Gå til innhold

Tar det lang tid å behandle offentlige anbud?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber for tiden for et privat selskap som leverer åtte fulltidsstillinger til en offentlig kunde, døgnbemannet. Kontrakten vår går ut i oktober, og jobben er fremdeles ikke lagt ut på anbud. Derfor lurer jeg på om det finnes en cirka behandlingstid fra når jobben er lagt ut, til man får svar? Føler jeg vil ha mest mulig tid på å finne meg ny jobb, dersom det ikke går min vei. Er det ikke vanskelig å få gjennomført dette i juni pga fellesferien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En enkel anbudskonkurranse trenger ikke ta lang tid. Et fiktivt eksempel:

- Uke 1. Hageby kommune kunngjør en konkurranse om vasketjenester på http://doffin.no. Frist for å levere tilbud er to uker.

- Uke 3. Hageby kommune mottar tre tilbud. I henhold til konkurransereglene beskrevet i kunngjøringen bruker de to uker på å gjennomgå tilbudene.

- Uke 5. Hageby kommune har intensjon om å inngå kontrakt med firmaet Vask og Rens. Klagefristen er en uke.

- Uke 6. Ingen klager er mottatt. Hageby kommune signerer kontrakt med Vask og Rens.

Endret av tommelfingerregel2
Lenke til kommentar

En enkel anbudskonkurranse trenger ikke ta lang tid. Et fiktivt eksempel:

- Uke 1. Hageby kommune kunngjør en konkurranse om vasketjenester på http://doffin.no. Frist for å levere tilbud er to uker.

- Uke 3. Hageby kommune mottar tre tilbud. I henhold til konkurransereglene beskrevet i kunngjøringen bruker de to uker på å gjennomgå tilbudene.

- Uke 5. Hageby kommune har intensjon om å inngå kontrakt med firmaet Vask og Rens. Klagefristen er en uke.

- Uke 6. Ingen klager er mottatt. Hageby kommune signerer kontrakt med Vask og Rens.

Takk for det. Så ihvertfall en måned fra anbudet legges ut er å forvente?

Lenke til kommentar

Ja en måned høres rimelig ut. Kan også ta lenger tid om det er veldig kompliserte prosjekter det er snakk om.

Det er snakk om vakthold. Det eneste "kompliserte" er kanskje at det stilles kompetansekrav, og som jeg nevnte, at vaktholdet går døgnet rundt, bemannet av flere stillinger.

Lenke til kommentar

Det er snakk om vakthold. Det eneste "kompliserte" er kanskje at det stilles kompetansekrav, og som jeg nevnte, at vaktholdet går døgnet rundt, bemannet av flere stillinger.

Det kompliserte er ofte avvegninga mellom å velge billegaste eller mest kompetente tilbyder. Sjølv om vektinga ofte er forhåndsdefinert så vil det kunne oppstå tilfeller der det er tvil om kva som skal vege tyngst.

Lenke til kommentar

Det kompliserte er ofte avvegninga mellom å velge billegaste eller mest kompetente tilbyder. Sjølv om vektinga ofte er forhåndsdefinert så vil det kunne oppstå tilfeller der det er tvil om kva som skal vege tyngst.

Sant, men så er fellesferien også rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...