Gå til innhold

Spørsmål angående barnevernet

Anbefalte innlegg

Du misforstår tallene. Som jeg sa, høyere tall indikerer mer ressurser og muligheter for å hjelpe barn, og det trenger de ofte sårt. Barnevernet og alle versjonene av det har vært hatet i alle år, og hvorfor ikke? Foreldrene og familien klarer veldig ofte ikke å se hva de gjør galt, så i dere øyne kom BV ''plutselig'' inn i livet deres og omplasserte barn/a for ''ingen grunn''. Det er forståelig at folk mister hodet når det gjelder det kjæreste vi har her i livet, men vi må nesten tvinge oss selv til å tenke på barnas beste istedenfor vårt eget beste.

Her antar du at barnevernet har rett i alle tilfeller. Det er ikke i barnets interesse å miste foreldrene sine, om barnevernet misforstår situasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du misforstår tallene. Som jeg sa, høyere tall indikerer mer ressurser og muligheter for å hjelpe barn, og det trenger de ofte sårt. Barnevernet og alle versjonene av det har vært hatet i alle år, og hvorfor ikke? Foreldrene og familien klarer veldig ofte ikke å se hva de gjør galt, så i dere øyne kom BV ''plutselig'' inn i livet deres og omplasserte barn/a for ''ingen grunn''. Det er forståelig at folk mister hodet når det gjelder det kjæreste vi har her i livet, men vi må nesten tvinge oss selv til å tenke på barnas beste istedenfor vårt eget beste.

Her antar du at barnevernet har rett i alle tilfeller. Det er ikke i barnets interesse å miste foreldrene sine, om barnevernet misforstår situasjonen.

Det gjør jeg så absolutt ikke. Jeg bare poengterer hvor lett det er å miste hodet når det gjelder våre barn. Barnevernet drives av mennesker som vil begå feil, og ja, noen få av dem vil helt sikkert være drittsekker med ett maktkompleks, som det er i alle yrker, dessverre.

Lenke til kommentar

Det gjør jeg så absolutt ikke. Jeg bare poengterer hvor lett det er å miste hodet når det gjelder våre barn. Barnevernet drives av mennesker som vil begå feil, og ja, noen få av dem vil helt sikkert være drittsekker med ett maktkompleks, som det er i alle yrker, dessverre.

Da kan du ikke si at høyere tall indikerer at barn får bedre hjelp. Det kan like så godt bety at de erstatter hjelpetiltak med omsorgtiltak, fordi de ikke har ressurser til å hjelpe familiene. Siden 2009 har antall hjelpetiltak falt med ca 10 - 15%, mens antall akutte plasseringsvedtak har økt med over 50%. 

https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/Barn_og_unge_med_tiltak_fra_barnevernet/Barn_og_unge_plassert_utenfor_hjemmet/Akuttplasseringer/Plasseringsvedtak/

https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/

Vi må også huske på at det er store variasjoner i Norge. Justerer du for demografi så har Oslo en veldig lav andel omsorgovertakelse. Mens i småbygder kan andelen være veldig høy, fordi det er lite forståelse for at noen kan oppdra barnet på en ikke-norsk måte. Å se seg blindt på tallene gir ikke mening, vi må se på prossessen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

[...] Barnevernet drives av mennesker som vil begå feil, og ja, noen få av dem vil helt sikkert være drittsekker med ett maktkompleks, som det er i alle yrker, dessverre.

Drittsekker med kraftkompleks forekommer overalt, ikke bare i norsk barnevern. Noen individuelle tilfeller kan forklares på den måten, selvsagt. Problemet er at antall saker å forklare er ganske høye ...

Et viktig spørsmål er hva gjør systemet med de drittsekkers med kraftkompleks. Systemet beholder sitt kraftkompleks innenfor rimelige grenser, eller tolererer det helt dem ... eller enda verre, belønner systemet dem (for å "redde" så mange barn) ???

Lenke til kommentar

Om det beste for barnet: Både foreldre og barnevern er verge for barnet. Både foreldre og barnevern shoulderstand beskytte det beste for barnet.

Det er jo det som skjer i omtrent alle sakene. Det vil si, barnevernet hjelper foreldrene med ulike tiltak. Det er når situasjonen er så alvorlig at foreldrene er til stor skade for barna at det blir omsorgsovertakelse, og det skjer bare i en ekstremt liten andel av sakene.

Ekstremt liten andel av sakene? Ta en titt på Bufdirs statistikk: https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/ jeg vil ikke kalle 40% ekstrem liten del.

Tendensen er ganske dårlig da antall tilfeller med tiltakstiltak pr år reduseres mens antall tilfeller med plasseringer utenfor hjemmet øker.

Du leser tallene feil. Det har jeg skrevet om før også, og jeg siterer:

"Dette er misvisende, og ser ut til å viste antallet totalt (altså også vedtak fra tidligere år som fortsatt er gjeldende). Det var 1 545 vedtak om omsorgsovertakelse i 2015.

Videre kan man vel anta at omsorgsovertakelser går over flere år enn andre tiltak. Så tallet blir kunstig høyt i forhold til andre tiltak i hjemmet, der tiltakene ofte kan avsluttes etter en periode.

I tabellen på siden du linker til står det at det ble startet 43 681 og avsluttet 44 101 undersøkelser i 2015. Det vil si at ca. 3,5% av sakene BV behandler hvert år ender med omsorgsovertakelse. Det vil jeg kalle en ørliten (an)del."

Selv når barnevernet hevder det er de forståelse av det beste for barnet, nødvendigheten av plassering utenfor hjemmet må være påvist av dem.

Herregud, vet du ingenting om hvordan det fungerer? Det er slik det er i dag. BV må kunne vise at omsorgsovertakelse er helt nødvendig.

Noen hundrevis av norske eksperter har fortalt en helt annen historie i beretningen om norsk barnevern. Se

Beklager, jeg stoler på: http://www.aftenposten.no/norge/Bekymringsmelding-om-barnevernet-37655b.html - en engelsk oversettelse med noen navn på ekspertene som har skrevet det åpne brev.

https://avskildabarn.se/2016/03/30/notice-of-concern-the-situation-within-norwegian-child-protection-services/

Disse "ekspertene" er irrelevante, og driver ren feilinformasjon og propaganda. Tallene støtter ikke tåpelighetene deres.

Jeg er ikke overbevist om at i tilfelle arbeidsledighet plassering utenfor hjemmet er virkelig nødvendig.

Barn plasseres ikke utenfor hjemmet bare på grunn av arbeidsledighet. TS' historie tar ikke med alle fakta.

Jeg kan bare håpe du har rett, men jeg har alvorlig tvil på grunn av det åpne brev som er nevnt ovenfor, og også på grunn av Vista-rapporten ( https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/rapport-om-private-aktorer-i-barnevernet/id2498772/ ) om private aktører i barnevern og den friske skandalen på noen ideelle ideer.

Det "åpne brevet" er irrelevant.

Hva har private aktører med saken å gjøre, og hvilken "friske skandale" snakker du om?

Åja, du er bare enda en barnevernshater som tyr til konspirasjonsteorier..

Hvis foreldrene er villige til å ta vare på, er det for øyeblikket ikke på egen hånd, kan han være i stand til å ta vare på noen hjelpemidler og / eller noen økonomisk hjelp.

Ja, for pokker, det er det som gjøres i dag! Du vet jo ingenting om hvordan detet fungerer.

Se mitt svar ovenfor. Vis meg en betydelig, detaljert respons på det åpne brev fra sommeren 2015.

Nei. Brevet er irrelevant. Det er skrevet av en rekke personer med en klar agenda som driver med utstrakt løgnpropaganda mot BV.

Statistikken for akutte plasseringer per 1000 barn i året i Norge (spesielt i noen av fylkene) er ganske bekymringsfull her. Norge ser ut til å ha betydelig flere tiltak enn resten av den vestlige verden.

Det er fordi Norge beskytter barn bedre enn de fleste andre land.

Og selv 1000 akuttplasseringer er en ekstremt liten andel av det totale antall saker som BV tar seg av hvert år.

Kanskje du ikke har lagt merke til økningen av beredskapsordre i det siste tiåret?

https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/Barn_og_unge_med_tiltak_fra_barnevernet/Barn_og_unge_plassert_utenfor_hjemmet/Akuttplasseringer/Plasseringsvedtak/

Hva har økningen med saken å gjøre? Økningen henger med all sannsynlighet sammen med at det oppdages flere tilfeller av omsorgssvikt m.m. Det er blitt stadig større fokus på slikt hos myndighetene, både hos politi, skole, barnehage, osv.

Lenke til kommentar

Opptrer internasjonal seksuelt misbruk av barn og / eller alvorlig vold i hjemmet mot barn langt oftere i Norge (per innbygger) enn resten av verden? Jeg er i tvil ...

Det er fordi du mangler kunnskap. Flere tilfeller betyr ikke at det forekommer i større grad, men at Norge gjør en bedre jobb med å oppdage slikt. Norge er et av de landene i verden der barn har aller best beskyttelse fra staten.

Lenke til kommentar

Nei, det antas ingenting. Det som skrives blir ikke mindre galt av at det kan gjøres feil fra tid til annen.

Lenke til kommentar

Da kan du ikke si at høyere tall indikerer at barn får bedre hjelp. Det kan like så godt bety at de erstatter hjelpetiltak med omsorgtiltak, fordi de ikke har ressurser til å hjelpe familiene. Siden 2009 har antall hjelpetiltak falt med ca 10 - 15%, mens antall akutte plasseringsvedtak har økt med over 50%. 

https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/

Husker du da jeg måtte forklare deg tallene du selv la ut om omsorgsovertakelser? Hvorfor kommer du igjen med antakelser om situasjonen basert på noen tall du har funnet?

Lenke til kommentar

Nei, det antas ingenting. Det som skrives blir ikke mindre galt av at det kan gjøres feil fra tid til annen.

Hvis barnevernet gjør feil så betyr ikke høyere andel overtakelsesaker nødvendigvis at barnevernet får mer ressurser.

Det kan også bety at de ikke har ressurser til å hjelpe familiene, og går derfor rett til omsorgtiltak.

Husker du da jeg måtte forklare deg tallene du selv la ut om omsorgsovertakelser? Hvorfor kommer du igjen med antakelser om situasjonen basert på noen tall du har funnet?

Slutt å legg ord i munnen min, jeg kom ikke med noen antakelse, jeg presenterte bare tallene. At du ender opp med "feil" konklusjon av å se på tallene mine er ikke min skyld.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

[...] Barnevernet drives av mennesker som vil begå feil, og ja, noen få av dem vil helt sikkert være drittsekker med ett maktkompleks, som det er i alle yrker, dessverre.

Drittsekker med kraftkompleks forekommer overalt, ikke bare i norsk barnevern. Noen individuelle tilfeller kan forklares på den måten, selvsagt. Problemet er at antall saker å forklare er ganske høye ...

Et viktig spørsmål er hva gjør systemet med de drittsekkers med kraftkompleks. Systemet beholder sitt kraftkompleks innenfor rimelige grenser, eller tolererer det helt dem ... eller enda verre, belønner systemet dem (for å "redde" så mange barn) ???

Jeg ser ikke på at vi har høyere tall som ett problem, for tredje gang; det er barnets beste vi ønsker, BV MÅ tenke på barnet først så familie etterpå. Jeg nekter å si det en fjerde gang, så jeg kommer ikke til å svare på det igjen. 

Jeg har stor tiltro at hvis en ansatt i BV gjør noe galt og det kommer frem i lyset så får de konsekvenser. Problemet er at vi, folket, via media får en side av saken, ALLTID, familien sin side. BV har taushetsplikt og nekter å bryte den selv for å redde sitt eget rykte (respekt). Ser du bak teppet så er saken veldig ofte styggere enn familien/foreldre fremstiller det. For som sagt; barna er det mest verdifulle vi har og det er lett å miste hodet, og mange folk mangler selvinnsikt nok til å kunne si ''jeg er ikke perfekt, jeg kan begå feil og trenger hjelp''. 

Lenke til kommentar

Hvis barnevernet gjør feil så betyr ikke høyere andel overtakelsesaker nødvendigvis at barnevernet får mer ressurser.

Nei, det betyr sannsynligvis at det avdekkes flere tilfeller. Grunnen til at man kan anta at det er grunnen er at både politi, skole og andre offentlige etater og private har fått mye større fokus på slik problematikk de siste årene.

Det kan også bety at de ikke har ressurser til å hjelpe familiene, og går derfor rett til omsorgtiltak.

Sitter du på tall som viser om det er omsorgsovertakelse eller andre tiltak som er dyrest? Av erfaring vet vi jo at å ta ting gjennom nemnder og rettssaler er veldig dyrt og ressurskrevende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det betyr sannsynligvis at det avdekkes flere tilfeller. Grunnen til at man kan anta at det er grunnen er at både politi, skole og andre offentlige etater og private har fått mye større fokus på slik problematikk de siste årene.

Deler av økningen har trolig skjedd fordi det er flere alvorlige tilfeller nå enn det var før. Om du mener det har ført til hele økningen, så forventer jeg at du kommer med en kilde. 

Og hvis det er slik at barnevern har fått et større fokus, hvorfor har vi redusert antall hjelpetiltak? Jeg lurer på om det motsatte har skjedd. Ifølge denne lenken har arbeidsmengden økt mer enn saksbehandlerkapasiteten, og de innrømmer at man velger tiltak som er tilgjengelige, istedenfor hva som er best for barnet. 

https://www.nrk.no/multimedia/her-svikter-norge/

Sitter du på tall som viser om det er omsorgsovertakelse eller andre tiltak som er dyrest? Av erfaring vet vi jo at å ta ting gjennom nemnder og rettssaler er veldig dyrt og ressurskrevende.

Det er ikke sånn det fungerer, fordi saksbehandlere driver ikke å teller penger. Som saksbehandler er du påvirket av kapisiteten, om det blir vanskligere å få igjennom hjelpetiltak, så øker det sannsynligheten for at man kjører på med et akutt plasseringsvedtak. 

Dette er underbygget av lenken over, som sier at kommunens frie inntekter fører til en reduksjon i antall akutte plasseringsvedtak, fordi da har man bedre betingelser til å drive forebyggende arbeid. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deler av økningen har trolig skjedd fordi det er flere alvorlige tilfeller nå enn det var før. Om du mener det har ført til hele økningen, så forventer jeg at du kommer med en kilde. 

Og hvis det er slik at barnevern har fått et større fokus, hvorfor har vi redusert antall hjelpetiltak? Jeg lurer på om det motsatte har skjedd. Ifølge denne lenken har arbeidsmengden økt mer enn saksbehandlerkapasiteten, og de innrømmer at man velger tiltak som er tilgjengelige, istedenfor hva som er best for barnet. 

https://www.nrk.no/multimedia/her-svikter-norge/

Det er forskjell på å velge andre hjelpetiltak, og å gå for omsorgsovertakelse.

Det er ikke sånn det fungerer, fordi saksbehandlere driver ikke å teller penger. Som saksbehandler er du påvirket av kapisiteten, om det blir vanskligere å få igjennom hjelpetiltak, så øker det sannsynligheten for at man kjører på med et akutt plasseringsvedtak.

Og da er problemet igjen at omsorgsovertakelse er ekstremt ressurskrevende.

Dette er underbygget av lenken over, som sier at kommunens frie inntekter fører til en reduksjon i antall akutte plasseringsvedtak, fordi da har man bedre betingelser til å drive forebyggende arbeid.

Det er noe annet enn å "gå rett på akuttvedtak". Da er det ikke akuttvedtak i stedet for andre tiltak, men akuttvedtak fordi det er det som er nødvendig når BV oppdager saken.

Lenke til kommentar

Det er jo det som skjer i omtrent alle sakene. Det vil si, barnevernet hjelper foreldrene med ulike tiltak. Det er når situasjonen er så alvorlig at foreldrene er til stor skade for barna at det blir omsorgsovertakelse, og det skjer bare i en ekstremt liten andel av sakene.

Ekstremt liten andel av sakene? Ta en titt på Bufdirs statistikk: https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/ jeg vil ikke kalle 40% ekstrem liten del.

Tendensen er ganske dårlig da antall tilfeller med tiltakstiltak pr år reduseres mens antall tilfeller med plasseringer utenfor hjemmet øker.

Du leser tallene feil. Det har jeg skrevet om før også, og jeg siterer:

"Dette er misvisende, og ser ut til å viste antallet totalt (altså også vedtak fra tidligere år som fortsatt er gjeldende). Det var 1 545 vedtak om omsorgsovertakelse i 2015.

Videre kan man vel anta at omsorgsovertakelser går over flere år enn andre tiltak. Så tallet blir kunstig høyt i forhold til andre tiltak i hjemmet, der tiltakene ofte kan avsluttes etter en periode.

I tabellen på siden du linker til står det at det ble startet 43 681 og avsluttet 44 101 undersøkelser i 2015. Det vil si at ca. 3,5% av sakene BV behandler hvert år ender med omsorgsovertakelse. Det vil jeg kalle en ørliten (an)del."

Sammenligningen med antall tilfeller generelt gir ingen mening. På grunn av anonyme bekymringer er tillatt, kan det være mange grunnløse tilfeller.

Det er to indikatorer som kan være fornuftige:

En er antall barn påvirket av (nye) akutte omsorgstiltak s per år per 1000 barn,

Den andre er andelen av akutte pleieordrer blant alle tiltak som er tatt.

La oss ekskludere de avviste saken fra basen.

Lenke til kommentar

Herregud, vet du ingenting om hvordan det fungerer? Det er slik det er i dag. BV må kunne vise at omsorgsovertakelse er helt nødvendig.

Noen hundrevis av norske eksperter har fortalt en helt annen historie i beretningen om norsk barnevern. Se

Beklager, jeg stoler på: http://www.aftenposten.no/norge/Bekymringsmelding-om-barnevernet-37655b.html - en engelsk oversettelse med noen navn på ekspertene som har skrevet det åpne brev.

https://avskildabarn.se/2016/03/30/notice-of-concern-the-situation-within-norwegian-child-protection-services/

Disse "ekspertene" er irrelevante, og driver ren feilinformasjon og propaganda. Tallene støtter ikke tåpelighetene deres.

Barn plasseres ikke utenfor hjemmet bare på grunn av arbeidsledighet. TS' historie tar ikke med alle fakta.

Jeg kan bare håpe du har rett, men jeg har alvorlig tvil på grunn av det åpne brev som er nevnt ovenfor, og også på grunn av Vista-rapporten ( https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/rapport-om-private-aktorer-i-barnevernet/id2498772/ ) om private aktører i barnevern og den friske skandalen på noen ideelle ideer.

Det "åpne brevet" er irrelevant.

Hva har private aktører med saken å gjøre, og hvilken "friske skandale" snakker du om?

Åja, du er bare enda en barnevernshater som tyr til konspirasjonsteorier..

Jeg forstår din kommentar at jeg ikke kjenner systemet personlig.

Derfor har jeg henvist til det åpne brev - forfatterne kjenner systemet veldig bra. Det ser ut til at du ikke tviler på det heller.

Hva jeg ikke forstår, er hvorfor tror du det åpne brev er irrelevant. Du har gitt nesten ingen argumenter, bortsett fra noen sløret ide om propagandister.

Jeg hevder at åpent brev er relevant av grunnene:

- Antall eksperter er betydelig sammenlignet med befolkningen i Norge. Vi snakker ikke om noen hundre eksperter i USA eller i EU, men i et land med en befolkning på ca 5 millioner mennesker!

- stilen og ordlyden til det åpne brev stemmer ikke overens med propagandastilen. Det er nesten like choosey som en vitenskapelig artikkel, vekt og balanserer hvert ord ganske nøye

- Forfatterens opplevelse og biografi (spesielt Gro Hillestad Thune og Einar C. Salvesen) stemmer ikke overens med bildet av propagandister i det hele tatt

- spesielt Gro Hillestad Thunes arbeidserfaring kunne være relevant i forhold til de 8 sakene som ble undersøkt ved EMRD da hun hadde vært dommer der.

Så langt har jeg ikke sett noe argument for kravet om at åpent brev var irrelevant eller propaganda.

Har du lest en liten del av Vista-rapporten?

Jeg refererte som "fersk skandale" til VG-artikler http://www.vg.no/spesial/2017/fosterhjem/ og http://www.vg.no/nyheter/innenriks/barnevernsmilliardene/rapport-om-barnevernet-gir -enorme-profittmuligheter-liten-kontroll-med-pengebruken / a / 23994998 / og http://www.vg.no/nyheter/innenriks/barnevernsmilliardene/ekspert-fyrlyktas-hundremillioners-avtale-var-ulovlig/a/23993584/

Hittil ser det ut til at du snakker om propaganda i alle tilfeller av kritikk mot barnevernet, la det være velbegrunnet eller dårlig grunnet. Jeg kan bare håpe jeg har misforstått deg.

Den slags marxistiske logikk om bare ting som er politisk eller økonomisk fordelaktig for noen mennesker, kan betraktes som sant eller relevant, er ganske farlig. Vi i Midt-Østeuropa hadde prøvd den logikken i litt over fire tiår, så jeg snakker fra historisk erfaring. Denne tilnærmingen er helt uforenlig med demokrati eller med menneskerettigheter.

Endret av utenlandsk
Lenke til kommentar

Statistikken for akutte plasseringer per 1000 barn i året i Norge (spesielt i noen av fylkene) er ganske bekymringsfull her. Norge ser ut til å ha betydelig flere tiltak enn resten av den vestlige verden.

Det er fordi Norge beskytter barn bedre enn de fleste andre land.

Og selv 1000 akuttplasseringer er en ekstremt liten andel av det totale antall saker som BV tar seg av hvert år.

Kanskje du ikke har lagt merke til økningen av beredskapsordre i det siste tiåret?

Hva har økningen med saken å gjøre? Økningen henger med all sannsynlighet sammen med at det oppdages flere tilfeller av omsorgssvikt m.m. Det er blitt stadig større fokus på slikt hos myndighetene, både hos politi, skole, barnehage, osv.

Gjør en bedre jobb med å oppdage saken?

I antall selvfølgelig, men hvor mange falske positiver?

Jeg er også opptatt av nedgangen i antall hjelpemidler, og jeg forventer også at du kommer med en kilde om bedre detekteringer, samtidig som forholdet mellom falske positive detekteringer ikke økes.

Det åpne brev jeg har henvist til er igjen viktig her som eksperter som arbeider med barnevernssaker daglig, varslet om at kvalitetskontroll, gjennomgang og rettsmidler ikke fungerer - derfor er det ikke sannsynlig at falske positive detekteringer blir overstyrt og tilbakeført!

Det er kjernen i debatten, og hvis du vil overbevise meg - eller om Norge vil overbevise det internasjonale samfunnet: for eksempel Europarådet - langt bedre resonnement, langt flere kilder og langt bedre resonnement er en må!

Jeg er åpen for diskusjon med virkelige argumenter, prøver å forstå hverandre bedre, ser bak kildene og så videre.

Jeg er ikke åpen for å vurdere noe propaganda bare fordi det er ubehagelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...