Gå til innhold

Ny rapport: Store kostnadsprekker i norske samferdselsprosjekter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– De viktigste årsakene til kostnadsøkningene er ikke at prisen på de konkrete prosjektene øker, men at omfanget av prosjektene øker og endres."

 

En vesentlig faktor er måten fjordene skal krysses på, men er det fremdrift i denne biten av planleggingen?

Bildet viser en fjordkryssing med rørbro, som jeg trodde var forlatt for flere år siden.

En er tvilende til Oslofjordtunnelen, men hva med en rørbro hvor en stor lekkasje gjør at hele stasen havner på bunnen.

En kort rørbro(6-700 m), som del av en flytebro blir derimot noe helt annet.

Her er bilene i røret bare 30 sek, og selv med kø er bare et 10-tals biler i røret samtidig.

Skulle det verste skje med kollaps i rørtunnelen vil veien ut være kort og flytebroen overlever.

Dette er trolig både den sikreste og billigste måten å krysse fjordene på og flytebroer med fleksible ledd har ikke begrensninger på lengde.

Vegvesenet har hatt mange grupper i arbeid for å få prisoverslag som en kan stole på, men er denne billige måten å krysse fjordene på med i noe prisoverslag?

Det aller meste av E39 kan bygges som de nye parsellene i Gudbrandsdalen, hvor en bruker 3 felt, og vi får en effektiv vei med den trafikken som forventes på E39.

Det hender at veimyndighetene tar feil og det blir billigere en planlagt også, slik som Eiksundsambandet, hvor bompengeperioden var satt til 15 år men veien var nedbetalt på 8.

Uten at en vet hvordan veiene skal se ut har slike rapporter liten verdi etter min mening.

Lenke til kommentar

Selvsagt blir mange valgt pga feil grunnlag. Vei, bro etc som skal bygges brukes som smøring av velgerne. Hvis du stemmer dette partiet så får du bro der du bor

 

Hvis du klarer å få nok stemmer til å få gjennom en bro på dette grunnlaget, så er det vel et bevis på at det er bred enighet i befolkningen om broen. Det er ikke som at en øy med 100 personer, klarer å gi nok stemmer til å få en bro bygget, selv om alle 100 stemte på "bro-partiet"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aheeSuTd

Ringeriksbanen via Sandvika ble for 10 år siden valgt fremfor Nittedal på meget skjeve sammenlignende premisser. Sandvikalinjen ble den gangen vurdert for enkeltspor i 200 km/t til en 2008-kostnad på 7,4 milliarder kroner. Togene vil fortsette å kjøre i 70 km/t både før og etter Sandvika - Hønefoss. I dag er premissene endret til dobbeltspor og 250 km/t (hvilket er en hastighet som er urealistisk på denne relativt korte strekningen).

2016-prislappen ble satt til 21 milliarder (26 mrd for fellesprosjektet med ny E16 Sundvollen - Hønefoss og tog Sandvika - Hønefoss). Nå i 2017 regner planleggerne at Sundvollen-Hønefoss alene koster ca 25 mrd. I tillegg kommer togtunnel Sandvika - Sundvollen til ca 18 mrd. Togprosjektet alene er økt fra ca 7,5 mrd i 2008 til ca 30 mrd i 2017 på et meget tynt passasjergrunnlag. Norgesrekord i kostnadssprekk? Natur- og miljøkonsekvensene tør jeg ikke nevne. Vi ser konturene av en gedigen samferdselsskandale.

Lenke til kommentar

Vi kunne trengt en utredning på hvor mye det vile koste å flytte Vestlandsbyene til Østlandet (Og Bergen kan endelig få selvstendighet). I et 100års perspektiv kan det være mye å spare på infrastruktur. Også mye mer miljøvennlig hvis alle bor samme stedet. Så kunne man også samlet ressursbruken mye mer fremfor å smøre statskassen tynt utover alt.

Lenke til kommentar

Når det blir så ille at betongen smelter under en bilbrann, som i Oslofjordtunellen, så er det vel like greit å la være.... Ser form eg samme scenario i en slik tunell..jaja, det slokkes kanskje fort da, når sjøen kommer fossende inn.

Lenke til kommentar

Generell feil som gjøres i forbindelse med offentlige prosjekter er at de som kalkulerer ikke er godt nok kvalifiserte (Ofte ingeniører), man kalkulerer for generelt, man fokuserer på det enkle i stedet for det som gir risiko, man presenterer på en måte som ikke er kontrollerbart, man rekalkulerer ikke før noen ber om det osv. Når det gjelder samferdselprosjekter tabber man seg spesielt ut hvis men ikke har økonomiforståelse for lokale forhold. Dette kan gi feil på opptil 600%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...