Gå til innhold

Uber kan bli pålagt lisensplikt og godkjenning som et taxiselskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At Uber ikke er forfulgt av politiet her i landet og i andre land som organisert pirattaxi er et mirakel. Jo den biten med å ta sjåførene som ikke betaler skatt er greit - men det blir som å ta den prodtiyuerte og ikke halliken. Hele tjenesten burde egentlig vært stengt ute for lenge siden.

Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes noe land som trenger Uber mer enn Norge. Hvert eneste år ser vi en økning i priser, økning i antall taxier på veiene, økning i taxisjåfør lønn og dyrere og nyere taxibiler, samtidig som vi ser en reduksjon i antall turer som blir booket hvert år. Hele bransjen holdes kunstigt i live av et oligopol som er forsterket bak lover som hindrer konkurranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes noe land som trenger Uber mer enn Norge. Hvert eneste år ser vi en økning i priser, økning i antall taxier på veiene, økning i taxisjåfør lønn og dyrere og nyere taxibiler, samtidig som vi ser en reduksjon i antall turer som blir booket hvert år. Hele bransjen holdes kunstigt i live av et oligopol som er forsterket bak lover som hindrer konkurranse.

 

 

I Oslo har de jo inført fri konkurranse for taxi for lenge siden. Det er flust med ledige biler overalt. Det eneste som skjedde var at det ble mye dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror ikke det finnes noe land som trenger Uber mer enn Norge. Hvert eneste år ser vi en økning i priser, økning i antall taxier på veiene, økning i taxisjåfør lønn og dyrere og nyere taxibiler, samtidig som vi ser en reduksjon i antall turer som blir booket hvert år. Hele bransjen holdes kunstigt i live av et oligopol som er forsterket bak lover som hindrer konkurranse.

 

 

I Oslo har de jo inført fri konkurranse for taxi for lenge siden. Det er flust med ledige biler overalt. Det eneste som skjedde var at det ble mye dyrere.

Ja, tydelig at man bør tillate noe nytt...som f.eks. Uber :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I Oslo har de jo inført fri konkurranse for taxi for lenge siden. Det er flust med ledige biler overalt. Det eneste som skjedde var at det ble mye dyrere.

Dette er jo direkte feil, det er ingenting fritt med taximarkedet i Oslo. Det er satt en grense på 1780 løyver i Oslo, noe som gjør det veldig vanskelig for nye aktører å etablere seg. I tillegg så har disse 1780 aktørene frie tøyler til å sette de prisene som de vil (det er vel den "konkurransen" du tenker på), noe som nå har ført til rekordhøye priser og rekordhøy dødtid for hovedstadens taxier (nærmer seg nå 80% dødtid).

 

Det som videre er paradoksalt (sinnsykt), det er at i takt med at dødtiden går opp så setter bransjen også OPP prisene for å kompensere for tapt inntekt og forventer at kundene skal strømme til. Det er helt absurd. Det er kun i en monopolbransje at man i takt med fallende etterspørsel kan sette opp prisene. I alle andre bransjer så setter man NED prisene og gjør andre grep for å tiltrekke seg kunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...