Gå til innhold

Fra august blir det tillatt å ha reptiler i norge

Anbefalte innlegg

Null vingling. Følg med på hva jeg skriver. Jeg skrev bare "Jeg sier ikke at dette fakta, og jeg er selv skeptisk til at man har et tallmateriale på dette. Men jeg tror absolutt at det er mange slangeeiere som gir slangene levende føde."

Man kan jo lure på hvor mushis 99,99 % kommer fra. Virker helt urealistisk.

Ingenting om Dyrevernalliansen foreløpig? Du bare liker innlegg med hårreisende kommentarer om organisasjoner som du har tilnærmet null kunnskap om?

Hvis du skal kritisere TV 2 for å publisere disse tallene, så er det din oppgave å hoste opp kilder som oppgir helt andre tall. At du ikke fatter dette.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående Dyrevernalliansen:

https://www.dyrevern.no/landbruk/hons/norgesgruppen-blir-burfrie

https://www.nrk.no/livsstil/--burhons-har-det-best-1.7822527

http://www.dyrasliv.org/egg-fra-burhoslashns-frittgaringende-eller-oslashkologiske-hoslashner---hva-skal-jeg-velge.html

De er fornøyde med en ordning som enten er mer dødelig for dyrene i følge flere andre kilder. Eller så klarer man ikke å konkludere med hvilken ordning som er best. Da er det naturlig for meg å konkludere med at Dyrevernalliansen har konkludert med at bur = verre uten å prøve å undersøke saken på en skikkelig måte og leser kildene sine selektivt. F.eks. bruker de en rapport fra VESO som kilde i et faktaark om høner og eggproduksjon. Det viser seg at VESO konkluderer riktig nok med at frittgående har positive sider, men at problemer med adferd (hakking, kannibalisme og parasitter) må løses før man kan gå fullstendig over til denne driftsformen.

Så det er for meg et mysterium at de mener det er en seier at butikkjedene går bort i fra burhøns når det faktisk ikke finnes grunnlag for å påstå at det ene er bedre enn det andre.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så interessert i å lese igjennom innholdet i de tre linkene uten at jeg vet hva jeg leter etter, altså det du sikter til. Forøvrig er det ekstremisme og usannheter som er temaet nå, ikke hvorvidt noen mener at Dyrevernalliansen har bommet i deres vurderinger.

Lenke til kommentar

Det blir for lettvint. Selvsagt kan Dyrevernalliansen ta feil, men hvis du mener at de farer med usannheter fordi det gagner deres interesser, så må du prøve å argumentere for det. For meg virker det vanskelig, hvis du ikke har innsideinformasjon.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg forstår deg rett nå, så mener du at med mindre jeg har dokumenterbar innsideinformasjon så kan det ikke bevises at de farer med usannheter? Det blir i alle fall for lettvint.

De har tatt feil over en periode på 15 år. Gjentatte ganger. Da har det dannet seg et mønster. En feil er noe som opptrer tilfeldig og ikke systematisk over 15 år.

Lenke til kommentar

Da har du ikke forstått meg rett. Jeg skrev at det virker vanskelig, hvis du ikke har innsideinformasjon. Det er ganske rett fram, så jeg vet ikke hvorfor du misforstod det.

Nok en gang, dette handler ikke om å ta feil, men derimot at dette visstnok er en ekstremistgruppe som farer med usannheter forbi det gagner deres interesser. Blir slitsomt om jeg stadig vekk må gjenta meg selv.

Lenke til kommentar

Tuller du nå? Du har ikke bevist at mushis påstand stemmer. Du prøver bare å dokumentere at Dyrevernalliansen har gjort en eller flere feilvurderinger. Greit nok det, men det er ikke det vi diskuterer.

Hvis du mener at de lyver, så må du sitere dem og bevise at de lyver. Bevisbyrden ligger hos deg. Det er ganske elementært.

Lenke til kommentar

Greit. De påstår det går 3 kg laksefôr (1) for å produsere en kilo fisk. Det gjør det ikke. Det faktiske tallet er 1,25 kg fôr. 

(2). Dette er også i tråd med de tallene næringen rapporterer selv (3).

Her har de presentert fakta med henvisning til en kilde. Kilden oppgir et helt annet tall. Det er med andre ord løgn.

Lenke til kommentar

Hvis Dyrevernalliansen er tatt i å lyve, så bør det være enkelt å finne nyhetsartikler om det. Og du må lime inn sitater, så man slipper å lese igjennom alt sammen.

Jeg har egentlig ingen kjennskap til Dyrevernalliansen, jeg har bare hørt navnet. For alt jeg vet er det en ekstremistgruppe som farer med usannheter fordi det gagner deres interesser. Det jeg reagerer på er at man sverter organisasjoner i hytt og pine, uten å dokumentere at påstandene stemmer. Jeg er også skeptisk til at folk som diskuterer på diskusjon.no har nok kunnskap om dem, men det kan naturligvis være tilfelle.

Lenke til kommentar

Hvis Dyrevernalliansen er tatt i å lyve, så bør det være enkelt å finne nyhetsartikler om det. Og du må lime inn sitater, så man slipper å lese igjennom alt sammen.

Må det være en avisartikkel for at det skal være en usannhet?

Dyrevernalliansen:

Det går med opptil 3 kilo fôr for hver kilo oppdrettsfisk[...]

WWF:

I følge den siste globale oppdateringen1 har Norge en gjennomsnittlig fôrfaktor på 1.2

Nofima:

post-6212-0-82942900-1494939688_thumb.png

Kilden til Dyrevernalliansen:

post-6212-0-42952300-1494939786_thumb.png

Det jeg reagerer på er at man sverter organisasjoner i hytt og pine, uten å dokumentere at påstandene stemmer. Jeg er også skeptisk til at folk som diskuterer på diskusjon.no har nok kunnskap om dem, men det kan naturligvis være tilfelle.

Jeg har dokumentert over en hver tvil at de ikke er til å stole på ukritisk. Men, du kan jo ha rett i at det ikke er løgn selv om det er beviselig feil i påstandene deres. Jeg har dokumentert to tilfeller av feilsitering hos Dyrevernalliansen. Det tok meg nøyaktig et forsøk i hvert av tilfellene å vise til at de feilsiterer sine egne kilder. Kall det hva du vil, men det er ikke fakta de gjengir.

Så kan du spare meg for insinueringen din her etter og heller forsøke å holde diskusjonen borte fra deltakerne. Antar det var rettet mot meg siden du svarer meg. Jeg stiller ikke spørsmålstegn med verken dine motiver eller din kompetanse, jeg foreslår du gjør det samme.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Nei, men mediene plukker ofte opp slike ting. Når det ikke blir nevnt i mediene er det all grunn til å bli skeptisk.

Ser at det står henholdsvis "opptil" og "gjennomsnittlig".

Ingen har sagt at Dyrevernalliansen er en pålitelig kilde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Jake : "Trust me" :D

(ble nesten bitt , 1:11....lol)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har jeg ikke lest hele tråden så jeg vet ikke om dette har blitt diskutert tidligere; men det må jo være mishandling av disse dyrene å stenge de inne i et terrarium? Selv om det er relativt stort kan det ikke måle seg med å åle seg rundt i naturen. Dette gjelder selvsagt andre dyr også.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest hele tråden så jeg vet ikke om dette har blitt diskutert tidligere; men det må jo være mishandling av disse dyrene å stenge de inne i et terrarium? Selv om det er relativt stort kan det ikke måle seg med å åle seg rundt i naturen. Dette gjelder selvsagt andre dyr også.

Så lenge terrariumet ikkje er alt for lite så er det nok ikkje meir dyremishandling enn å ha kanarifugl i bur eller innekatt.

Ein kan nok også stille seg spørmålet om kor "mishandla" f.eks. ein slange blir av å leve i terrarium all den tid vi veit lite om korleis reptiler oppfattar sine omgivelsar. Større og meir intelligente dyr slik som hundar veit vi mykje meir om i forhold til kva dei må ha av bevegelsesfriheit og lufteturar for å ikkje ta skade av dyreholdet.

Ein del av argumentasjonen for denne oppmjukninga av lovverket er også at det totalt sett blir betre vilkår for reptiler i Norge. Ja det blir fleire dyr i fangenskap som resultat av at det er lovlig, men det vil også gjere det mulig for eigarane av reptila å få hjelp hos veterinæren utan å riskere straff.

Slik som det er i dag så kan du ikkje gå til veterinæren med ein sjuk slange, for det som vil skje då er at kjæledyret blir tatt frå deg og avliva, og du blir anmeldt og bøtlagt. Det vil også være sannsynleg at dette gir grunnlag for at politiet sjekker boligen din for andre ulovlige kjæledyr, som om funnet får samme skjebne.

Totalt sett gir det nok større lidelser for dyra at dei må dø i lidelse fordi eigaren ikkje vil risikere straffeforfølgning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Syns reptiler er skumle , jeg :p

"Ja det blir fleire dyr i fangenskap som resultat av at det er lovlig, men det vil også gjere det mulig for eigarane av reptila å få hjelp hos veterinæren utan å riskere straff"

Akkurat & det er positivt :)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...