Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere aluminiumsblad på plenklipper

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stål er mye sterkere enn jern og tåler dermed mye mer. Du kan jo sette på ett aluminiumsblad.

Aluminium har også større problem med metalltretthet enn stål.

Så vidt jeg vet er stål generellt sett bedre til slikt enn aluminium, selv om det er lettere.

Lenke til kommentar

Dei fleste plenklipparar i dag bruker stålblad som kutter graset ved hjelp av det kraftige momentet som ein får når det tunge stålbladet blir spunnet opp i fart.

Dersom du skal bruke eit lettare blad som har mindre moment så må du kompansere med eit skarpare blad. Dagens stålblad er ikkje spesielt skarpe fordi det ikkje er nødvendig når det er så mykje kraft i bladet, men uten denne krafta så må bladet være skarpare.

Eit skarpt blad vil kreve meir vedlikehold i form av sliping, og det skal ikkje så mykje til før eggen blir skada p.g.a. stein, stokkar og andre harde ting som plenklipparen kan møte på.

Eit skarpt blad som spinner i stor hastigheit vil også være vesentlig mykje farligare for mennesker dersom ein får ein kroppsdel under klipparen. Med dagens sløve stålblad så vil ein eventuell fot som kjem under klipparen med litt flaks berre bli slått bort frå bladet, særlig dersom ein har på seg ein litt kraftig sko.

Med sylskarpe blad så vil bladet garantert kutte tvers gjennom både sko og kjøtt til det treffer bein.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor har dagens plenklippere blad i stål, og ikke aluminium?

Jeg sysler med tanken om å montere et lettere blad på klipperen for å gjøre klippingen litt mer effektiv.

Gode kniver, altså som i kjøkken- og turkniver lages heller ikke av aluminium, det er nok en grunn til det. Stål er hardt og rigid, og kan holde en egg lenge - aluminium er mykt, og kniven vil nok både miste form og egg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at et aluminiumsblad fort blir spist opp av småstein, og spesielt med tanke på hvordan stålblar ser ut etter en sommer.

Jeg kan kvesse dem knivskarpe men selv etter en tur ute på plenen har det dukket opp små sår og hakk i eggen.

Etter en hel sommer er eggen på stålblarne omtrent runde her hjemme.

I jakten på ferfeksjon forsøkte jeg å holde kniven på en flymo kvass, noe som endte med en oppbrukt kniv etter 2 sesonger.

Lenke til kommentar

Aluminium er heller ikke så mye lettere at du vil kjenne det nevneverdig når du skyver klipperen, er ca 5kg forskjell på 1 liter alu og 1 liter stål. Vet ikke helt størrelsen på bladet du bruker så jeg gikk for volum :p En liter er nok passe bra innafor størrelsen på bladet.

Uansett så er det som nevnt noe med hvor mykt alu er og kraften selve bladet har. Skarpt blad som blir sløvt fort og slutter å kutte effektivt VS sløvt blad som kutter effektivt alikevel. Det er jo en no-brainer i forhold til hvor effektiv klippingen blir?

Alternativet blir jo noe som både tåler en trøkk og er lett, titan er det første jeg tenker på. Det vil antagelig koste deg mer enn en ny gressklipper å få laget et blad.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Aluminium har overhodet ingen fordelaktige egenskaper som er gressklipperblad bortsett fra vekt. Det er mykt, mer utsatt for metalltretthet, ikke stivt. Er du heldig holder det kanskje ut en sesong, men ikke mer.

Er stålbladet dårlig kan du jo prøve å slipe de skjærende flatene litt.

Lenke til kommentar

Et poeng til er at blad må ha masse for å fungere som motorens svinghjul.

Som maskiningeniør støtter jeg alt over med at aluminium ikke har rette egenskaper til dette.

Som en digresjon må det nevnes at ren aluminium er aldeles myk uegnet. Aluminium er alltid legert og en kan trylle frem sjøvannabestandig, svenskar, styrke osv. Kan trylles mye mer enn stål.

Et plenklipperblad er laget av herdet stål.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et poeng til er at blad må ha masse for å fungere som motorens svinghjul.

Som maskiningeniør støtter jeg alt over med at aluminium ikke har rette egenskaper til dette.

Som en digresjon må det nevnes at ren aluminium er aldeles myk uegnet. Aluminium er alltid legert og en kan trylle frem sjøvannabestandig, svenskar, styrke osv. Kan trylles mye mer enn stål.

Et plenklipperblad er laget av herdet stål.

Svenskar? Eller sveisbar?

Lenke til kommentar

Drivstoffeffektiv eller tidseffektiv? En sommer i min ungdom leverte vi gressklipperen til en som arbeidet som maskinist på en båt for litt overhaling og vedlikehold på motoren. Blant annet renset han luftfilteret. Det hadde han renset i diesel. Det skulle vise seg å være en utmerket måte å få høyere turtall på. På laveste hastighet gikk den omtrent like kjapt som den gjorde på full hastighet da den var ny. Jeg turte ikke å gi full gass på det beistet før neste sommer i frykt for at kniven skulle løsne. Dessuten kjente jeg ingen steder at jeg hadde lyst å jogge etter gressklipperen.

Lenke til kommentar

Turtallet på slike er mekanisk regulert med enten ei fjærbelasta plate mot kjølelufta fra motoren eller sentrifugalvekter og kan justeres med en skrue.

Om filteret begynner å gå tett vil regulatoren gi mere gass for å opprettholde turtallet og vil dakke marginalt, om filteret blir renset vil regulatoren dra av gassen for å holde turtallet der det skal være og eventuelt øke marginalt.

Misstenker at han som rensa filteret også gjorde noe med turtallsregulatoren i samme slengen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...