele SV fakultet på UiO, de gjør hvertfall ikke noe fornuftig. Eller så er jeg enig med Civilix at vi må utdanne etter behovet. 5 Lenke til kommentar
Lostfields Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Et år uansett alt for lite og da er det like godt greit å kutte det helt ut, for slik det er nå er det ubrukelig uten videre utdannelse. Det er langt bedre å få inn data på grunnskolen, men ikke slik det var når jeg var ung med word og excel. Få inn programmering og støtt det opp med matte (alt fra regnestykker til rekker, sjekk f.eks. Tynker). Behovet for å lære/kunne spesielle programmer er særegent og burde holdes utenfor. 3 Lenke til kommentar
Øystein Hansen Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 At IKT-faget slik det er i dag er ubrukelig og burde kastes er jeg enig i, men det burde være ett IKT-fag tilgjengelig som gir en yrkesretta vei inn i IKT bransjen. Men vi må utdanne folk til å blir programmerere eller drifts-folk, ikke utdanne de til en fjørstelinjejobb. De fleste vil nok starte på førstelinje når de kommer ut i arbeid men da har de vertfall ett grunnlag å bygge på for å etterhvert komme seg over fra support til drift eller utvikling. For å ikke snakke om at pensum nok har ganske stor effekt på hva de får lære i lærlingtiden. Jeg har vært faglig ansvarlig for lærling og er ikke enig i din påstand. De som kommer fra servicefag har 2- eller 3 år med IT-rettet utdanning og det er min menig at de aller fleste har god nok bagasje for å starte som lærling innefor IT-drift (utviklere har jeg ingen erfaring med). De med 2 årig skolegang har en 3 årig lærlingeperiode. For vår del har det vært godt nok grunnlag for å gå i gang med lærlingeutdanningen.. 1 Lenke til kommentar
8LMB6WG1 Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Jeg jobber på 1. linje per i dag. Er egentlig dataelektronikklærling i motsetning til IKT-service-fag, men har dessverre ikke fått korrekt tilrettelegging på læreplassen. Vil påstå at IKT-servicefag ikke er en fremtidsrettet utdanning, da det skjer store bevegelser i IT som vil resultere i at mange av de oppgavene jeg gjør hver dag, vil bli automatisert. Enig med andre i kommentarfeltet her i at vi burde styrke drift og utvikling. Drift er også i faresonen til en viss grad, men det er enda lengre frem i tid. Utvikling er the way to go innen IT hvis du vil ha en trygg jobb fremover. 1 Lenke til kommentar
nogeso Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Den foreslåtte endringen vil motivere til en stor endring og fornyelse av IKT faget. Fra å være en linje som i praksis utdanner IT sekretærer vil man nå kunne få mer helhetlige og komplette fagarbeidere med stor HW/OS og SW kunnskap i tillegg til system og rutine forståelse. Det blir gitt utrykk for at denne endringen gjør IKT faget til endel av elektrikerfaget - det faller på sin egen urimelighet, IKT service fag er tenkt overført til DataElektronikk faget. Dette faget inneholder i dag store mengder med HW/OS opplæring. I tillegg til elektronikk, interfacing og mikrokontroller programmering. At telekom flyttes til elektrikerfaget er en fordel slik at man kan få frigjort ytterligere tid til IKT delen av faget i læreplanen. Etter å ha vært sensor i noen år på eksamen i IKT servicefaget har jeg sett tydelig mangel på system- og komponent- forståelse og kunnskap hos IKT servicefag kandidatene. Det vil bli dramatisk mye bedre i et sammenslått utdanningsløp. Man skal også være klar over at en tredjedel av søkerne til VG2 IKT servicefag allerede kommer fra elektro VG1, det er mange fler enn de som kommer fra VG1 Service og Samferdsel løpet. Det er imidlertid ett par endring som jeg skulle ønske vi kunne få til i det nye utdanningsløpet: en realfaglig studiekompetanse og mer sertifikat orientert utdanning. Etter noen år nå som DataElektronikk lærer og mange år som IT sjef i en internasjonal industribedrift ser jeg større behov for at vi lærer elevene sertifiseringmetodikk og realfagskompetanse enn at de får et fagbrev som i praksis er utdatert den dagen du får det! La oss være enige om at vi trenger en mye bedre grunnutdanning i IKT - og jeg tror at denne endringer er et langt steg i riktig retning på denne vegen! 4 Lenke til kommentar
BenTus_XL Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Ser der er behov for å ha VG1 og VG2 IKT + 2 år lærlingtid eller stuide kompetanse + bachelor. Men selv når jeg begynte på Y-veien på data-ingeniør, så var der også en del med liten kunnskap rundt IT/IKT. Jeg gikk selv IKT driftsfag (2006) + lærlingtid, hoppet rett på bachelor (forkurs + et semester, men måtte stoppe da jeg hadde en sønn på vei. 16 timer om dagen med jobb og skole ble litt mye i overkant når en skal få tid til ungen også). Så jobbet jeg som IT konsulent, og etter det begynte jeg i et internasjonalt firma på Tier1, så Tier2 og on-site support, og nå i dag med mange andre større ansvars oppgaver som inngår veldig mange områder på global basis. Jeg stor trives med det og har vært heldig, men også stått på veldig. Vi har hatt mange praksis elever fra VG2 IKT Servicefag, som har omtrent null kunnskap, og det har vært en skremmende utvikling fra mitt syn. Så det er litt synd å sende av gårde elever fra VG2 IKT som ikke vet hva basicen er innen IT. Det var ikke slik når jeg gikk IKT. Har sett at mange med bachelor starter på 1 linje og jobber seg oppover i likhet med de med fagbrev. Det har vært litt som "man gjør det man gjør selv ut av det" på arbeidsplassen uansett bakgrunn og utdanning. 1 Lenke til kommentar
ChrZZ Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Ser der er behov for å ha VG1 og VG2 IKT + 2 år lærlingtid eller stuide kompetanse + bachelor. Men selv når jeg begynte på Y-veien på data-ingeniør, så var der også en del med liten kunnskap rundt IT/IKT. Jeg gikk selv IKT driftsfag (2006) + lærlingtid, hoppet rett på bachelor (forkurs + et semester, men måtte stoppe da jeg hadde en sønn på vei. 16 timer om dagen med jobb og skole ble litt mye i overkant når en skal få tid til ungen også). Så jobbet jeg som IT konsulent, og etter det begynte jeg i et internasjonalt firma på Tier1, så Tier2 og on-site support, og nå i dag med mange andre større ansvars oppgaver som inngår veldig mange områder på global basis. Jeg stor trives med det og har vært heldig, men også stått på veldig. Vi har hatt mange praksis elever fra VG2 IKT Servicefag, som har omtrent null kunnskap, og det har vært en skremmende utvikling fra mitt syn. Så det er litt synd å sende av gårde elever fra VG2 IKT som ikke vet hva basicen er innen IT. Det var ikke slik når jeg gikk IKT. Har sett at mange med bachelor starter på 1 linje og jobber seg oppover i likhet med de med fagbrev. Det har vært litt som "man gjør det man gjør selv ut av det" på arbeidsplassen uansett bakgrunn og utdanning. Har du noen eksempler på hva dem mangler av basics når dem kommer til dere? Lenke til kommentar
jornl Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 IKT-service er et "installer og drift microsoft"-fag. Skoler bør lære elevene hvordan ting virker, da kan de drifte hva som helst, fordi de vet hvordan teknologien virker. Har hatt lærlinger i fra IKT-driftsfag. De har ikke vært gjennom det grunnleggende, og da er det vanskelig å finne feil med mindre systemet gir en god feilmelding, og det gjør de sjelden. .. 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Personlig synes jeg IKT driftsfag er en helt tullete utdanning som bare legger til rette for at du vil slite med å finne deg jobb og forsette å utvikle deg faglig. Drift av datasystemer per dags dato er utrolig lite spennende om du ikke kan programmere. Mitt råd er at om du vil jobbe med IT, så tar du bachelor/master studie på høyskule/universitet. Er du riktig flink, så kan du også forvente deg et sinnsykt lønnsnivå i fremtiden også. Lenke til kommentar
BenTus_XL Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Ser der er behov for å ha VG1 og VG2 IKT + 2 år lærlingtid eller stuide kompetanse + bachelor. Men selv når jeg begynte på Y-veien på data-ingeniør, så var der også en del med liten kunnskap rundt IT/IKT. Jeg gikk selv IKT driftsfag (2006) + lærlingtid, hoppet rett på bachelor (forkurs + et semester, men måtte stoppe da jeg hadde en sønn på vei. 16 timer om dagen med jobb og skole ble litt mye i overkant når en skal få tid til ungen også). Så jobbet jeg som IT konsulent, og etter det begynte jeg i et internasjonalt firma på Tier1, så Tier2 og on-site support, og nå i dag med mange andre større ansvars oppgaver som inngår veldig mange områder på global basis. Jeg stor trives med det og har vært heldig, men også stått på veldig. Vi har hatt mange praksis elever fra VG2 IKT Servicefag, som har omtrent null kunnskap, og det har vært en skremmende utvikling fra mitt syn. Så det er litt synd å sende av gårde elever fra VG2 IKT som ikke vet hva basicen er innen IT. Det var ikke slik når jeg gikk IKT. Har sett at mange med bachelor starter på 1 linje og jobber seg oppover i likhet med de med fagbrev. Det har vært litt som "man gjør det man gjør selv ut av det" på arbeidsplassen uansett bakgrunn og utdanning. Har du noen eksempler på hva dem mangler av basics når dem kommer til dere? Hardware: Hva er RAM, hva gjør CPU osv Drivere/firmware: Hæ hva mener du? Trenger man det da? Software: Applikasjons drift i bedrifter, mail systemer og databaser Nettverk: dhcp/dns/proxy generelt og switcher Server: null kunnskap om AD er et av mange Sikkerhet: GPO, passord moral i bedrift sammenheng, backup 1 Lenke til kommentar
ChrZZ Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Ser der er behov for å ha VG1 og VG2 IKT + 2 år lærlingtid eller stuide kompetanse + bachelor. Men selv når jeg begynte på Y-veien på data-ingeniør, så var der også en del med liten kunnskap rundt IT/IKT. Jeg gikk selv IKT driftsfag (2006) + lærlingtid, hoppet rett på bachelor (forkurs + et semester, men måtte stoppe da jeg hadde en sønn på vei. 16 timer om dagen med jobb og skole ble litt mye i overkant når en skal få tid til ungen også). Så jobbet jeg som IT konsulent, og etter det begynte jeg i et internasjonalt firma på Tier1, så Tier2 og on-site support, og nå i dag med mange andre større ansvars oppgaver som inngår veldig mange områder på global basis. Jeg stor trives med det og har vært heldig, men også stått på veldig. Vi har hatt mange praksis elever fra VG2 IKT Servicefag, som har omtrent null kunnskap, og det har vært en skremmende utvikling fra mitt syn. Så det er litt synd å sende av gårde elever fra VG2 IKT som ikke vet hva basicen er innen IT. Det var ikke slik når jeg gikk IKT. Har sett at mange med bachelor starter på 1 linje og jobber seg oppover i likhet med de med fagbrev. Det har vært litt som "man gjør det man gjør selv ut av det" på arbeidsplassen uansett bakgrunn og utdanning. Har du noen eksempler på hva dem mangler av basics når dem kommer til dere? Hardware: Hva er RAM, hva gjør CPU osv Drivere/firmware: Hæ hva mener du? Trenger man det da? Software: Applikasjons drift i bedrifter, mail systemer og databaser Nettverk: dhcp/dns/proxy generelt og switcher Server: null kunnskap om AD er et av mange Sikkerhet: GPO, passord moral i bedrift sammenheng, backup *facepalm* Håper at dette ikke er standarden for "kvaliteten" og heller avvikene som ikke fulgte med på skolen... Lenke til kommentar
BenTus_XL Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 (endret) Ser der er behov for å ha VG1 og VG2 IKT + 2 år lærlingtid eller stuide kompetanse + bachelor. Men selv når jeg begynte på Y-veien på data-ingeniør, så var der også en del med liten kunnskap rundt IT/IKT. Jeg gikk selv IKT driftsfag (2006) + lærlingtid, hoppet rett på bachelor (forkurs + et semester, men måtte stoppe da jeg hadde en sønn på vei. 16 timer om dagen med jobb og skole ble litt mye i overkant når en skal få tid til ungen også). Så jobbet jeg som IT konsulent, og etter det begynte jeg i et internasjonalt firma på Tier1, så Tier2 og on-site support, og nå i dag med mange andre større ansvars oppgaver som inngår veldig mange områder på global basis. Jeg stor trives med det og har vært heldig, men også stått på veldig. Vi har hatt mange praksis elever fra VG2 IKT Servicefag, som har omtrent null kunnskap, og det har vært en skremmende utvikling fra mitt syn. Så det er litt synd å sende av gårde elever fra VG2 IKT som ikke vet hva basicen er innen IT. Det var ikke slik når jeg gikk IKT. Har sett at mange med bachelor starter på 1 linje og jobber seg oppover i likhet med de med fagbrev. Det har vært litt som "man gjør det man gjør selv ut av det" på arbeidsplassen uansett bakgrunn og utdanning. Har du noen eksempler på hva dem mangler av basics når dem kommer til dere? Hardware: Hva er RAM, hva gjør CPU osv Drivere/firmware: Hæ hva mener du? Trenger man det da? Software: Applikasjons drift i bedrifter, mail systemer og databaser Nettverk: dhcp/dns/proxy generelt og switcher Server: null kunnskap om AD er et av mange Sikkerhet: GPO, passord moral i bedrift sammenheng, backup *facepalm* Håper at dette ikke er standarden for "kvaliteten" og heller avvikene som ikke fulgte med på skolen... Har desverre ingen gode svar på det, men mangen har gode karakterer osv. Hadde vært veldig fint om IKT hadde vært mer heilhetlig fra første stund: VG1 IKT Basis grunnleggende om informasjon, kommunikasjon og teknologi Hva er hva og hva gjør det og med hvilket formål. Innføring av Hardware og Software Betegnelser/fagsrpåk. Innføring av Klient, Applikasjoner, Nettverk og Server. Mennesker og Teknologi VG2 IKT Drift og support på applikasjoner, systemer, klienter, servere og nettverk. Bedrifts oppsett/konfigurasjon/behov osv. Sikkerhet, brannmur. Installering / feilsøking mellom driver - applikasjon - OS nivå. Script, funksjoner og oppsett. Samfunn og Teknologi VG3 IKT (valgfritt) Programering, Databaser og Web Bedrifter og Teknologi 2års Lærlingtid Praksis og utprøvelse Endret 12. mai 2017 av BenTus_XL 4 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 At IKT-faget slik det er i dag er ubrukelig og burde kastes er jeg enig i, men det burde være ett IKT-fag tilgjengelig som gir en yrkesretta vei inn i IKT bransjen. Men vi må utdanne folk til å blir programmerere eller drifts-folk, ikke utdanne de til en fjørstelinjejobb. De fleste vil nok starte på førstelinje når de kommer ut i arbeid men da har de vertfall ett grunnlag å bygge på for å etterhvert komme seg over fra support til drift eller utvikling. For å ikke snakke om at pensum nok har ganske stor effekt på hva de får lære i lærlingtiden. Driftsfolk vil i fremtiden være programmerere - faktisk vil de i stor grad være programmerere allerede i dag. Det samme gjelder support-medarbeidere, de trenger også mer og mer scripting- og programmerings-kompetanse. Dette er i utgangspunktet ikke noe problem å dekke i læreplanen i dag - men både fagmiljøene på skolene og bransjen har vært veldig klare på at de ønsker _mer_ kompetanse, _mer_ erfaring og _mer_ motiverte elever. Da snakker vi naturligvis gjennomsnittsnivåer - ikke for enkeltindivider, det finnes både svært kompetente, erfarne og motiverte elever og lærlinger i dag. Dataelektroniker-linjen slik den er i dag, er i hvert fall ikke det størstedelen av bransjen etterspør. Det er her som på IKT-servicefag store variasjoner mellom skolene, og noen steder er det naturligvis bedre enn andre, men for det første er det en altfor stor del av faget som er rettet mot service og feilsøking av hardware - som svært store deler av bransjen overhodet ikke trenger, og for det andre er for stor del av faget fullstendig irrelevant for IKT-bransjen i det store og hele. Det er ikke mange i EVRY eller Atea som kopler aktuatorer, motorstyringer eller beregner kortslutningsstrømmer... Vi har samarbeid med en del lærebedrifter som tar inn både dataelektronikere og IKT-servicemedarbeidere, og de har bruk for begge deler - men til forskjellige oppgaver. Naturligvis vil det være en del overlapp, men gjennomgående jobber dataelektronikerne mer med service på hardware, oppsett og vedlikehold av møterom, oppsett og reparasjon på andre systemer (som kassesystemer, høyttaleranlegg, etc). I noen tilfeller også installasjon og grunnoppsett av hardware, men da typisk et oppsett andre har gjort klart, de sitter ikke med struktur og planlegging selv. IKT-medarbeiderne på sin side jobber mer med software, oppsett og konfigurasjon av OS, servere, konfig av hardware (som sendes ut til fysisk installasjon, noen ganger av dataelektronikere, andre ganger elektrikere), og naturligvis en hel del brukerstøtte. Både dataelektronikerne som jobber innenfor IT (ikke alle gjør det) og IKT-servicemedarbeiderne ville tjent mye på et Vg1 IKT-fag fremfor Vg1 Elektro. Selv de som har gått elektro, sier som oftest at de har fått veldig lite eller ingenting igjen for å gå der - og at det selv for dem er et bortkastet år rettet mot IKT (ingen utdannelse er bortkastet, men noe er jo mer relevant enn annet...). Det er flere grunner til at dette ville være hensiktsmessig, men det viktigste er at ungdom som tenker seg inn i IT-bransjen vil få en logisk vei videre, utenom studiespesialisering og høyere utdanning. Kort sagt - sistnevnte er ikke en vei for alle - og noen trenger både en mer praktisk tilnærming, mens andre ønsker fortrinnsvis å jobbe med mennesker. Dét lærer man i veldig liten grad på landets informatikk-utdanninger (tviler på at datateknikk-utdanningene er stort bedre...). Med et toårig IKT-løp i vgs før læretid, vil man 1) få flere mer motiverte ungdommer inn på IKT, som i seg selv vil løfte kvaliteten på de som går videre til læretiden, og 2) man vil ha tid til å gå mye grundigere til verks. Det er da ingen som har til intensjon at læreplanene skal forbli som i dag - de må bli mer tekniske (også for de som primært ønsker å jobbe med brukerstøtte, de skal tross alt ikke bli sentralbordmedarbeidere) og fremtidsrettet. Det betyr at programmering/scripting og databaser *må* inn i læreplanene. Nå er det flere steder man jobber mye med dette, men det er ingen steder i læreplanen som pålegger skolene å gjøre det. Det er et gjennomgående ønske hos alle parter å øke kvaliteten på landets IKT-lærlinger, men å tvinge dem gjennom et år på elektrofag er fullstendig galskap, og vil stort sett gjøre vondt verre. Det vil i hvert fall være en særdeles effektiv måte å rydde bort de få jentene som i dag finner veien til IKT-servicefag - jeg har enda ikke hatt én jente som har kommet fra elektro gjennom syv år som lærer... 2 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 VG1 IKT Basis grunnleggende om informasjon, kommunikasjon og teknologi Hva er hva og hva gjør det og med hvilket formål. Innføring av Hardware og Software Betegnelser/fagsrpåk. Innføring av Klient, Applikasjoner, Nettverk og Server. Mennesker og Teknologi VG2 IKT Drift og support på applikasjoner, systemer, klienter, servere og nettverk. Bedrifts oppsett/konfigurasjon/behov osv. Sikkerhet, brannmur. Installering / feilsøking mellom driver - applikasjon - OS nivå. Script, funksjoner og oppsett. Samfunn og Teknologi VG3 IKT (valgfritt) Programering, Databaser og Web Bedrifter og Teknologi 2års Lærlingtid Praksis og utprøvelse Programmering og databaser kan ikke være valgfritt, det må inn som obligatorisk fag, og det må inn allerede på Vg1. Det er noe som krever modning, og de færreste "rekker" å bli gode i løpet av bare ett år... Ellers ikke veldig uenig, og det likner en del på det forslaget AFK/Bleiker vgs søkte om (og fikk avslag på) høsten 2013. 2 Lenke til kommentar
nogeso Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Har desverre ingen gode svar på det, men mangen har gode karakterer osv. Hadde vært veldig fint om IKT hadde vært mer heilhetlig fra første stund: VG1 IKT Basis grunnleggende om informasjon, kommunikasjon og teknologi Hva er hva og hva gjør det og med hvilket formål. Innføring av Hardware og Software Betegnelser/fagsrpåk. Innføring av Klient, Applikasjoner, Nettverk og Server. Mennesker og Teknologi VG2 IKT Drift og support på applikasjoner, systemer, klienter, servere og nettverk. Bedrifts oppsett/konfigurasjon/behov osv. Sikkerhet, brannmur. Installering / feilsøking mellom driver - applikasjon - OS nivå. Script, funksjoner og oppsett. Samfunn og Teknologi VG3 IKT (valgfritt) Programering, Databaser og Web Bedrifter og Teknologi 2års Lærlingtid Praksis og utprøvelse Dette var konstruktive og fornuftige synspunkter i en heller unyansert debatt. Helt enig med deg - men la oss forene kreftene og gjøre dette i Dataelektroniker faget hvor vi gjør mye av dette allerede men burde utvide med både programmering mer applikasjonsorient arbeid Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 (endret) Dette var konstruktive og fornuftige synspunkter i en heller unyansert debatt. Helt enig med deg - men la oss forene kreftene og gjøre dette i Dataelektroniker faget hvor vi gjør mye av dette allerede men burde utvide med både programmering mer applikasjonsorient arbeid Hvis man flytter dataelektronikerfaget til et IKT-fag, vil det gi mer mening ja. Dagens organisering der det er plassert etter Vg1 Elektrofag gir overhodet ikke mening. (Sett fra IKT-bransjens ståsted. De som jobber med service/reparasjon av alle mulige slags duppedingser/systemer og oppsett av møterom, auditorier, etc. er det noe annet - men da bør det kanskje heller være to forskjellige fag...?) Endret 12. mai 2017 av k-ryeng 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå