Gå til innhold

Elbiler: Tysk batteri skal klare 1000 kilometer på én oppladning


Anbefalte innlegg

Skal folk kjøre så skrekkelig langt er det vel bare å bruke fossilbilen til slike turer da, og spare penger, miljø, bråk og ubehag ved å kjøre elbil på alle strektningene som ikke er så lange?

 

Slutt å klag på rekkevidden. Det er også mulig å lade. Bare ta med utstyret, stopp hos en tilfeldig person, betal personen og lad bilen der. Elbiler kan i motsetning til bensinbiler laderes overalt. Ladetettheten er enorm med elbiler, i motsetning til bensin som man må kjøre flere kilometer til spesifikke "stasjoner" for å kunne bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bipolare elektrodar er ein god idé, som kan fungere med fleire av dagens batterikjemiar. Potensielle problem eg ser med dette konseptet er temperaturkontroll på cellenivå og branntryggleik. Dei kan starte i det små. Til dømes med multitceller som er til forveksling like dagens battericeller, men internt er to-tre celler i serie.

Enig i at dette er en god idé som må starte i det små og skaleres opp om mulig. Når det gjelder temperaturkontroll så må naturligvis effekten (W) reduseres ved økende antall lag. Antall lag er altså en design-avveining mellom volumtetthet og effekt. Det vil blant annet ta lengre tid å lade batteriet. Øyeblikkseffekt til motoren varierer sterkt. Dette batteriet kan kombineres med et raskere batteri med lavere volumtetthet og bedre kjøling for å få det beste ut av begge batteridesign. Altså en slags batteri-batteri-hybrid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Videre har vi flere modeller som ligger rundt 30 mil i kjørelengde:

25-30 mil NDEC er for dårlig om man skal kjøre 30 mil reell kjørelengde. Det tilsvarer å beregne kjøreavstand til neste bensinstasjon etter bensin/diesel-bilprodusentens oppgitte drivstofforbruk til man har en desiliter igjen på tanken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En utfordring med slike multi-celler som jeg ikke kan se at er tatt hensyn til i konsepttegningen er balansering av cellene. Ender man opp med at celle nr 3 i stabelen er ved 20% SOC, mens celle nr 8 i stabelen er ved 80% SOC, så sliter man veldig med å få utnyttet kapasiteten. Tapper man da batteriet med mer enn 20% så dreper man celle 3, mens om man lader mer enn 20%, så tar celle 8 fyr.

 

Ett slikt batteri kan altså ikke bare ha utgang for pluss og minus, man må også ha ha utganger for alle de biplolare elektrodene innad i batteriet. Da vil man ha muligheten til å f.eks bløde vekk overflødig energi fra de cellene som er ved høyest SOC.

 

Å kombinere slike multi-celler i en batteripakke vil også skape utfordringer for BMS. Det blir veldig mange punkter som må ha kontakt mellom de forskjellige multi-cellene, så det blir ett ekstremt komplekst system ettersom størrelsen på batteripakken øker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Å stable celler opp på hverandre er jo rette veien for thermal runaway og brann, og ingen mulighet for segresjon i tilfelle brann. Og årsaken trenger ikke bare være varme men produksjonsfeil, vibrasjon, etc.

 

Det er mange muligheter for å kjøle ned en slik batteripakke. Det kan gjøres med veskekjøling, fasekjøling, luft eller en kombinasjon. At slik celler skal være mer farlige enn dagens sylindriske eller pouch celler nei det tror jeg ikke. thermal runway vil nok taes hensyn til i designet. 

Taes hensyn til? Seriøst? På hvilken måte? Det nevnes ikke en gang i artikkelen.

Og ja jeg vet det finnes mange måter å kjøle ned batterier på, her derimot gjør man denne oppgaven mye mer vanskeligere.

Lenke til kommentar

 

Videre har vi flere modeller som ligger rundt 30 mil i kjørelengde:

25-30 mil NDEC er for dårlig om man skal kjøre 30 mil reell kjørelengde. Det tilsvarer å beregne kjøreavstand til neste bensinstasjon etter bensin/diesel-bilprodusentens oppgitte drivstofforbruk til man har en desiliter igjen på tanken.

Må sies at de fleste elbiler som klarer 30 mil etter NEDC, ikke trenger 2 timer på ladestasjon for å klare strekka, men kan klare seg meget godt med 15 minutter eller mindre, så lenge det ikke er en kald vinterdag.

 

Da må i tilfelle stoppen selvsagt bli litt lengre, men ikke så lang tid som to timer. Tipper, etter å ha testet 20-milsutgaven av i3, at maks halvtimen på hurtiglader er nok, selv på vinterstid for de med den lengre rekkevidden.

 

Batteriet kan være nært null ved ankomst, da man som regel kan saktelade når man er fremme. De fleste legger inn et slingringsmonn mellom 10 og 20 % restkapasitet ved ankomst.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Jeg regner med at TUs norske leser kjenner seg godt igjen i problemstillingen med å kjøre København - Nord-Jylland, men jeg kan da informere om at vi snakker om mindre enn 30 mil distanse – hvis man aksepterer en ferge. Alternativt kan man kjøre om Fyn, og da snakker vi om ca 40 mil.

 

Elbiler som i følge NEDC fint klarer 40 mil uten ladepause:

- Tesla Model S

- Tesla Model X

- Opel Amera-e

- Renaut Zoe

 

Videre har vi flere modeller som ligger rundt 30 mil i kjørelengde:

- Hyundai Ioniq (280km)

- BMW i3 (300 km)

- Nissan Leaf (250 km)

 

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at NEDC-standarden er i overkant optimistisk. Men særlig vrient å komme seg fra København til nordre Jylland med el-bil er nå en gang ikke. Det kan være lurt å legge inn én ladepause, men det vil holde i lange baner. (El-biler med mindre batteripakke må kanskje legge inn hele to pauser á 15 minutter for å komme frem uten å trenge å kjenne på rekkeviddeangsten.)

 

@TU: Dere pleier da å trykke litt mer saklige artikler – hva skjedde her? Og neste gang dere oversetter en artikkel; kan dere ikke i det minste bruke 3 minutter på å oppdatere eksemplene, slik at de passer til publikum? (F.eks. er strekningen Oslo - Kristiansand ca 32 mil, og Oslo - Flekkefjord på 43 mil.)

 

Min konklusjon: Hvis noen av de lengste avstandene du klarer å kjøre på dansk jord er ~30 mil, vil jeg påstå at el-bil er svært godt egnet for den nasjonen! Nei; til ekstrem langkjøring blir det slitsomt. Selvfølgelig. Men … folk flest kjører ikke langt til vanlig. (Og kan spare store penger på å isteden velge leiebil, båt, tog eller fly den éne gangen de skal langt)

 

Et av de beste og mest saklige innlegg jeg har lest på TU på svært lenge...takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...