Datasmurf Skrevet 11. mai 2017 Del Skrevet 11. mai 2017 Hei! Skjermkortet i min 6 år gamle PC tok kvelden for et par dager siden, og satte plutselig fart i planene mine om å oppgradere. Jeg har ikke hengt med på utviklingen av hardware på flere år, nå, og trenger av den grunn litt hjelp. Jeg har satt et øvre tak på 10k, frakt ikke inkludert. Maskina vil bli brukt til gaming (RTS, TBS, FPS, MMO, og hva enn modda Minecraft er – bortsett fra veldig RAM-intensivt), men også videoredigering, surfing, musikklytting, leking i Maya osv. Jeg har allerede harddisker, RAM, og et brukbart lydkort, samt et ubrukt hovedkort (ASRock Z170 Gaming K6), og skal i all hovedsak ha en ny CPU-kjøler (Noctua DH-15), ny CPU (Intel Core i7-6700K), nytt skjermkort (MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G), nytt kabinett (Fractal Design Define R5), og ny PSU (Fractal Design Edison M 650W). Samt noen nye vifter. Spørsmålene er da: 1) Vil dette fungere sammen uten nevneverdige problem? 2) Holder det med en 650 watts PSU? 3) Er det noe jeg burde ha endret på? Jeg er viss på at jeg velger Intel og nVidia fremfor AMD og er ikke interessert i noe fra AMD heller, man er da ikke fanboy for ingenting. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 11. mai 2017 Del Skrevet 11. mai 2017 Hva med å gå for et AMD bygg? Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 11. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2017 Ha-ha, veldig morsomt. Lenke til kommentar
clarke133 Skrevet 11. mai 2017 Del Skrevet 11. mai 2017 Ha-ha, veldig morsomt. Har ikke noe erfaring på datakomponenter de siste 6-7 årene. Hvordan er AMD for tiden, er de veldig upålitelige osv? Ser ganske mange styrer unna de selv om Ryzen virker bra? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. mai 2017 Del Skrevet 11. mai 2017 AMD er akkurat like pålitelige som konkurrentene. Jeg har hvertfall ikke hørt noe om massedødsfall av deres hardware. Folk styrer nok unna mer av gammel vane enn noe annet. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 12. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2017 Nettopp. Jeg er fornøyd med Intel og nVidia, og ser ikke noe grunn til å hoppe over til konkurrenten med det første. Selvfølgelig; om 3DFX skulle gjenoppstå fra de døde (nVidia kjøpte dem vel da det begynte å gå mot slutten?) og begynne å lage kort som kan ta opp konkurransen, vil jeg jo selvfølgelig støtte dem, de var mine første skjermkort, som jeg erstattet med GeForce2 MX 32 MB i 2001. Lenke til kommentar
nagina Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Bare nysgjerrig på noe, hvordan er det at du har Z170 til overs? har du kanskje hatt en annen cpu på den? https://www.komplett.no/product/908597/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/evga-supernova-550-g3-550w-psu# Kanskje noe å vurdere, usikker på valget ditt på Fractial Design PSU. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 (endret) AMD er akkurat like pålitelige som konkurrentene. Jeg har hvertfall ikke hørt noe om massedødsfall av deres hardware. Folk styrer nok unna mer av gammel vane enn noe annet. Tja prøv å ha amd cpu over 67 grader, der vil nok intel være mere stabilt uten frysninger. Nå har jo ryzen en del problemer med minne og windows\software, så på det området er vel intel tryggere. Men intel koster jo mere og har mere markedandel. Vet det har vært problem maskinen fryser etter 5 minutter, så veldig viktig å reinstallere windows, ofte tidligere funger det fint å bytte maskinvare men ryzen er untakket der. Etter på fikk jeg problemer med at en del spill ikke vil starte, så må reinstallere spillene i steam ganske irriterende. Jeg er for konkuranse men kan ikke nekte for AMD legger seg på utrykket "Man får hva man betaler for". Skal man ha raske rambrikker bør man gå på kurs for å vite hvordan man setter de opp på AMD system vertfall. Virtualisering\videoredigering bør du vurdere ryzen f.eks Ryzen 7 1700 er sterk anbefalt. Med tanke på 8 kjerner\16 tråder. Må si det er vanskelig i normalt bruk å merke forskjellen på ryzen 1700 og ryzen 1800x. Selv fryktet jeg måtte overklokke, men det slipper jeg da cpuen er ikke så svak. Den er ganske kald også rundt 32 grader med noctua nd 14 kjøler. Så har latt pcen stå på en natt på soveromet tempraturen gikk kun 2 grader opp på en natt, før går tempraturen opp 5-10 grader med FX 8350 @ 4.7 ghz. Endret 12. mai 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Til gjengjeld er det vel bare Intel-CPUer som har for vane å komme opp i slike temperaturer uten massiv overklokking Minne"problemene" er i praksis en ikke-sak om man kjøper rett sort brikker. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 12. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2017 (endret) Bare nysgjerrig på noe, hvordan er det at du har Z170 til overs? har du kanskje hatt en annen cpu på den? https://www.komplett.no/product/908597/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/evga-supernova-550-g3-550w-psu# Kanskje noe å vurdere, usikker på valget ditt på Fractial Design PSU. Kjøpte det på salg i fjor. Har holdt på å planlegge denne oppgraderinga i et par år, nå. Det er bare nå som skjermkortet døde at jeg faktisk må sette i gang. Har noen harddisker og vifter liggende på vent, også. Noe usikker på valget av PSU selv, tenkte på en EVGA, men Fractal Design-en fikk gode reviews, så jeg tenkte hvorfor ikke. Men bortsett fra det; komponentene passer sammen uten særlig med problem, ikke sant? Jeg fikk plutselig penger tidligere enn antatt, så nå kan jeg kjøpe delene i dag istedenfor å vente til neste uke. Endret 12. mai 2017 av Datasmurf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå