Gå til innhold

Hjelp, pc setup/lyd

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter noe som kan gi god/grei lyd til mitt pc-setup (Stereo- og/eller sorrundanlegg). Jeg elsker lyd og musikk, men er bare god på det innenfor headset området. Så jeg kan nesten ingen ting om stereo- og surroundanlegg.

Jeg ser da etter et anlegg som koster maks 4500kr som gir god lyd. Det eneste jeg har sett på er Logitech z906 som blir da det dere må slå (hvis det i det hele tatt er vanskelig).

- Jeg har ikke et eget lydkort i pc-en btw.

- Pris: Maks 4500kr

- Må ikke være surround, liker ihvertfall bedre stereo i headset

Bruk:
- Musikk, mye musikk (Rock, alt annet enn vg lista)

- Youtube/Filmer

- Kanskje gaming?

Hvis noe informasjon mangler så bare si ifra, svarer gjerne. Og kom gjerne med tips om jeg burde bruke mer eller mindre penger på det (altså at jeg må spare, men er 18 så har ikke så alt for mye penger..). Eller ting som å installere lydkort osv..

Takk, takk for alle svar!

Endret av Simon123____
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er på utkikk etter noe som kan gi god/grei lyd til mitt pc-setup (Stereo- og/eller sorrundanlegg). Jeg elsker lyd og musikk, men er bare god på det innenfor headset området. Så jeg kan nesten ingen ting om stereo- og surroundanlegg.

Jeg ser da etter et anlegg som koster maks 4500kr som gir god lyd. Det eneste jeg har sett på er Logitech z906 som blir da det dere må slå (hvis det i det hele tatt er vanskelig).

- Jeg har ikke et eget lydkort i pc-en btw.

- Pris: Maks 4500kr

- Må ikke være surround, liker ihvertfall bedre stereo i headset

Bruk:

- Musikk, mye musikk (Rock, alt annet enn vg lista)

- Youtube/Filmer

- Kanskje gaming?

Hvis noe informasjon mangler så bare si ifra, svarer gjerne. Og kom gjerne med tips om jeg burde bruke mer eller mindre penger på det (altså at jeg må spare, men er 18 så har ikke så alt for mye penger..). Eller ting som å installere lydkort osv..

Takk, takk for alle svar!

Gå for Logitechen, du får ikke noe til ditt budsjett som funker bedre, spesielt med surround. Hvis du greier deg med stereo, så skal du kunne greie å finne noen aktive høyttalere, både med og uten digitale innganger som skal kunne funke bra.

Headset er best med stereo, da surround blir grumsete i dem, så lenge det ikke er ekte DTS Headphone lydsport, som er sjeldent.

Med dedikerte høyttalere så blir det veldig mye bedre, og der er Logitech anleggene bra, spesielt hvis du har stasjonær PC, og kan sette inn ett godt lydkort, og kjøre analogt ifra det til Logitech kontrolleren. Det eneste minuset jeg hadde når jeg hadde forgjengeren Z-5500, er at den innebygde DACen rett og slett var skikkelig dårlig, og analoge signaler ga mye bedre lyd enn digitale til det.

Og hvis du i fremtiden vil oppgradere, så er det faktisk mulig å koble høyttalerne til en skikkelig hjemmekino receiver, og få enda bedre kvalitet, da forsterker delen er den svakeste delen i anlegget etter DACen.

Du er ikke interessert i å se etter headsett? Eller er du bare ute etter å kjøpe anlegg?

Han nevner det på starten at han har headset slik jeg leser det.

Lenke til kommentar

Her ville jeg sett etter en DAC med volumkontroll og aktive høyttalere.

Jeg har selv brukt Cambridge DAC Magic

Sammen med noen aktive studiomonitorer, dette fungerte veldig bra.

Feks KRK VXT4

Du kan evt se på Audio Pro har T12 utgaven på kjøkkenet selv, fornøyd med de. 

Fant T8 på finn for 600,-(!) det er veldig rimelig, men de må visst hentes i Trondheim. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=95857018

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Her ville jeg sett etter en DAC med volumkontroll og aktive høyttalere.

Jeg har selv brukt Cambridge DAC Magic

Sammen med noen aktive studiomonitorer, dette fungerte veldig bra.

Feks KRK VXT4

Du kan evt se på Audio Pro har T12 utgaven på kjøkkenet selv, fornøyd med de. 

Fant T8 på finn for 600,-(!) det er veldig rimelig, men de må visst hentes i Trondheim. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=95857018

Eller aktive høyttalere med innebygd DAC, så slipper man ekstra boks.

EDIT: Audio Proen du nevner har jo også digital optisk inngang, og dermed innebygd DAC. T8 versjonen har også digital innganger.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Men hvis han ikke har lydkort i PCen har han vel neppe optisk ut.

Med en DAC med USB inngang løser han det, også kjekt å kunne justere volumet på den. 

Studiomonitorer har veldig sjeldent innebygget DAC, så da blir utvalget fort mye mindre. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Ja, men verdt å merke seg at det der er en eldre versjon som ikke har DAC. Så det ville jeg kjøpt ved siden av. 

DACen må ikke ha optisk selv om du har det som utgang, du kan kjøre USB også.

Har som sagt bare testet T12, men syns i hvert fall de ga mye for pengene.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...