Gå til innhold

Hjelp til å finne riktig kamera

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har startet en medlemsside på nett, hvor jeg publiserer instruksjonsvideoer i dans. Til dette trenger jeg et nytt kamera, og jeg henvender meg nå hit, for å forhåpentligvis få noen gode råd. 

Foreløpig har jeg brukt noe så latterlig som en GoPro5. Det sier seg selv at resultatet er så som så, men faktisk har det fungert over forventning. Uansett.. jeg må ha noe bedre. Vi har begynt å få litt medlemmer, og vi bør tilby god kvalitet på det vi lager. 

Jeg trenger et kamera som stort sett skal stå still på et stativ, og filme meg som danser i en liten dansesal Som en aerobictime på en måte. Lyset, spesielt på kveldstid, er ikke all verden - men jeg har fire ekstra lamper. 

Jeg har et medium budsjett, noe som betyr at jeg tenker rundt 10.000 kroner, kanskje opp til 15.000 med objektiv. 

Det hadde forsåvidt vært fint om kameraet kunne brukes til produksjon av video i andre sammenhenger også. Og noe enkel fotografering. 

Jeg har fått anbefalt fire kameraer: 

BlackMagic - som jeg føler blir overkill, og som jeg hører er komplisert 
Lumix GH5 - som jeg også hører er overkill 
Lumix G80 - som høres ganske bra ut (god anm. i Lyd & Bilde) 
Canon 800D - som jeg foreløpig anser som beste valg (også god anm.) 

Eller bør jeg vurdere noe annet?

Hva tror du? 
Har du tid til å skrive noen ord hvis du har en formening? 

Jeg står omtrent og tripper med skoa på, og er på vei ut for å handle. 

Hilsen 
Tom A.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Video er ikke min spesialitet, men det er i hvert fall en ting du bør vurdere før du handler. På et kamera som GoPro er stort sett alt i fokus og du slipper å tenke noe særlig på det. Hvis du oppgraderer til et kamera med stor/større sensor som på GH5/G80, Canon 800D eller Sony A6300/A6500 får du plutselig mye mindre dybdeskarphet.

Det er ikke negativt i seg selv - mange kjøper kamera med stor sensor nettopp for å kunne få mindre dybdeskarphet. Men samtidig er det vanskeligere å sikre at det du filmer er i fokus hvis det er mye bevegelse. Autofokus under filming er det få kameraer som greier bra uten at motivet går inn og ut av fokus.

Det er triks man kan gjøre for å omgå problemet, men ser du for deg å bare sette på autofokus og filme i vei så er det en viss sjanse for at du vil bli skuffet. Uansett, har du ikke tenkt på det før så sett deg i hvert fall litt inn i saken før du handler. Det er masse info på nettet hvis du søker litt. Generelt får Canons kameraer med "dual pixel" sensor/autofokus best (men ikke perfekte) kritikker på å følge motivet, fulgt av Sony A6500 og så Panasonic (i din prisklasse).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ja, det er en del fordeler med GoPro som i form av vidvinkel og liten sensor som gir dybdeskarphet man fort tar for gitt. I tillegg er den veldig plasseringsvennlig i forhold til kamera med mindre vidvinkel. Nå vet jeg ikke hvordan GoPro'en brukes, men man kan vurdere å ta opp i pro-mode på GoPro og heller bearbeide bildene, så det er litt mer å gå på siden automatikken med dynamikken slås av. Mikser du bilder fra et vanlig kamera og GoPro blir det fort litt crash siden vidvinkelen setter sitt preg på bildet, men det er måter å tilpasse på. En mister en del av rommet når man bretter ut vidvinkelen, men dette kan man jo kompensere best mulig for med plasseringen.

https://havecamerawilltravel.com/gopro/gopro-fov-linear

Lenke til kommentar

Hei se#, vidor og ATWindsor!

Setter stor pris på at dere tok dere tid til å svare. Jeg har ikke vært her og sjekka for svar på et par dager, men nå har jeg handlet.

På Sandvika Storsenter torsdag kveld, tenkte jeg at: Herregud... nå har de ledd av meg i tre fotobutikker, fordi jeg til nå har brukt gopro5. Da MÅ jo et speilrefleks til 10.000 uansett være som natt og dag. På grunn av større sensor og en del andre småting, så gikk jeg for Canon 800d. Tok også med et ekstra batteri, en Røde mic og en 10-18mm vidvinkel. 

Spent som en unge, dro jeg hjem og rigget opp mitt nye utstyr. Fiksa studio med lys og gjorde klart til opptak. Filmet en testvideo, som jeg gikk rett inn på Macen for å se på. Fy i sa***! Jeg har ALDRI i mitt liv blitt så skuffa. Elendige farger, elendig fokus. KUN elendighet! 

Jeg gikk inn i studio igjen, og fiksa litt annet lys, testa med objektivet som fulgte med i stedet. Like ille. Hvis ikke verre. Jeg satt der og tenkte at utstyret til 13.000 ikke var i nærheten av å matche verken goproen min eller kompaktkameraet mitt. 

Jeg begynte å lure på om jeg var blitt sprø, så jeg lagde en fil, hvor jeg limte sammen bilder fra Goproen, fra Canon G7X-kompaktkameraet og det nye 800d. Sendte linken til mutter og fatter, og ba de rapportere om hvilke nummer i bilderekkefølgen som var best. Resultatet: Soleklar seier til Canon G7x, med like soleklar andreplass til GoPro. Speilrefleksen nådde ikke til knærne.

Spørsmålet er: Hva har jeg gjort galt? Burde jeg heller gå for et vanlig videokamera i samme prisklasse. Jeg kan jo fortsette med G7X, men der er det andre begrensninger som ødelegger. Jeg vil jo bare ha video med klare bilder og godt lys!

Jaja.... skuffa som fy er jeg i hvertfall. Håper bare jeg får returnert skiten.

Og de på Scandinavian Photo som lo av GoPro-bruken min - tørk bort fliret! ☹️

Lenke til kommentar

Hei se#, vidor og ATWindsor!

Det er ikke tvil om at video fra speilrefleks kan bli veldig bra, men som jeg skrev i første innlegg "ser du for deg å bare sette på autofokus og filme i vei så er det en viss sjanse for at du vil bli skuffet". Nå vet ikke hva du har gjort riktig og galt i dine tester, men det er en mye brattere læringskurve å filme med speilrefleks som ikke er optimalisert for video some en GoPro. Større sensor øker krav til (auto)fokus osv.

Når det gjelder farger er det noe som burde være relativt greit å få til med riktig hvitbalanse. Fokus kan du enten sette til manuell og prøve å få nok dybdeskarphet til å dekke motivets bevegelse, eller følge bevegelsene til motivet. Du kan også sette kameraet til kontinuerlig fokus. Det kan fungere bra i noen sammenhenger, andre ikke. Tror du bare må eksperimentere selv for å finne noe som fungerer for deg hvis du skal beholde speilrefleksen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...