Gå til innhold

E39 mellom Kristiansand og Lyngdal skal bli firefelts motorvei


Anbefalte innlegg

Vi trenger utbedret infrastruktur i form av utbedret veinett ikke på grunn av kortsiktige gevinster (selv disse også er tilstedes) men for å ha ett robust veinett som takler økt befolkning i fremtiden og økt transport av varer og gods mellom tettsteder og byer.

 

En ting som er helt garantert er at med økt befolkning så blir det ikke mindre biler og mindre etterspørsel på varer. Det betyr at det er garantert at antall kjøretøy som bruker veiene vil øke fremover.

 

En annen faktor som kan slå inn, dog den er i sin ytterst spede barndom enda, er selvkjørende (autonome) kjøretøy. Hvis (når?) disse for alvor begynner å gjøre sitt inntog på veiene så vil det også være med på å øke antall kjøretøy i trafikken.

 

Hvorfor det?

 

Fordi selskaper som vareleveranser, tungtransport og andre vil da ikke ha behov for sjåfører og kan investere mer i kjøretøy som vil være på veiene 24/7, hele året, uten krav til hviletid og stopp. Det vil medføre enda flere kjøretøy som befinner seg på veiene i tillegg til den økningen som kommer i form av befolkningsvekst.

 

Veibygging handler om å tenkte fremover på fremtidige generasjoner og hva som er best for Norge som nasjon. Derfor må vi legge til sides kortsiktig tankegang og se lengre fremover enn kun 4 års politisk sitteperiode mellom hvert valg.

 

Tenk fremtid. Bygg ut veinettet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi trenger utbedret infrastruktur i form av utbedret veinett ikke på grunn av kortsiktige gevinster (selv disse også er tilstedes) men for å ha ett robust veinett som takler økt befolkning i fremtiden og økt transport av varer og gods mellom tettsteder og byer.

Det er ikke gitt at en enorm utbygging av veinettet mellom byene vil være fremtidsrettet. Fremtiden kan godt ligge i autonome systemer knyttet til jernbanen mellom byene og små autonome lastebiler som leverer varer innenfor bykjernen.

 

Fremtiden kan også ligge i autonome elektriske fly som frakter varene mellom byene. Alternativ autonome båter som frakter varer mellom byene.

 

Mitt poeng: Å bruke mer penger enn nødvendig for noe som er "fremtidsrettet", når faktisk ikke vet noe om fremtiden er i beste fall unødvendig.

Lenke til kommentar

Vei og infrastruktur er vel en av de tingene Norge burde bruke mer penger på. Så mye tid som blir kastet bort i trafikken hver dag som kunne bli brukt til noe mer produktivt er jo selve definisjonen på totalt bortkastet tid. Bortkastet tid er jo igjen noe som naturligvis har negativ innvirkning på norsk arbeidskraft, økonomi osv..

 

Joda, men bedre infrastruktur er ikke det samme som mindre borkastet tid, mye av det spises opp av at folk kjører mer og bosetter seg lengre unna.

 

AtW

Lenke til kommentar

4-felts motorveier har utvilsomt en kjempebra effekt – hvis hensikten er å skape mer biltrafikk. Hvis en ønsker å unngå frontkollisjoner, kan en bygge en moderat dimensjonert vei med midtdeler for en brøkdel av prisen. I tillegg kan en skjerpe kontrollen med trailerne, og overføre mest mulig av trailerkjøringen til bane og sjø.

Pål Jensen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4-felts motorveier har utvilsomt en kjempebra effekt – hvis hensikten er å skape mer biltrafikk. Hvis en ønsker å unngå frontkollisjoner, kan en bygge en moderat dimensjonert vei med midtdeler for en brøkdel av prisen. I tillegg kan en skjerpe kontrollen med trailerne, og overføre mest mulig av trailerkjøringen til bane og sjø.

Pål Jensen

 

Svenskene har ett bra kompromiss alternativ til 4 felts motorveier. De kjører 2 felt i en retning og 1 felt i motgående retning over en strekning på ett par kilometer, så byttes til det 1 felt i en retning og 2 felt i motgående.

 

Fordelen med dette er at man trenger ikke stresse med å kjøre forbi andre biler da man vet at det vil være 2 felter i samme retningen man kjører om kun noen få kilometer. I tillegg er 3 felts veitrase billigere enn 4 felts motorvei.

 

Synes det er en flott løsning som i grunnen er mye mer tilrettelagt for norske forhold en svenske... likevel er svenskene foran oss, igjen, når det gjelder å komme opp med gode løsninger.

Lenke til kommentar

 

4-felts motorveier har utvilsomt en kjempebra effekt – hvis hensikten er å skape mer biltrafikk. Hvis en ønsker å unngå frontkollisjoner, kan en bygge en moderat dimensjonert vei med midtdeler for en brøkdel av prisen. I tillegg kan en skjerpe kontrollen med trailerne, og overføre mest mulig av trailerkjøringen til bane og sjø.

Pål Jensen

 

Svenskene har ett bra kompromiss alternativ til 4 felts motorveier. De kjører 2 felt i en retning og 1 felt i motgående retning over en strekning på ett par kilometer, så byttes til det 1 felt i en retning og 2 felt i motgående.

 

Fordelen med dette er at man trenger ikke stresse med å kjøre forbi andre biler da man vet at det vil være 2 felter i samme retningen man kjører om kun noen få kilometer. I tillegg er 3 felts veitrase billigere enn 4 felts motorvei.

 

Synes det er en flott løsning som i grunnen er mye mer tilrettelagt for norske forhold en svenske... likevel er svenskene foran oss, igjen, når det gjelder å komme opp med gode løsninger.

 

Det er iallfall bedre enn disse enorme motorveiene. Som med dem slipper du frontkollisjonene, og du reduserer de veldige naturinngrepene.
Pål Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...