Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gå ned i vekt. Blitt tynnere, men overraskende høyt tall

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har trent fast 1 års tid nå. Gikk ned mye i begynnelsen, så har det stangnert. Har også gått ned en del etter sommeren, og jeg tenkte jeg hadde gått ned hvertfall 10 kg, men vekta viser 5 kg. Har ikke veid meg før siden sommer da jeg ikke vil bli for opphengt i tall. 

Mitt spørsmål er, trener jeg helt feil? Jeg trener ikke styrke, bare løper mye ute. Spiser heller ikke gærten, vil ikke si jeg spiser mye. Vektreduksjonen har skjedd for det meste gradvis, og jeg merker at jeg er tynnere nå enn jeg var i sommer, men i følge vekta er det bare 5 kg forskjell. 

Jeg har vært overvektig siden puberteten, er nå 23 år, så jeg vet ikke hvor mye 5 kg har å si, annet enn at jeg er skuffet over at det er så lite. Det er kanskje 7 kg som er borte siden sommer. 

Løper så og si hver dag. Merker jeg har en del fett på kroppen, men merker også at fettet har blitt mindre. Ikke noe sommerkropp, og man kan se at jeg veier noen kilo for mye. 

Hvordan skal jeg bli kvitt de siste kg? Jeg veier ca 10 kg for mye, synes dere det er alt for mye? 

Studerer en del timer fra hjembyen, og de gangene jeg er hjemme hører jeg at folk sier jeg har blitt så tynn, og at de ser at jeg har gått ned i vekt. Synes ikke at jeg har gått ned nok i vekt, da jeg sikkert bare bare mistet 14 kg i 2016. Jeg har høye krav og jeg er streng med meg selv, så jeg vet ikke om jeg har grunn til å være skuffet eller ikke. Håper løpingen har resultert i litt muskler, slik at muskelmassen kanskje har økt litt også. 

Har dere tips til videre vektnedgang? 

Løper ca 75 min hver dag. Har astma så intensiitiviteten varierer, men i følge fitbit ligger pulsen gjennomsnittlig på 145.  Siden jeg er student, er det mye sitting, så beveger meg kanskje litt lite? har vurdert å kjøpe manualer å prøve å løfte litt vekter.

Starter dagen med havregrøyt/yoghurt. Lunsj varierer, middag varierer, men mye kylling, kveldsmat er også lunsj/youghurt.

Alder er 23 år og jeg er 167 cm høy. Veier ca 79 kg. 

Takk for svar:) 

Anonymous poster hash: c7859...324
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at muskler veier omtrent dobbelt så mye som fett, og dermed vil ikke bare det å se på vekt(nedgang) vise den reelle forskjellen. I tillegg tar fett omtrent dobbelt så mye plass som muskler også, og dermed vil 14 kg ned være veldig bra! Tenk deg en full 10-liters vaskebøtte og så nesten en halv slik i tillegg - ganske mye vekt når man ser på det isolert sett ;)

Jeg har ikke noen tips når det kommer til mat og videre vektnedgang.

Lenke til kommentar

Kroppskomposisjonen din er som Faller sier også viktig å ta med i beregningen. Sjekk gjerne fettprosenten.

Husk at melk som youghurt er laget av er designet for å få kalver til å vokse veldig fort og mye. Du kan sjekke opp nærmere om IGF-1.

Generelt bør du sikte deg mot et stabilt blodsukker med å få i deg fiber og rene råvarer. Komponer måltidene dine slik at du balanserer glykemisk last og insulingen faktor du er komfortabel med det. Ikke sult deg selv over lang tid, da dette nedjusterer metabolismen din, og husk å kose deg i ny og ned også, da dette hjelper deg å holder oppe metabolismen sammen med treningen. Du får masse positive effekter av treningen, så ikke bare vurder det etter vekt og synlige effekter.

Lenke til kommentar

Husk at muskler veier omtrent dobbelt så mye som fett, og dermed vil ikke bare det å se på vekt(nedgang) vise den reelle forskjellen. I tillegg tar fett omtrent dobbelt så mye plass som muskler også, og dermed vil 14 kg ned være veldig bra! Tenk deg en full 10-liters vaskebøtte og så nesten en halv slik i tillegg - ganske mye vekt når man ser på det isolert sett ;)

Jeg har ikke noen tips når det kommer til mat og videre vektnedgang.

Takk! Dette var veldig motiverende å lese! :) 

Kroppskomposisjonen din er som Faller sier også viktig å ta med i beregningen. Sjekk gjerne fettprosenten.

Husk at melk som youghurt er laget av er designet for å få kalver til å vokse veldig fort og mye. Du kan sjekke opp nærmere om IGF-1.

Generelt bør du sikte deg mot et stabilt blodsukker med å få i deg fiber og rene råvarer. Komponer måltidene dine slik at du balanserer glykemisk last og insulingen faktor du er komfortabel med det. Ikke sult deg selv over lang tid, da dette nedjusterer metabolismen din, og husk å kose deg i ny og ned også, da dette hjelper deg å holder oppe metabolismen sammen med treningen. Du får masse positive effekter av treningen, så ikke bare vurder det etter vekt og synlige effekter.

Har litt høy fettprosent enda, men den synker, men vekta gjør ikke det så mye. 

Starter dagen med havregrøt, som er det sunneste jeg spiser. Resten er av måltidene består ikke av så mye rene råvarer. Er ikke flink til å spise ofte nok, så skal bli bedre på det :) 

Har du tips til mat, som ikke er brød, som kan spises som mellom måltid? 

Dere er til stor hjelp! :) 

Lenke til kommentar

Fantastisk at du har klart å miste 5 kg. Du sier du ikke har sett så mye på vekten, men du har sett vektnedgang på kroppen din, noe som er fantastisk. Tallene på vekten er ikke så viktig, så lenge at du ser at du har mistet fett. 

Kan gi deg noen generelle tips. Skal ikke gå helt i dybden, da jeg helt sikkert kunne ha skrevet en bok om temaet. 

Å sjekke vekten minst ukentlig vill være essensielt om du prøver noe nytt, for eksempel om du prøver en helt ny diett eller et nytt trenings-program. Da det er lurt å sjekke om du faktisk får resultater, dette for å øke effektiviteten. Mange kan drive med samme trenings-program, eller samme diet, for å da få ingen resultater. Derfor vill det være viktig. Det er egentlig bare for at du ikke skal kaste bort tid, og da ha en mulighet til å prøve noe annet. Forskjellige ting fungerer for forskjellige folk. Jeg personlig gikk ned 20 kg på ca 6 måneder, og med din vekt og høyde vill 10 kg være helt oppnåelig. Jeg ville rådet deg til å kombinere løping og styrketrening igjennom uken. For eksempel at du løper 1 dag, og den 2 dagen gjør du styrke trening. Dette for å gjøre treningen mer interessant og mindre ensidig, da mange mister motivasjon av å gjøre det samme hele tiden. Styrke trening gir gode resultater innenfor vekt tap. 

Det jeg tenker er det største problemet ved vekt tap er hva man spiser. Du kan trene så mye du ønsker, men så lenge du spiser mer enn hva kroppen trenger så vill du aldri gå ned i vekt. Hvis du spiser 2200 kcal daglig, og kroppen din bruker 2000 kcal om dagen, så vill du i teorien gå opp 0.2 kg i uken. Da det er 200 kalorier som gjenstår, og blir omgjort til fett i kroppen. Dette fungerer også ved vekt nedgang. Hvis du vet at kroppen din trenger 2000 kalorier, og da velger å spise 1600 kalorier daglig, så vill du miste 0.4 kg i uken. Dette vil så klart variere i stor grad, basert på forskjellige faktorer slik som genetikk osv.  I teorien kan du gå ned i vekt ved å spise kake, så lenge du er under kalori behovet ditt. Men vill råde deg til å ikke gjøre det, haha, Kroppen blir ikke så glad for det :p 

Er vell bare å spise variert og mat som inneholder fiber og protein. Hvis du er veldig seriøs om vektnedgang vill jeg råde deg til å følge med på kalorier, og å spise oftere, for å øke metabolismen.

Lykke til med vektnedgangen! :)

Hilsen

Marcus

Lenke til kommentar

Fantastisk at du har klart å miste 5 kg. Du sier du ikke har sett så mye på vekten, men du har sett vektnedgang på kroppen din, noe som er fantastisk. Tallene på vekten er ikke så viktig, så lenge at du ser at du har mistet fett. 

Kan gi deg noen generelle tips. Skal ikke gå helt i dybden, da jeg helt sikkert kunne ha skrevet en bok om temaet. 

Å sjekke vekten minst ukentlig vill være essensielt om du prøver noe nytt, for eksempel om du prøver en helt ny diett eller et nytt trenings-program. Da det er lurt å sjekke om du faktisk får resultater, dette for å øke effektiviteten. Mange kan drive med samme trenings-program, eller samme diet, for å da få ingen resultater. Derfor vill det være viktig. Det er egentlig bare for at du ikke skal kaste bort tid, og da ha en mulighet til å prøve noe annet. Forskjellige ting fungerer for forskjellige folk. Jeg personlig gikk ned 20 kg på ca 6 måneder, og med din vekt og høyde vill 10 kg være helt oppnåelig. Jeg ville rådet deg til å kombinere løping og styrketrening igjennom uken. For eksempel at du løper 1 dag, og den 2 dagen gjør du styrke trening. Dette for å gjøre treningen mer interessant og mindre ensidig, da mange mister motivasjon av å gjøre det samme hele tiden. Styrke trening gir gode resultater innenfor vekt tap. 

Det jeg tenker er det største problemet ved vekt tap er hva man spiser. Du kan trene så mye du ønsker, men så lenge du spiser mer enn hva kroppen trenger så vill du aldri gå ned i vekt. Hvis du spiser 2200 kcal daglig, og kroppen din bruker 2000 kcal om dagen, så vill du i teorien gå opp 0.2 kg i uken. Da det er 200 kalorier som gjenstår, og blir omgjort til fett i kroppen. Dette fungerer også ved vekt nedgang. Hvis du vet at kroppen din trenger 2000 kalorier, og da velger å spise 1600 kalorier daglig, så vill du miste 0.4 kg i uken. Dette vil så klart variere i stor grad, basert på forskjellige faktorer slik som genetikk osv.  I teorien kan du gå ned i vekt ved å spise kake, så lenge du er under kalori behovet ditt. Men vill råde deg til å ikke gjøre det, haha, Kroppen blir ikke så glad for det :p

Er vell bare å spise variert og mat som inneholder fiber og protein. Hvis du er veldig seriøs om vektnedgang vill jeg råde deg til å følge med på kalorier, og å spise oftere, for å øke metabolismen.

Hilsen

Marcus

Flott! takk for tips!

Skal variere litt med mellom styrke trening og løping :) 

Vet jeg selv har gått i fella og fulgt samme diet, og mener selv tiden blir kastet litt bort, vektnedgangen stagnerer. 

Prøver å øke intensiviteten og dietten.

Masse flotte tips i innlegget ditt! setter stor pris på det, Marcustøffen :D 

Lenke til kommentar

Bare hyggelig å kunne hjelpe til Tarzan :D Fortsatt med det gode arbeidet som du har oppnådd til nå!

Takk for flott tilbakemelding! Hvis dere er interesserte, kan jeg oppdatere dere om 1 mnd. Se hvor mye jeg har gått ned da :D God helg  :thumbup:

Lenke til kommentar

Hilsen

Marcus

Flott! takk for tips!

Skal variere litt med mellom styrke trening og løping :)

Vet jeg selv har gått i fella og fulgt samme diet, og mener selv tiden blir kastet litt bort, vektnedgangen stagnerer. 

Prøver å øke intensiviteten og dietten.

Masse flotte tips i innlegget ditt! setter stor pris på det, Marcustøffen :D

Ingen årsak! Det er ikke enkelt, det er sikkert. Men man får det til hvis man vill :)

Best å veie seg etter at man har gjort #2 på do, og uten klær

Skal begynne selv, snart...

Sant sant! En god vane sak er å veie seg selv på samme tidspunkt, på de forskjellige dagene du veier deg. Jeg for eksempel bruker å veie meg selv om morgenen, helst før jeg spiser frokost :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...