ide88 Skrevet 11. mai 2017 Del Skrevet 11. mai 2017 Hei, Jeg arvet en sølje av min mormors tante, og jeg tenker å selge den, men har ingen anelse om hva den kan være verdt. Jeg har googlet meg til søljer på nettet som jeg synes ligner litt, og sett på prisen på disse, men man kan jo aldri vite om akkurat den jeg har er sjelden eller spesiell på noen måte og derfor er verdt mer. Jeg snakket med en gullsmed på telefonen, men hun sa den må sendes inn til taksering, og det vil jeg gjerne unngå. Jeg har vedlagt et par bilder av søljen. Den ser veldig håndlaget ut, veier 27 g, og har tre stempler bak; ett hvor det ser ut som at det står ''830'', ett som ligner på en slags ''S'', og ett som ligner et skjold med et dyr i (stemplene er rundt 2 mm høye, så vanskelig å se helt nøyaktig). Er det noen som enten har litt peiling på søljer eller vet hvor man kan henvende seg for å få en rask indikasjon på pris? Eller evnt. få vite hvor den er laget, hva stemplene betyr eller noe lignende? Jeg tar gledelig imot all hjelp jeg kan få! /Helene Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 11. mai 2017 Del Skrevet 11. mai 2017 Skal du selge et arvestykke? Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 11. mai 2017 Del Skrevet 11. mai 2017 Han likte vel ikke mormors tante da, regner jeg med. Det er lov det, men jeg ville vel kanskje hørt om noen andre i familien er interessert før jeg sørget for at et arvestykke forsvant ut av slekta. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 830 S angir sølvkvaliteten. Det tredje stempelet angir produsenten. Klarer ikke helt å tyde det, men det kan nesten se ut som en stående løve med en øks, dvs. det samme som i riksvåpenet. Mulig dette er et generelt merke som viser at søljen er laget i Norge, uten at jeg vet noe om det. Jeg ville ha gått innom til en lokal gull-/sølvsmed og spurt om de kunne hjelpe deg med å tyde produsentmerket. Den første tanken som slo meg da jeg så baksiden av søljen er at den kommer fra noen med dårlig kvalitetskontroll, ref. dobbel stempling og hvordan de store flatene ser ut, men dette er kun synsing fra min side. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Behold den til senere eller gi den videre til noen i familien som vil ha glede av den. Denne har nok kun affeksjonsverdi. Brukt arvesølv får du nok ikke mye penger av. Å smelte om/selge en sånn type sølje for en tusenlapp grenser til tragisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå