Gå til innhold

E39 mellom Kristiansand og Lyngdal skal bli firefelts motorvei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vei og infrastruktur er vel en av de tingene Norge burde bruke mer penger på. Så mye tid som blir kastet bort i trafikken hver dag som kunne bli brukt til noe mer produktivt er jo selve definisjonen på totalt bortkastet tid. Bortkastet tid er jo igjen noe som naturligvis har negativ innvirkning på norsk arbeidskraft, økonomi osv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Galskap med 4 felt og 110 km/t. Hvis en bygger 4 felt vei mesteparten av ny E39, blir dette det største sløseri med penger i Norges historie.

 

Nei. Det er en god investering for fremtiden. Å bygge mindre enn 4-felts er ren sløsing og idioti når det gjelder landets hovedveier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Galskap med 4 felt og 110 km/t. Hvis en bygger 4 felt vei mesteparten av ny E39, blir dette det største sløseri med penger i Norges historie.

 

 

Lyst til å begrunne den meningen der?

Kan henvise til annen artikkel nylig her på TU om at utbyggingssaker alltid eser ut. Ny fergefri E39 skulle først koste 50 mrd, nå er prisen over 400 mrd. Og det stopper ikke der. Hvis det bygges 4 felts vei store deler av E39, blir det vel fort snakk om 1000 mrd som skal finansieres delvis med bompenger. Det blir veldig dyrt for alle som skal bruke veien. Alle lokale politikere vil ha 4 felts vei i sitt område og tenker ikke helhet. Slutt å stikk hode i sanden.

Lenke til kommentar

Så du sier at vi ikke skal gjøre noe som helst med infrastrukturen i Norge bare fordi det normalt blir en papirmølle og en fordyrende prosess?

Selvsagt skal en bygge ut E39, men en kan være litt edruelig og bygge en god og sikker 80-90 farts vei. Da vil en kunne bygge raskere og billigere. Det er kun rundt de store byene det vil være behov for 4feltsvei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Galskap med 4 felt og 110 km/t. Hvis en bygger 4 felt vei mesteparten av ny E39, blir dette det største sløseri med penger i Norges historie.

 

Siden 2005 har 17 personer mistet livet og 22 personer blitt alvorlig skadd i trafikkulykker på strekningen.

 

Dem hadde meget sannsynlig levd i dag om veien allerede hatt 4-felts vei. Hvor mye er dem verdt? Og hvor mange flere på ofre livet sitt? Det koster enda mer. For ikke snakke om dem som ikke overlever når dem venter på ambulanse. Det vet vi ingenting om. For ambulansene må også kjøre dagens vei.....

Lenke til kommentar

 

Så du sier at vi ikke skal gjøre noe som helst med infrastrukturen i Norge bare fordi det normalt blir en papirmølle og en fordyrende prosess?

Selvsagt skal en bygge ut E39, men en kan være litt edruelig og bygge en god og sikker 80-90 farts vei. Da vil en kunne bygge raskere og billigere. Det er kun rundt de store byene det vil være behov for 4feltsvei.

 

 

Du er klar over at populasjonsveksten vår er eksponentiell? Du bygger ikke infrastruktur basert på hva som er behovet per i dag. Det å spare inn på infrastruktur er stortsett å spare seg til fant, akkurat som når staten valgte å investere videre i ADSL og kobber fremfor å gå for fiber mye tidligere på grunn av høyere kostnader. Det hele ender jo bare med at du da bare blir pent nødt til å ta hele jobben om igjen på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar

Du er klar over at populasjonsveksten vår er eksponentiell? Du bygger ikke infrastruktur basert på hva som er behovet per i dag. Det å spare inn på infrastruktur er stortsett å spare seg til fant, akkurat som når staten valgte å investere videre i ADSL og kobber fremfor å gå for fiber mye tidligere på grunn av høyere kostnader. Det hele ender jo bare med at du da bare blir pent nødt til å ta hele jobben om igjen på et senere tidspunkt.

Hvorfor stoppe på fire felt?

Lenke til kommentar

 

Du er klar over at populasjonsveksten vår er eksponentiell? Du bygger ikke infrastruktur basert på hva som er behovet per i dag. Det å spare inn på infrastruktur er stortsett å spare seg til fant, akkurat som når staten valgte å investere videre i ADSL og kobber fremfor å gå for fiber mye tidligere på grunn av høyere kostnader. Det hele ender jo bare med at du da bare blir pent nødt til å ta hele jobben om igjen på et senere tidspunkt.

Jeg mener det kan være lurt å bygge fire feltsvei på hovedveiene. -Det burde bl.a vært gjort fra Kristiansand via Oslo til Lillehammer. Og sikrere og raskere veier synes jeg også er bra.

Men samtidig er det ett par ting her som trenger en kommentar: "...populasjonsveksten vår er eksponentiell...": Dette gjelder i allefall ikke i Europa, det er flere europeiske land som har tilbakegang i befolkningen.

"...akkurat som når staten valgte å investere videre i ADSL og kobber fremfor å gå for fiber mye tidligere på grunn av høyere kostnader." I denne setningen motsier du i grunn deg selv. -Det kommer fra tid til annen generasjonsskifter innen transport akkurat som for datamaskiner og internett. Veien vil først være ferdig om mange år, hva om det da er ett generasjonsskifte på vei? Det kan være hjemmekontor, flygende biler, hyperloop eller mye annet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...