Gå til innhold

Teknologidirektør trakk seg etter outsorucing-skandale, men i kulissene skjedde det noe spesielt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, hva er det jeg har prøvd å sagt, blir bare sparka oppover i systemet uten noen for form ansvarsbevissthet, men han er vel stokk stein dum regner jeg med, eneste han ser er hvor tjukk hans egen lommebok kan bli.

De fant nok på dette stuntet for å prøve å slukke mest mulig brann, er lett når man har hatt flere dager på seg til å pønske ut noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Haha, hva er det jeg har prøvd å sagt, blir bare sparka oppover i systemet uten noen for form ansvarsbevissthet, men han er vel stokk stein dum regner jeg med, eneste han ser er hvor tjukk hans egen lommebok kan bli.

De fant nok på dette stuntet for å prøve å slukke mest mulig brann, er lett når man har hatt flere dager på seg til å pønske ut noe.

 

Det er vel ikke bare hans feil. Noen på toppe hadde sikkert allere bestemt at "outsourcing er bra".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Haha, hva er det jeg har prøvd å sagt, blir bare sparka oppover i systemet uten noen for form ansvarsbevissthet, men han er vel stokk stein dum regner jeg med, eneste han ser er hvor tjukk hans egen lommebok kan bli.

De fant nok på dette stuntet for å prøve å slukke mest mulig brann, er lett når man har hatt flere dager på seg til å pønske ut noe.

 

Det er vel ikke bare hans feil. Noen på toppe hadde sikkert allere bestemt at "outsourcing er bra".

Klart, det er nok flere som bør gå. Men om det stemmer at han visste om dette 5. april og ikke informerte helseminsteren om det så er det et valg han helt og holdent har tatt selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, hva er det jeg har prøvd å sagt, blir bare sparka oppover i systemet uten noen for form ansvarsbevissthet, men han er vel stokk stein dum regner jeg med, eneste han ser er hvor tjukk hans egen lommebok kan bli.

De fant nok på dette stuntet for å prøve å slukke mest mulig brann, er lett når man har hatt flere dager på seg til å pønske ut noe.

 

Hvor dum er han egentlig dersom han blir sparka o p p o v e r og lommeboka hans stadig blir tykkere? Det må være lov ta feil avgjørelser og t.o.m. være hensynløs og ond (sier IKKE at Bagley er det), uten at man nødvendigvis er dum. Å kalle folk man er uenige med, eller folk som aktivt og noen ganger hensynsløst klatrer på karriérestigen, som dumme er vel nettopp... dumt.

Lenke til kommentar

 

Haha, hva er det jeg har prøvd å sagt, blir bare sparka oppover i systemet uten noen for form ansvarsbevissthet, men han er vel stokk stein dum regner jeg med, eneste han ser er hvor tjukk hans egen lommebok kan bli.

De fant nok på dette stuntet for å prøve å slukke mest mulig brann, er lett når man har hatt flere dager på seg til å pønske ut noe.

 

Det er vel ikke bare hans feil. Noen på toppe hadde sikkert allere bestemt at "outsourcing er bra".

Helt enig. Hva med Cathrine M. Lofthus f.eks.?

Lenke til kommentar

Det er intet i denne artikkelen som indikerer at han er sparket oppover, bare at han har fått ny jobb.

 

Det er heller ikke så enkelt å bli sparket oppover fra en jobb som teknologdirektør i det som i realiteten er Norges desidert største foretak, med 77 000 ansatte og et budsjett på 74,5 mrd kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok "skandalen" er blåst helt ut av proporsjon. "Potensiell tilgang" og faktisk utnyttelse av tilgangen er to forskjellige ting. Er vel ingenting som indikerer at de utenlandske arbeidere ikke har fulgt "non disclosure agreement"

 

 

Problemet er jo at ingen VET om noen av de utenlandske arbeiderne faktisk har misbrukt tilgangen. For flere av dem har hatt full tilgang og det helt uten å sette spor om de har kopiert databasen. 

 

Det er jo nettopp dette som gjør denne saken ekstremt kjedelig, både for HSØ, Høie og ikke minst de 2.5 millioner nordmenn som kan ha fått sensitive helseopplysninger på avveie. Ingen vet om data er stjålet, og det finnes heller ingen mulighet til å utelukke at tyveri av data har funnet sted. 

 

Ergo så kan allerede alle disse dataene være handelsvare som kriminelle eller enkelte stater ønsker å kjøpe opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror nok "skandalen" er blåst helt ut av proporsjon. "Potensiell tilgang" og faktisk utnyttelse av tilgangen er to forskjellige ting. Er vel ingenting som indikerer at de utenlandske arbeidere ikke har fulgt "non disclosure agreement"

 

Nei, det er den ikke. Realiteten er at ledelsen i Helse Sør-Øst høyt og tydelig har lovet helseministeren med flere (det norske folk) at utenlandske arbeide ikke skulle får tilgang til helsedata på noen som helst måte. Når en slik lovnad (som er gitt gjentatte ganger) brytes - ja da er det en full skandale uansett om data er på avveie eller ei.

 

I et størr privat selskap hadde "løgn" på dette nivået medført ledelsens avgang på dagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tror nok "skandalen" er blåst helt ut av proporsjon. "Potensiell tilgang" og faktisk utnyttelse av tilgangen er to forskjellige ting. Er vel ingenting som indikerer at de utenlandske arbeidere ikke har fulgt "non disclosure agreement"

Nei, det er den ikke. Realiteten er at ledelsen i Helse Sør-Øst høyt og tydelig har lovet helseministeren med flere (det norske folk) at utenlandske arbeide ikke skulle får tilgang til helsedata på noen som helst måte. Når en slik lovnad (som er gitt gjentatte ganger) brytes - ja da er det en full skandale uansett om data er på avveie eller ei.

I et størr privat selskap hadde "løgn" på dette nivået medført ledelsens avgang på dagen.

Problemet her er vel at du her ledere med new public management ideologi og liten IT forståelse. De tror de kan handle seg til hva som helst, inklusive drift av infrastruktur som håndterer ukrypterte sensitive data uten at de som drifter infrastrukturen skal ha tilgang til dataene. Det er en umulighet å garantere det de har gjort og jeg kan ikke helt forstå at det kan være annet enn inkompetanse som ligger bak. Historien med nødnettet er jo noe lignede, kjøp av tjenester hvor en i realiteten ikke har kontroll på hvem som kan gjøre hva med samfunnskritiske ressurser. Håper det ikke blir like fort stille rundt dette som det ble med nødnettet.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En database med pasientinformasjon for 2,8mil nordmenn, over halve landets befolkning,er verdt mye på det sorte markedet. I media og kommentarer fokuseres det på helseopplysninger, men det farlige for de fleste av oss, er bl.a. ID tyveri. At en slik database er kompromittert, er svært alvorlig, og det er slikt som rett og slett ikke skal kunne skje. Om databasen er kopiert, vil vi aldri kunne få vite med sikkerhet. Om HSØ hadde mekanismer som logget all lesing av database, ville det vært kjent nå. Men når HSØ ansatte en maskin ingeniør som øverste leder for IT og IT sikkerhet, var det trolig bare snakk om tid. Ja, tidligere "teknologi direktør" Thomas Bagley er Siv.ing, Mechanical Engineering, ifølge hans LinkedIn profil. Hva har han lært om datarkitektur, IT sikkerhet, etc. Dette er en skandale og de som ansatte han, må også stilles til ansvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, hva er det jeg har prøvd å sagt, blir bare sparka oppover i systemet uten noen for form ansvarsbevissthet, men han er vel stokk stein dum regner jeg med, eneste han ser er hvor tjukk hans egen lommebok kan bli.

De fant nok på dette stuntet for å prøve å slukke mest mulig brann, er lett når man har hatt flere dager på seg til å pønske ut noe.

 

Tja, å bli sparka oppover i systemet som et resultat av inkompetanse er vel utelukkende genialt?

Lenke til kommentar

 

Haha, hva er det jeg har prøvd å sagt, blir bare sparka oppover i systemet uten noen for form ansvarsbevissthet, men han er vel stokk stein dum regner jeg med, eneste han ser er hvor tjukk hans egen lommebok kan bli.

De fant nok på dette stuntet for å prøve å slukke mest mulig brann, er lett når man har hatt flere dager på seg til å pønske ut noe.

Tja, å bli sparka oppover i systemet som et resultat av inkompetanse er vel utelukkende genialt?

 

 

Jeg ser nå på NRK.no at Bagley gikk til ny jobb som viseadm.dir. i Norsk Helsenett, så han gikk "oppover" i systemet. 

Lenke til kommentar

Jeg ser nå på NRK.no at Bagley gikk til ny jobb som viseadm.dir. i Norsk Helsenett, så han gikk "oppover" i systemet.

Det er ikke oppover i systemet. Selv om Norsk Helsenett drifter "overordna" infrastruktur - så er det i realiteten "nedover" i systemet. Han går vel ditt fordi det er en mindre belastende jobb regner jeg med.

Lenke til kommentar

 

Jeg ser nå på NRK.no at Bagley gikk til ny jobb som viseadm.dir. i Norsk Helsenett, så han gikk "oppover" i systemet.

Det er ikke oppover i systemet. Selv om Norsk Helsenett drifter "overordna" infrastruktur - så er det i realiteten "nedover" i systemet. Han går vel ditt fordi det er en mindre belastende jobb regner jeg med.

Om det er oppover, bortover eller nedover, er et definisjonsspørsmål, Han sitter nå som viseadm.dir. i selskapet som drifter og bygger ut infrastrukturen som databasene i helse ligger på. En maskiningeniør, har ingen ting i en slik jobb å gjøre, noe han viste for 2,8mill nordmenn og helseministeren som han løy for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...