Gjest Slettet-2spvYRBZtB Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Hei. Sliter litt med noe strømgreier på min 2007 118D E87 og lurte på om noen her kan gjøre meg noe klokere. Når jeg tok service på bilen for en stund tilbake la jeg merke til denne kabelen som hadde rustet av bak ved batterikassa. Jeg hadde ikke tid til å fikse den der og da, så jeg lot den være. Noen dager senere fikk jeg ikke start på bilen. Den var helt død. Hadde nok strøm siden alt i dashbord, radio osv. fungerte, men motoren reagerte på ingen måte. På videoen under ser du hva som skjer når jeg trykket på startknappen. Ingen respons, og varellampe for DSC kommer opp (den er ikke der når bilen er igang). Fikk da fikset denne kabelen bak og skulle til å starte opp bilen igjen da la også merke til at disse to kablene i motorrom var koblet på samme punkt (hadde nok gått litt fort i svingene når jeg remonterte ting etter service). Koblet de så på hvert sitt punkt igjen og skulle starte bilen. Fungerte ikke. Prøvde å ta en ledningsstump som skjøteledning mellom disse to punktene og holde den der mens noen startet bilen, da fikk den start igjen. Fant ut at den ene tanna i den røde sikringsboks-tingen som sitter oppå batteriet ikke ledet strøm, så byttet den boksen. Da fungerte bilen igjen smertefritt. Men etter en ukes tid så døde bilen midt i veien mens jeg kjørte, helt ut av det blå. Samme symptomer som i videoen over. Prøvde denne "startkabelen" med en ledning mellom de punktene i motorrom og da startet bilen. Men slapp jeg kabelen så døde bilen igjen. Dette skjedde jo ikke forrige gang. For å få den hjem så koblet jeg punktene oppå hverandre igjen (slik som i det bildet litt over her) og da fungerte den helt fint igjen. Har kjørt et par mil nå uten noen nye symptomer nå som de er koblet på hverandre. Tenkte kanskje det var jordingen til motor som er gåen, så jeg koblet de kablene i motorrom på hvert sitt punkt igjen sånn at bilen ikke skulle starte, slik at jeg kunne koble en startkabel mellom motor og chassis for å teste om det var jording som tullet. (Ja jeg satte selvfølgelig på mutterne også, bare ikke på bildet) Men nå fungerte den fint. Prøvekjørte 20 minutter ish uten at bilen døde eller noenting. Forrige gang gikk det jo en uke før den døde etter at alt var koblet på plass så dette kan jo skje når som helst, om det så er om 5 minutter eller 5 dager. Hva tenker dere her? Jording som kan foråsake dette eller noe jeg har oversett? Skal få byttet jordingskabelen ASAP uansett for å utelukke den. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Sånn i tilfelle noen her skulle lure på det, så var jordingskabelen veldig moden for utskiftning. Byttet den og har kjørt bilen noen dusin mil nå uten problem Så vil tro det var synderen. Merkelig problem men godt å ha det i orden nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå