Nlklas Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Jeg antar at det er gode grunner til at vi har hatt dette forbudet i så mange år, og jeg ser at både Folkehelseinstituttet og Dyrevernalliansen vil beholde forbudet. Og hvis det er et forbud, og man bryter dette, så må det naturligvis straffes. Ja for et argument.. Du antar? Et argument mot reptilhold i Norge har vær at det ikke passer inn i klimaet vårt. Men nå er ikke skjeggagamer eller melkesnoker akkurat bånddyr som skal stå ute på gårdsplassen. De må bo i oppvarmede terrarium, på samme vis som edderkopper og skorpioner må Hvis noen prøver å komme med argumentet at "det er uetisk å ha en slange i bur bare fordi noen syntes de er kule", så vil jeg minne dere på at vi allerede har hatt fugler, gnagere, fisker m.m. i bur i flere år. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Har lyst på en skilpadde ^^ men hvordan er etikken rundt dette? De har jo utviklet seg gjennom millioner av år. Er det riktig at jeg skal bure dem inn i et terrárie/avkárium i resten av deres liv ... selv om jeg tilbyr en "trygg havn"? Dette er vanskelige spørsmål. Har lyst på papegøye også, men kan ikke tilby levestandarden de krever i denne livssituasjonen. De må minst ha et utebúr/foliér. Og selv da føler jeg at det er feil. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Har lyst på en skilpadde ^^ men hvordan er etikken rundt dette? De har jo utviklet seg gjennom millioner av år. Er det riktig at jeg skal bure dem inn i et terrárie/avkárium i resten av deres liv ... selv om jeg tilbyr en "trygg havn"? Dette er vanskelige spørsmål. Har lyst på papegøye også, men kan ikke tilby levestandarden de krever i denne livssituasjonen. De må minst ha et utebúr/foliér. Og selv da føler jeg at det er feil. Akkurat dette spørsmålet kan jo stilles ang andre dyrearter og. Noen ting å tenke på da er at om du har tiden og pengene til å gi dyret selskapet (om arten krever det) og kan plassere det i rette omgivelser i hjemmet ditt så skal man kunne gjøre det med god samvittighet. I tillegg skåner du jo dyret fra rovdyr som er høyere på næringskjeden Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Jeg antar at det er gode grunner til at vi har hatt dette forbudet i så mange år, og jeg ser at både Folkehelseinstituttet og Dyrevernalliansen vil beholde forbudet. Og hvis det er et forbud, og man bryter dette, så må det naturligvis straffes. Ja for et argument.. Du antar? Et argument mot reptilhold i Norge har vær at det ikke passer inn i klimaet vårt. Men nå er ikke skjeggagamer eller melkesnoker akkurat bånddyr som skal stå ute på gårdsplassen. De må bo i oppvarmede terrarium, på samme vis som edderkopper og skorpioner må Hvis noen prøver å komme med argumentet at "det er uetisk å ha en slange i bur bare fordi noen syntes de er kule", så vil jeg minne dere på at vi allerede har hatt fugler, gnagere, fisker m.m. i bur i flere år. Ja, jeg antar. Jeg er ingen fagperson. Hvis du skal kritisere andre her, så bør du komme opp med noe mer enn at dette skyldes at reptiler ikke passer inn i klimaet vårt. Et annet punkt har du fått gratis av meg, hvis du evner å lese mellom linjene. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 snipp snapp ute Nå er ikke jeg Doktor Dyregod men går ut ifra at reptiler som kommer fra profesjonelle oppdrettere og vaksineres (evt annen behandling) fra starten av skal være fri for fremmede sykdommer. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Du går ut ifra? Komisk nivå nå. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Du hadde ikke noe motargument nei? Alle dyr kan være smittebærere. Har ikke noe å si om dyret har skjell, pels, skabb eller salmonella. Er en grunn til at du må vaksinere hunden din før du skal til Finland. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Så du vil ikke kommentere den flausen. Jeg har egentlig ikke tenkt å diskutere videre på dette nivået. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 (endret) Niklas har jo det beste poenget? Oppdretteren/Forhandleren i det respektive landet er vel den som er ansvárlig for å sørge for at dyrene han/hun fører inn er friske/sykdomsfrie? Og kan bidra med kunnskap hvis de blir syke? Endret 14. mai 2017 av Taurean Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Han antar, som meg. Du tror ikke at Folkehelseinstituttet har gjort en grundig vurdering? Det overrasker meg litt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 (endret) reptil infantil dispril subtil En kobra som ikke så bra...... Hvorfor skal noen ødelegge for de som driver seriøst med denne hobbyen ? Endret 14. mai 2017 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 (endret) Han antar, som meg. Du tror ikke at Folkehelseinstituttet har gjort en grundig vurdering? Det overrasker meg litt. Det er det de har gjort. Og nå lovliggjøres en rekke arter som er på Mattilsynets positivliste. Det er en liste over arter de mener ikke vil utgjøre noen helsemessig fare for mennesker og dyr, og de utgjør ingen trussel mot norsk fauna. Endret 14. mai 2017 av Nlklas Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Flott av regjeringen, nok et tulleforbud fjernet. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Han antar, som meg. Du tror ikke at Folkehelseinstituttet har gjort en grundig vurdering? Det overrasker meg litt. Det er det de har gjort. Og nå lovliggjør en rekke arter som er på Mattilsynets positivliste. Det er en liste over arter de mener ikke vil utgjøre noen helsemessig fare for mennesker og dyr, og de utgjør ingen trussel mot norsk fauna. Jeg snakker om Folkehelseinstituttet Lenke til kommentar
Cyka_Blyat Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 (endret) Så lenge forbudet mot oppdrett av mus og andre smågnagere til foring ikke oppheves og det blir strenge føringer for dyrehold slik som alle andre kjæledyr, så er det vel greit av det tillates. Endret 14. mai 2017 av Cyka_Blyat Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Han antar, som meg. Du tror ikke at Folkehelseinstituttet har gjort en grundig vurdering? Det overrasker meg litt. Det er det de har gjort. Og nå lovliggjør en rekke arter som er på Mattilsynets positivliste. Det er en liste over arter de mener ikke vil utgjøre noen helsemessig fare for mennesker og dyr, og de utgjør ingen trussel mot norsk fauna. Jeg snakker om Folkehelseinstituttet FHIs grundige vurdering består ikke av mer enn "vi vil ikke ha det, så derfor skal vi forby det". Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Så du skjønte omsider at det ikke er Folkehelseinstituttet som opphever forbudet. Du har padlet deg langt ut i et farvann som du ikke behersker nå. Bør være veldig godt kjent med Folkehelseinstituttets innstilling og virksomhet før du legger ut en så tøvete kommentar. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Denne typen smålige kommentarer er særdeles kjedelige å lese seg gjennom når utgangspunktet til tråden er såpass interessant. Istedenfor å fokusere på feilene som ble skrevet, hvorfor ikke i det minste forsøke å informere hverandre? Får lese kommentarfeltet til Dagbladet istede. 3 Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Nok en gang forsøker du å komme med hånlige stikk når du ikke har noen argumenter å tilføye diskusjonen. Er det du har gjort fra start av. La heller bare være da :) Lenke til kommentar
Minus Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Tror ikke dette vil gi noen reptil-boom akkurat. De fleste som er interessert, har nok slike kjæledyr allerede. Nå går jeg totalt off topic, men kan dette være overførbart ifht avkriminalisering av f.eks cannabis? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå